Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 368 visningar
7 svar

Nästa ID fråga

Boman

25 sep 2008 kl. 18:16

Har letat i böckerna, Klubbfotad giftspindelskivling verkar stämma bäst. Stark lukt, odefinierbar.Tät granskog, ej mossa. Vacker gruppering, tyvärr ingen kamera med.
Är jag på rätt spår?

0 403 visningar
6 svar

förövrigt!!

svampstaff

25 sep 2008 kl. 22:44

Världens bästa sambo:) som plurrar och snubblar, men aldrig gnäller i skogen:) bara såååå kul med henne på mina svampsafaris…och duktig är hon bara efter 3månader…vad ska det bli av henne?en ny blåstjärna kanske?

0 266 visningar
2 svar

Två frågor

Lena M

26 sep 2008 kl. 08:02

Kan det vara svavelgul slöjskivling ?
Täta svavelgula skivor och samma färg på foten, men hatthuden ser inte ut att stämma i färg, mer åt orange ?
Och så en bläcksvamp från brandplats ? Enda jag kan gissa på är stor bradbläcksvamp, men som sagt ingen aning så jag blir glad om någon hjälper mig.

0 309 visningar
16 svar

Axplock från veckan

NadaL, Umeå

25 sep 2008 kl. 12:23

Det kommer mera:

0 346 visningar
7 svar

Ett stort fång med blommor

Diane

24 sep 2008 kl. 15:42

Jag skulle vilja sända ett stort fång med blommor till alla trevliga, hjälpsamma människor på den här sajten. Inte konstigt man blir sittande flera timmar varje dag!!!

0 182 visningar
4 svar

Någon mer än Nina som kan svara?

Nybörjare

25 sep 2008 kl. 18:44

Tack Nina!
Se tråd Torra trattkantareller!
Tack för hjälpen!

0 250 visningar
9 svar

impad syn!

svampstaff

25 sep 2008 kl. 00:56

även om dom är sällsynta och/eller oätliga? så har jag hittat dom:) och plockat dom!  kan inte slita blicken från bordet bara.Tycker det är SÅÅÅ häftigt..men sen betraktas jag ju inte som normal heller haha..

1 389 visningar
1 svar

Gotland 25/9

BaWa

25 sep 2008 kl. 21:01

Återigen en härlig dag på ön. Varmt och soligt hela dan. Några arter att nämna från dagens lokaler är:

Tiselhagen:
Aspriska (Lactarius evosmus) samt lite rödgul trumpet och mångkransad spindling som fick piffa upp middagen. Mångkransad är en personlig favorit som jag tyvärr aldrig hittat i mina hemtrakter.

Klints, återbesök, vi var även där i lördags:
Denises spindling (Cortinarius dionysae)
En Sarcodon med arbetsnamnet “modestum”

Tjälder:
Vit taggsvamp, lägger upp en bild…mer…

0 472 visningar
21 svar

Vad är det för svampar!!

Finsmakaren

25 sep 2008 kl. 21:56

Hittade dessa 2 svampar när jag var i skogen, vet nån vad det är?

0 403 visningar
8 svar

fulfina taggisar

svampstaff

25 sep 2008 kl. 01:06

Lite roliga faktiskt..

0 543 visningar
3 svar

Rödbandad spindling ?

Gula

25 sep 2008 kl. 20:46

Växte i ganska fuktig, mossig tallskog.

0 449 visningar
21 svar

Plocka svamp eller fiska

Robban O-hamn

20 sep 2008 kl. 16:38

När man vill båda , vad göra. Jo tar kanoten så får man se. Fisket trögt
som tur är finns det svamp.

0 505 visningar
14 svar

Gotland 24/9

BaWa

24 sep 2008 kl. 20:23

Fårö bjöd på en härlig dag. Sol från en molnfri himmel och +17 grader. Det var nästan som att komma hem när vi gick en runda i skogen vid Ullahau. Här dök det upp norrlandssvampar som jag aldrig tidigare sett på Gotland. Örsopp, rosenslemskivling och pepparriska, märkligt..

Värt att nämna från dagens utflykter är gul flugsvamp, flertal olika sillkremlor och svartvit taggsvamp i Ullahau. I Ekevik sandkremla och Inocybe leucoblema samt bananspindling, slottsspindling och mängder…mer…

0 348 visningar
9 svar

Torka Trattisar?

Eva i V-ås

24 sep 2008 kl. 18:12

Kan man torka trattisar i ugnen för att korta ner torktiden.Dom tar ju stor plats när e ligger framme och torkar.

0 338 visningar
3 svar

Stor träig svamp?

Per Kyleamrk

25 sep 2008 kl. 19:47

Hej,

Hittade dessa två stora svampar idag men har ingen aning vad dessa är? Någon som vet?

Per

0 336 visningar
8 svar

HJÄLP!!!

robban

24 sep 2008 kl. 20:40

har letat mig fördärvad efter kantareller,3-4ggr i år.och det lilla jag hittat är inte värt att nämna ens.jag går i blandskog löv/barr.skall jag titta efter något särskilt? mossig mark,norr/syd/östel.väst sida.snälla tipsa mig någon.tack på förhand/robban

0 308 visningar
1 svar

brunskål

Lena M

25 sep 2008 kl. 21:02

kanske ?
Växte efter skogsväg i grus, de var inte skålade på så sätt att de var hela s.a.s utan omlott eller öppen på en sida.
Strålade solsken från klarblå himmel och lite difusa bilder blev det, så kanske svårt att säga något om dem men iallafall en härlig dag.

0 255 visningar
3 svar

Hjärtlikt,

Tina Nordberg Kolsva

25 sep 2008 kl. 09:40

hjärtligt och hjärtlöst.

0 256 visningar
5 svar

Vad är detta?

uffe sundsvall

25 sep 2008 kl. 20:56

Inte riska inte kremla

0 307 visningar
3 svar

Haröra ?

Robban O-hamn

25 sep 2008 kl. 20:50

Blir Haröron så här stora ?
Inga kanonbilder men det är dom som finns.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone