Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 464 visningar
8 svar

Stolt fjällskivling?

roland

23 sep 2008 kl. 15:21

hittade i ung björkskog denna svamp som först så ut som stolt fj. men väl hemma blev jag osäker finns det nån som vet om ja e på rätt spår?

0 287 visningar
1 svar

Helena i Lund!

Kristina i Lund

23 sep 2008 kl. 14:18

Hej!
Vad kul att du vill ha sälskap! Du kan maila mig på kristina.idberg@telia.com
så kan vi se om det kan bli nå´t av!

0 530 visningar
5 svar

Östra Blekinge

Crister Dahlgren

22 sep 2008 kl. 14:23

Hej alla, jag åker årligen från västra Skåne på en “lång svamptur” i östra Blekinge. Det finns få rapporter från trakten. Kan någon vänligen ge lite allmän info om svampförekomsten? Är det torrt i skogarna?

Tack på förhand!
CD

0 560 visningar
3 svar

Svart trumpetsvamp

Pillan

23 sep 2008 kl. 14:25

Vilken rolig sida detta var jag hittade då jag satt och letade efter bilder och lite kring svart trumpetsvamp. Vill gärna dela med mig min glädje efter att ha hittat svart trumpetsvamp idag.Hittills har jag bara plockat kantareller och “trattisar” och är spänd på hur den smakar. Bra forum detta för jag visste inte mycket innan om svart trumpetsvamp, nu har jag tom lite tips på tillagning. TAck

0 1163 visningar
3 svar

Spärrfjällskivling

Lena M

23 sep 2008 kl. 07:26

Tagit ny bild på vad jag vill ha till spärrfjällskivling. De växte i en grupp på tre i hästhagen nära tall och jag kände ingen doft , smak på den. Är det den eller något helt annat ?

0 333 visningar
8 svar

Abstinens

Everlong

23 sep 2008 kl. 08:54

Det här intresset borde vara narkotikaklassat. Har inte varit och plockat på 48 timmar nu och har rejäla känningar… :)

0 323 visningar
5 svar

Vist är det härligt

Michael

20 sep 2008 kl. 22:51

Åkte bil i Jonsereds skogarna öster om Göteborg. Var inte ute för att plocka svamp. Men så dök detta upp i dikeskanten. Jag var ensam och det tog max 10 minuter för att få ihop detta. Det blev fyra smörgåsar med smörstekta kantareller och Charlottenlök, smör, salt och peppar. Mums framför TV:n

0 541 visningar
5 svar

Skumsvamp :)

Brenko

23 sep 2008 kl. 13:10

Vad är det här som växte på en rejält rutten stock?

De var små.. 3-7 mm kanske. Tyvärr vill inte kameran uppfatta vad som gjorde att jag ville fota dem - en extemt vibrant och klar rosa färg. Den försvann tyvärr på kortet.

0 195 visningar
8 svar

Taggsvamp

Robban Blidö

17 sep 2008 kl. 21:58

Fråga från mitt huskors.skall taggarna tagas bort?

0 216 visningar
6 svar

dum fråga...

Birgitta F

23 sep 2008 kl. 08:04

.....men går det säga vad detta är för flugsvamp ?

0 333 visningar
15 svar

Några svampar från Småland, vilka?

"JAS" Helsingborg

22 sep 2008 kl. 13:35

Var i Asaskogarna i lösdags men tyvärr folk på alla “våra” säkra platser men som tur står det en hel del skog kvar även om Gudrun och Per tog en massa. Här kommer några serier på för mig både kända och okända svampar, ni får gärna tala om vilka de är. Serie 1, 2 svampar som alla borde kunna och så min son Leo i plockartagen.

0 287 visningar
5 svar

Vilken musseron?

Kenneth

22 sep 2008 kl. 13:38

Kan någon på rak arm säga vad detta kunde vara?

0 388 visningar
3 svar

Svamplycka! (lilla julafton)

Anette Reiman

20 sep 2008 kl. 19:57

Var ute i skogarna runt Rosersberg och hittade sååå mycket svamp..
Har lämnat en rapport, men måste få dela med mig av min glädje! :)

0 464 visningar
20 svar

Föränderlig tofsskivling?

Benny

21 sep 2008 kl. 13:42

Undrar om detta är Föränderlig tofsskivling?

0 277 visningar
5 svar

Biskopsmössa

Anette

22 sep 2008 kl. 16:42

Jag har hittat lite Biskopsmössa och jag är ganska säker på att det inte är lömsk sådan, men inte 100 eftersom jag är nybörjare. Hade ändå tänkt att torka allt och spara till sås några middagar med viltkött i vinter. Planen är också att koka av svampen efter den blötlagts, kanske 2 gånger för att vara på den säkra sidan.

Nu är frågorna:

1. vilken risk tar jag om jag äter svampen?
2. Är den tillräckligt god så att det är värt allt besvär?
3. Smakar den som murk…mer…

0 212 visningar
12 svar

på tomten

Birgitta F

21 sep 2008 kl. 17:22

Behöver lite hjälp med identifiering.
Den ena i gräsmattan serie 1
Den andra på en stubbe av okänt slag (löv iaf)

0 182 visningar
3 svar

Fjällskivlingsopp?

Isa

22 sep 2008 kl. 20:12

Vad är nu detta som jag har hittat? En blandning av fjällskivling och sopp. Har aldrig stött på denna tidigare.

0 408 visningar
5 svar

Var har det regnat?

Nina H, Sthlm norr

22 sep 2008 kl. 21:21

Hjälp så torrt det är i Stockholmsområdet. Hur långt måste man åka för att hitta skogar där det regnat? Enköping?

0 169 visningar
0 svar

Flugsvamp igen...

Stefan HBG

23 sep 2008 kl. 00:13

Har aldrig sett den här nyansen på en Gråfotad flugsvamp, den var riktigt stålgrå. Kanske vanlig i någon annans svampmarker?
Någon?

0 462 visningar
3 svar

Jag kan inte få bukt på den här riskan

Helena S.

22 sep 2008 kl. 23:19

-Jag har tittat på bilder och jag gissar på buktriska? Men jag är inte alls säker. Minns ingen speciell lukt, men den blödde rikligt med vit saft som smakade ganska skarpt. Undrar om den går att äta, jag har sett så många.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone