Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Måste bara säga att jag tycker detta verkar vara ett suveränt bra forum! :-)
Önskar att det fanns ett lika suveränt forum för mitt andra stora intresse, elektronik, då elektroniska komponenter (trots sina typnr, vilka ibland saknas) ibland kan vara (nästan) lika svåra att identifiera som svampar!
Ha en fortsatt underbar kväll alla!
Ja som rubriken lyder, kan man göra det? Gäller svamp i trädgården förstås, skogen ska jag låta bli :)
Tänkte göra trattkantarellsoppa imorgon. Sett många recept där det används höns, kött eller grönsaksbuljong. Verkar inte som det spelar någon större roll vad man har för smak på buljongen men vilken tycker/tror ni blir godast? *Beslutsångest*
Hur blir jag av med mina bläcksvampar som har invaderat min gräsmatta. Just nu är det en svart sörja överallt.
Jag undrar om någon kan hjälpa mig med en sak angående några svampar jag hittade igår.
De ser ut som och luktar (ungefär, något svagare) som kantareller men de är helt vita.
Läste i min svampbok (Nya svampboken) att det finns vita kantareller men hittade ingen mer info om detta.
Har hittat 7-8 jättefina mandelriskor, vilket aldrig hänt mig förr. Den blöder för fullt, så jag undrar om ngon vet hur jag ska spara den. Skär jag sönder den (och ev förväller) för frysning så rinner väl all saft ´bort? Hinner inte äta den ikväll..
Det blir så lätt fel, när man kallar “äpplen för päron”, och förväller saker som inte ska.
OBS följande:
Blanchera - förvälla.
Att koka upp exempelvis grönsaker i lättsaltat vatten och därefter spola dem med kallt vatten. Uttrycket används också när man enbart häller kokande vatten över råvaror. När det gäller svamp talar man ofta om att förvälla. Då är det viktigt att vattnet slås bort, eftersom det kan innehålla starka smaker och gifter.
Inte det samma som att ko…mer…
Kvällens tur ut i skogen gav lite matsvamp, men också några obekanta.
Jag undrar om den första kan vara gyllenskivlingen som dykt upp ett par gånger här de senaste dagarna. Gräsmatta.
Den andra var väldigt söt där den stod, men vad i allsin dar är det? Mossig granskog.
Den tredje är väl nån spindling, antar jag, men vilken? Mossig granskog.
Ursäkta blåsticket i bilderna. Det var inte så ljust som jag trodde…
Hej! Trodde jag kunde sopparna ganska bra men denna känner jag mig osäker på. Hatten ljust gulbeige. Rören “smörsoppsgula”, mynningarna runda och täta. Foten gul överst mot hatten men med rött ådernät nedanför mot fotbasen. Blånar kraftigt vid snitt eller beröring. Luktar gott.
Hittade svamparna i en liten jordsluttning i utkanten av en bokskog ca 1 mil norr om Örkelljunga (nv Skåne).
Sommarsopp? Bittersopp?
Tacksam för tips!
Åsa
Nu har jag kommit hem från en svamprunda i skogen tillsammans med mina föräldrar -
Jag hittade bl a följande svampar jag behöver hjälp med att identifiera.
(Räknar från vänster)
Nr 2 i undre raden är jag hyfsat säker på är grönkremla men vill vara helt säker.
Nr 4 i undre raden ser ut som en sopp men har skivor istället för rör under hatten.
Buffy! Du verkar ha koll på botulinumtoxin. Jag har i år mjölksyrat gurkor enligt ett polskt recept, där man har 1 msk salt/l vatten. Man låter alltså hela gurkor “jäsa” i denna saltlag i solen i 1 vecka tillsammans med vitlök, dillkronor, pepparrot och vinbärsblad. Därefter skruvar man på locket och förvarar i kylskåp.
Tycker du att det enligt en sådan procedur finns risk för botulism? Med andra ord, kan botulinumtoxin bildas i så sur miljö?
Jag är lite fundersam eftersom ...mer…
PI
14 sep 2008 kl. 01:23
Tacksam för hjälp.