Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 415 visningar
6 svar

Vad är detta?

Stefan

14 sep 2008 kl. 15:10

En fin vit svamp..

0 229 visningar
2 svar

Vad är detta?

David

14 sep 2008 kl. 19:17

Hej,

hittade den här skivlingen idag som jag inte sett förrut. Vad heter den?

0 826 visningar
12 svar

Trattkantarell eller Gullnavling?

Peter Hästveda

14 sep 2008 kl. 17:17

Jag var säker på att jag plockat trattkantareller, men sen läste jag ett inlägg om gullnavling och såg bilderna, nu är jag bara förvirrad.

0 333 visningar
7 svar

Aldrig sett

Marie

14 sep 2008 kl. 19:39

är (ännu) inte någon van plockare men blev väldigt nyfiken när jag hittade denna.
aldrig sett något liknande och kan inte hitta något när jag letar…
någon som kan hjälpa mig att stilla min nyfikenhet

0 250 visningar
3 svar

Fler bilder

Siv Klippan

14 sep 2008 kl. 20:43

Bilderna fick inte plats i förra inlägget så här kommer dem. Vet ni vad detta är?

0 254 visningar
2 svar

Ett stort tack!

NiklasW

14 sep 2008 kl. 20:06

Jsg vill bara berätta att jag precis fått upp ögonen på allvar för svamp pga detta forum. Igår var jag ut i skogen med en god vän för att leta svamp för första gången någonsin. Vi kom hem med 8 liter svart + gul trumpetsvamp samt 2 liter höstkantareller. Knatarellerna gick åt till en smarrig risotto och nästa helg går det nog åt lite trumpetsvamp till älgsteken.

Summa summarum så har jag fått blodad tand och det kommer att bli fler turer till skogen =)

Tack!

0 401 visningar
9 svar

Guldkremla?

Dieter Endom

26 aug 2008 kl. 12:33

Första gangen jag såg den isf!

0 337 visningar
4 svar

Vad är det för svamp på bilden?

Niklas

14 sep 2008 kl. 19:15

Hejsan!

Jag och min flickvän var ute idag i Uppsala och plockade svamp. Vi hittade “vanlig” gul kantarell, men även en annan svamp vi är lite osäkra på vad det är för någon. Finns det någon som kan se vad det är?

/Niklas

0 4636 visningar
33 svar

kantarell el spindelskivling?

Sandra, Kungälv

31 aug 2008 kl. 11:12

Hej!
Vi plockade lite soppar och kantareller igår - eller var det något annat??? Gula kantareller är ju enkla - men trattkantareller kan väl förväxlas med spindelskivlingar. Snälla hjälp mig att identifiera vad det är på bilderna. Trattkantareller bör vara mer fransiga i kanten, se ut som en tratt (och inte gå neråt) och var mörkare i färgen än mina exemplar. Dessutom skall de väl ha en gul, ganska platt stam?
Nu ligger de stuvade i kylen i väntan på en macka - eller soppåsen…mer…

0 970 visningar
6 svar

Busksvamp med inneboende

Jan A, Uppsala

5 sep 2008 kl. 16:32

Har hotat med att visa tomtarter och här kommer två. Vid förra årets Forum Fungorum-utställning (Rymans) hade jag bl.a. lämnat in busksvamp (från tomten) med inneboende små hjulbroskskivlingar (på i busksvampen nedfallna granbarr, Hans såg dem, tror jag).
Här är det en annan som bor i busksvampen. Nån som vet?

0 383 visningar
3 svar

jojo?allt går att äta?

svampstaff

14 sep 2008 kl. 19:41

Läser man recepten blir man mörkrädd?
curry?vitlök?soja? allt som tar bort svampsmaken? Vad har hänt med vamliga hederliga smörstekta svampar med grädde?
Kan det vara så att folk är rädda för svampsmaken tro? ingefära?chili? herregud! stek en tvättsvamp i stället..

0 554 visningar
7 svar

Trattkantarell!?

Stefan/Pia

14 sep 2008 kl. 16:57

Det är första gången vi plockar trattkantarell själva, vill bara få det bekräftat att det är det vi har fått med oss hem.

Känner egentligen oss ganska säkra men vill få sista 0.5% bekräftade.

Tack på förhand

0 293 visningar
1 svar

Vilken svamp?

SvenD

14 sep 2008 kl. 19:17

Vad kan detta vara? Växte i knippen. Hatt 2 -3 cm Svag doft av såpa. Någon art av kragskivling?

0 467 visningar
8 svar

svart trumpetsvamp

Carina

12 sep 2008 kl. 13:11

Finns det någon som vet hur mycket man kan ta betalt för svart trumpetsvamp vid ev. försäljning

0 391 visningar
11 svar

Värt att rensa?

Nina

14 sep 2008 kl. 18:05

Är detta trattisar eller sådana där gullnavlingar?
Har plockat 1 kg och har ingen lust att rensa i onödan?

0 303 visningar
3 svar

vilken svamp

Lotta

14 sep 2008 kl. 18:32

den här knotiga svampen har knallgula avnupna skivor och foten är rejält knubbig. Luktar inget särskilt. Någon som vet?
Nästa är en sopp som jag inte känner till för den är rodnande på foten och har mörka rör, blånar.Någon?
3e Är det mjölskivling tro, vågar aldrig ta den, fast jag är ganska säker, luktar och smakar starkt av mjöl..
Lotta

0 335 visningar
9 svar

Klas J

Annette L, norr om Sthlm

14 sep 2008 kl. 09:18

I bland blir det inte som man tänkt sig när man har små barn. Tyvärr, så kan jag inte vara med idag. Ledsen för det! Annette

0 391 visningar
4 svar

Sopp på sopp, på sopp, på sopp

Nina H, Sthlm norr

14 sep 2008 kl. 16:10

Trodde jag kunde soppar rätt bra, men nu går jag bet.
På bild 1 sandsopp till höger, men vad är de andra med rör som är röda?
Bild 2 o 3 närbild på rör och fot.

0 288 visningar
2 svar

Vad är detta?

Martin

14 sep 2008 kl. 16:03

lite hjälp med id skulle uppskattas!

0 244 visningar
5 svar

Blodriska?

Stefan

14 sep 2008 kl. 15:16

Jag hoppas detta är det så vi kan provsmaka. Det kom morotsfärgad saft när jag skar i dom.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone