Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Skulle plocka lite trattisar i går eftermiddag hade jag tänkt. hittade lite av dom men de flesta var för små ännu. Däremot fanns där fält av rimskivling! De flesta med utgånget bf datum men blev en hel del med hem ändå.
Hittade även några kantareller och blek taggsvamp samt två vita flugsvampar.
Nästa helg blir det till att inventera svart trumpet ställena jag skördade förra helgen. Hoppas på en bra 2-a skörd. Är de frostkänsliga?
Jag har idag varit ute en snabbis i skogen och hittade LITE av varje. Kan man blanda alla dessa eller är det några som inte bör blandas med andra.
Kan alla svampar blandas ihop?
Jag plockade:
Kantarell
Trattkantarell
Sandsopp
KarlJohan
Brunsopp
Björksopp
Nu har jag varit ute på min allra första svampplockningstur och det kommer jag göra om, plocka svamp är ju dökul! Bifogar en bild på min fångst :)
Men jag hittade en sopp som jag först trodde var en ung brunsopp men den luktar lite syrligare och undersidan är ljust gul och även under sporerna (hter det så?)men blir inte blå om man trycker på den. Bilden är lite dålig men hoppas på att någon som är duktig här kan ge mig svar ändå.
Tack på förhand!
Kvällens tur ut i skogen gav lite matsvamp, men också några obekanta.
Jag undrar om den första kan vara gyllenskivlingen som dykt upp ett par gånger här de senaste dagarna. Gräsmatta.
Den andra var väldigt söt där den stod, men vad i allsin dar är det? Mossig granskog.
Den tredje är väl nån spindling, antar jag, men vilken? Mossig granskog.
Hej,
har för första gången i mitt liv plockat sotvaxingar. Vilken fin doft och smak, men hur tillreder ni dem? Tar man bort skivorna eller låter man dem sitta kvar innan man smörfräser?
En undrande Bb
Hej!
Hittade igår först en rejäl krusig blomkålssvamp och därefter en blomkålssvamp som var betydligt mindre krusig i bladen. Har sett att det finns något som heter skivad blomkålssvamp, men att den ska växa under ek. Vill minnas att denna växte i barrskog. Vi fotade tyvärr inte svampen i befintligt skick utan först när den är lagd för torkning? Kan någon avgöra om det är skivad blomkålssvamp eller bara en mindre krusig variant av den krusiga?