Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 229 visningar
4 svar

Sopp

Boman

30 aug 2008 kl. 17:29

men vilken? Stenig björkbacke för tanken till björksopp men denna är rent vit och det fanns ingen mossa på platsen.

0 265 visningar
5 svar

vad mer kan jag plocka?

patrik

30 aug 2008 kl. 12:36

Jag känner igen kantareller, soppar, taggsvamp och murklor men skogen är ju full av en massa annan svamp! Jag vill testa ngt nytt, utan att bli förgiftad förstås, vad ska jag testa: kremlor, riskor, vaxskivlingar?? Finns det några särskilt enkla matsvampar som jag kan våga mig på??

0 165 visningar
0 svar

Det är nog blodsopp

Lasse igen

30 aug 2008 kl. 17:38

I mitt tidigare inlägg med bilder som jag trodde var eld eller djävulsopp har jag kommit fram till att det måste vara blodsopp jag hittat.

0 717 visningar
7 svar

Fingersvampar

NadaL, Umeå

29 aug 2008 kl. 21:59

Har hemskt svårt med dom.
Snälla hjälp mig!

Det kommer flera.

0 163 visningar
0 svar

Djävulssopp eller eldsopp?

Lasse

30 aug 2008 kl. 16:46

Hittad på en gräsbeväxt skogsväg i molla västergötland. Svampen blev nästan genast lila efter att jag delat den

0 738 visningar
0 svar

Kantareller runt Nordmaling

Johan S

30 aug 2008 kl. 15:44

Hej alla,
Jag undrar om det är någon här som vill dela med sig vart man kan hitta kantareller. Har varit ute i skogen lite överallt men stöter inte på några bara flugsvampar och olika soppar. Känns så trist att man inte kan hitta några. Och folk runt omkring säger att det finns men dom vill inte tala om vart. Typiskt kantarell och hjortrons fenomen. Allt ska vara så hemligt. Känns trist att som svensk måsta gå på stan och köpa av thailändare istället.

0 154 visningar
2 svar

Vacker ticka

gunhild i Kåddis

30 aug 2008 kl. 12:21

Fick syn på denna när jag spanade efter karljohan på morgonpromenaden. Syns nog bättre vad det är på de senare bilderna.

0 191 visningar
1 svar

Riska?

Göran

30 aug 2008 kl. 13:39

Hej!

Hittade denna. den “blöder” när jag tar lite i köttet.

Vilken svamp är det?

0 219 visningar
4 svar

Vaxskivling vilken?

Elisabeth Jansson

29 aug 2008 kl. 21:47

Hej!
Hittade denna vaxskivling på en stig i skogen har aldrig sett den tidigare och hittade ingen beskrivning i mina böcker som stämde.
Tyvärr fotade jag den en timme efter att jag kommit hem och då hade hatten ändrat färg så det stämmer inte med bilden.

Hatten och foten slemmig, hatten var citrongul med inslag av grön markeringar precis som om den var genomskinlig,under hatten syntes också grön färg,övrigt gul.

Det fanns bara en fruktkropp cirka 5 cm hög!
Vad har jag hittat?

0 709 visningar
2 svar

stor vit svamp

Leif

30 aug 2008 kl. 11:25

vad heter denna svamp?
matsvamp?
25-30 cm i diameter

0 393 visningar
3 svar

Hjälp med artbestämning

Anders E

29 aug 2008 kl. 19:00

Hittade ett tjugo trettio-tal av de här svamparna. Växte i tall skog.

De hade ett slem lager ovanpå hatten.

Jag trodde först att det var grynsoppor när jag såg de ovanifrån.

Någon som vet vad det kan vara ?

Tacksam för hjälp, ett suveränt forum.

M vh Anders E

0 165 visningar
2 svar

KARL JOHAN

Anita

29 aug 2008 kl. 22:38

när jag förvällde karl jojan idag
fann jag flera bitar av hattar som normalt fortfarande är bruna
efter kokning att de var illgröna
bitar i grytan.  Vad kan detta
vara.Alla svampar hade rör under
jag har plockat svampt,i ca 40 år,  har aldrig
varit med om detta kan någon ge mig förklaring.

0 167 visningar
4 svar

Hur ful får soppen vara?

Charlotte Borneklint

29 aug 2008 kl. 21:37

Ofta när jag plockar soppar är de såååå fula och äckliga under på rörlagret men när man delar dem så är köttet vitt och fint.

Gör det något om de är fula? Blir de dåliga eller osmakliga?

Här kommer ett exempel.

0 183 visningar
3 svar

Svamp!

Johnny

29 aug 2008 kl. 14:49

0 153 visningar
1 svar

Svampens dag 7 sept.

Lena M

30 aug 2008 kl. 07:16

Ni som är intresserade kan gå in på http://www.svampar.se och klicka vidare på ” svampens dag, program” och se om det finns något arrangemang i ert närområde.

Läste i samma tidning ( Land )att ” svamp rena vitaminbomben “.
Det står att flera vanliga matsvampar innehåller höga halter av D-vitamin, trattkantarellen ligger i topp enligt kemisten Mattias Andersson som skrivit en artikel i ämnet i Svensk Mykologisk tidskrift.
Så ut och plocka på er ett förråd vitaminer, för svamp är det ...mer…

0 170 visningar
3 svar

Godast av alla!

Jan A, Uppsala

30 aug 2008 kl. 07:02

På hemväg från ett enormt lingonställe som tyvärr tagit ett återhämtningsår stannade jag bilen, backade 10 m till en stor myrstack och frugan frågade: “Ska jag hämta den?”
Drygt 21 cm men någon annan - möjligen en hare (har någon ett förslag?) hade redan satt i sig en hel del.  Ändå satte en enda svamp ljuvlig smak på alla tråksopparna (K-J, sandsopp, smörsopp - och lite annat)!
Det är ett bra kungschampinjonår - som vanligt!

0 399 visningar
11 svar

Är detta bläcksvampar?

Susanne Roberton, Stockholm

29 aug 2008 kl. 23:17

Smakar milt och rodnar inte. Nåt bläck hittade jag dock inte…
De fanns vid kanten av en sand/grusväg, alldeles vid en skog.

0 391 visningar
4 svar

Hans v. Luddfingersvamp

klas jaederfeldt

25 aug 2008 kl. 11:26

var i dag å kollade en gammal lokal, du som e normalt intellegent klarar nog att följa mina vägbeskrivningar
Motorv.söderut,Järna trafikplats ta väg 57 mot Katerineholm, efter några hundra merter skylt till höger Nykvarn ta in där, kör tills du kommer i en rondell, ta till höger, strax efter väg till höger märkt Tvetaberg, fortsätt och ta in på väg med skylt (gul/röd/svart) Kallfors ( inte väg till kallfors golfbana)  ställ bilen på planen därinne någonstans och fortsätt ...mer…

0 184 visningar
2 svar

Vilken svamp?

UråsaJP

29 aug 2008 kl. 21:05

Hej.
Jag hittade en snygg svamp häromdagen varav en vuxit sig stor till en diameter av ca 20cm.
Jag har dock ingen bra svampbok och kan inte hitta den på bild på nätet, så därför tänkte jag om någon av er vet vad det är för svamp och om den är ätlig.
Den luktar för övrigt väldigt gott, mer än någon svamp jag någonsin plockat, så jag har god lust att äta den, men man vill ju vara på den säkra sidan.

0 149 visningar
0 svar

Förgiftningar

Boman

30 aug 2008 kl. 08:23

3 av varandra oberoende fall av svampförgiftning på en gång!massor av vit flugsvamp i markerna och annat giftigt också. All anledning att vara noga med vad man äter alltså.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone