Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 454 visningar
1 svar

Vad är detta för ticka?

Joachim B

25 aug 2008 kl. 14:45

Såg följande svampar, som jag antar är tickor, på ett träd i Göteborg. Någon som kan identifiera svampen och tala om vad den heter?

0 718 visningar
5 svar

Hur skilja på KJ & Gallsopp

Staffan

21 aug 2008 kl. 15:16

Har tittat på bilderna här på svampguiden och enligt beskrivningen av gallsopp är den bara “lite mörkare” i ådernätet. På bilderna tycker jag dock de ser lika mörka/ljusa ut.

Hur skiljer man bäst på dem?

Skickar en bild på några rackare jag plockade. Tyvärr orkade jag inte rensa dom när jag kom hem och sen glömde jag dom ett dygn så dom är inte lika fina längre.

0 390 visningar
3 svar

torkning av KJ

Sofia

25 aug 2008 kl. 10:08

jag har plockat en del KJ och sandsopp som jag håller på att torka. lägger tunna skivor av svampen på tidningar som jag lägger luftigt. funderar bara hur hårda dessa svampar blir och när de kan anses färdigtorkade?? mina blir torra men böjliga, typ som ett papper?? inte smulbara som mina trattkantareller brukar bli? ska jag torka dem längre eller vad?? hur länge brukar ni tidningspapperstorkare torka era soppar? tips?

0 243 visningar
2 svar

Taggsvamp namnet föll bort!

Elsy ske-å

25 aug 2008 kl. 14:32

Namnet ramlade bort

0 199 visningar
3 svar

Snöbollschampinjon?

Johan

24 aug 2008 kl. 20:15

Är detta en snöbollschampinjon? Eller vad? Det var det enda exemplaret…

Mvh // Johan

0 502 visningar
0 svar

Svamp i Jämtland

Jill

25 aug 2008 kl. 14:25

Hej!

Finns det någon chans att finna svamp i Jämtland nu och runt 12-15 september? Isåfall var, har någon några tips och vilka svampar kan man hitta?

Tacksam för svar!

0 194 visningar
3 svar

Ang.Sandsopp...

Maria T

25 aug 2008 kl. 14:04

Har hört att om man torkar sandsopp så ska den bli god och ev påminna om någon annan svamp till smaken,men vilken i sådana fall??

0 212 visningar
0 svar

Bra med KJ, gulisar o stolta fjällisar

Max

25 aug 2008 kl. 13:23

Men inte en svart trumpet, blek taggis eller sotvaxing

Plockar i Nyköping Örstigs området

0 244 visningar
2 svar

Karl-Johan-nybörjare

Emil

25 aug 2008 kl. 13:10

Jag har alltid varit en så kantarellplockare men nu i år när det är så mycket Karl-Johan har jag även plockat lite sån. Är dock lite nybörjare så jag undrar, ska man ta bort rören på undersidan av hatten eller använder man hela svampen?

0 274 visningar
1 svar

Getungar!!!

Salatrumpeten

25 aug 2008 kl. 10:53

Getter i all ära men getungarna är helt odrägliga just nu. Man kan ju varken rensa svamp eller bär på altanen utan att ha dem krypande i ansiktet samt på händer och fötter! De far ju fram likt flygande steklar!

0 482 visningar
2 svar

Smakskillnader?

EG

25 aug 2008 kl. 10:26

Till alla som hittar så mycket karljohan
Är det någon skillnad i smaken på
dessa “Kallar”
B. edulis -stensopp
B. reticulatus - finluden stensopp
B. pinophilus -rödbrun stensopp

0 176 visningar
0 svar

Kalle

Marie Blücker

25 aug 2008 kl. 11:56

Och så bara stod de där. I massor.
Härligt!

0 392 visningar
0 svar

Trollsmör o sägner

Tina Nordberg Kolsva

25 aug 2008 kl. 11:03

Trollsmör (Fuligo septica), slemsvampsart i släktet Lycogala. Den återfinns på förmultnad ved och stubbar där den bildar stora slemmiga plasmodier som är vita eller gula till färgen. När den mognar bildas sporangier som sammansmälter till varierande form och färg. Trollsmör förekommer allmänt i hela Sverige under sommaren och hösten.

Trollsmör i folktron redigera
I nordisk folktro använde häxor ett väsen som kallades för bjära eller trollhare för att stjäla mjölk frå...mer…

0 161 visningar
0 svar

Allt är inte svamp som glimmar

Jan A, Uppsala

25 aug 2008 kl. 10:49

Nära ostronmussling aspen finns småekar och på några av dessa ser en del blad ut så här! (1)
och håller man upp bladet mot fönstret blir det rena cirkusföreställningen (2) när larverna kutar runt i manegen!

Är inte säker på vilken art det är.
Att välja på finns bl.a.
Bucculatrix ulmella Zeller, 1848. Ekögonlappmal
http://www2.nrm.se/en/svenska_fjarilar/b/bucculatrix_ulmella.html
http://www.bladmineerders.nl/minersf/lepidopteramin/bucculatrix/ulmella/ulmella.htm
som inte alls…mer…

0 189 visningar
4 svar

Skåneskogen har vaknat

Micke Löberöd

25 aug 2008 kl. 08:46

Nu jädrar…...

Karl Johan, Kantareller, Ostronmussling (både blek och vanlig, i mängder.
Runt Vombsjön.

0 323 visningar
5 svar

Vad är detta?

Madde Småland

24 aug 2008 kl. 19:22

Hittade dessa ute på svamp rundan någon som har förslag på vad det kan vara???

0 263 visningar
2 svar

Tokiga svampar

Tina Nordberg Kolsva

25 aug 2008 kl. 09:26

Hittade lite tokroliga svampar igår. Men åxå massor ätbart o mycket, mycket annat.Men det återkommer jag till, så vi får något att pyssla med i vinter.
Här lommer:
Skogskyckling Amanita kucku ;)Skogskycklingägg
Pyntad gran

0 190 visningar
0 svar

Flugsvampar

Tina Nordberg Kolsva

25 aug 2008 kl. 09:45

Ett axplock av röda o bruna flugsvampar som pryder vår skog.
Den röda är inte liten.

0 448 visningar
6 svar

Granblodriskor

BirgittaD

24 aug 2008 kl. 22:18

Hittade en hel korg full med små fina, men hur ta tillvara konservera eller torka? Någon som vet. Har aldrig haft problem förut de har hamnat i en blandsampsstuvning.

0 452 visningar
7 svar

Narrkantarell

Annica

24 aug 2008 kl. 19:08

Idag var jag och min man ute i skogen för att leta svamp. Vi hittade massor av vad jag tror är narrkantarell.Eftersom jag inte är helt säker pockade vi en del med oss hem. Är detta narrkantarell?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone