Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 431 visningar
3 svar

Gott om svamp!

gunhild

23 aug 2008 kl. 23:47

Dom har kommit tidigt i år beror säkert på det rikliga regnet vi haft de senaste veckorna. Det finns gott om soppar kantareller blek taggsvamp kremlor och sandsopp.

0 523 visningar
0 svar

Brunskål?

Enelie, Linköping

23 aug 2008 kl. 23:48

Den här stämmer in på Brunskål, Peziza badia, tycker jag.
Det går väl inte att säga något säkert om det är den.
Men den växte i alla fall öppet i ren sand.

0 383 visningar
5 svar

NadaL

Hans v E

23 aug 2008 kl. 20:01

Är det inte dags att skörda och skicka den intressanta skålsvampen?

0 479 visningar
4 svar

Karl-Johan i park

Peter, Linköping

23 aug 2008 kl. 19:56

Jag trodde inte att jag skulle behöva fråga detta, men är svamparna på bilden karl-johan?

De är väldigt ådriga på foten, och de växte på en gräsmatta nära en lind och dessutom nära en eldsopp. Inga andra träd i närheten.

Väldigt kompakta och fasta.

Om jag hittat dem ute i skogen hade jag inte ens funderat, men nu har jag blivit osäker.

0 359 visningar
4 svar

Vad har jag hittat för soppar?

Jenny

23 aug 2008 kl. 21:16

Som rubriken.

Vilka soppar har jag hittat och vad gör man med dom?

0 396 visningar
3 svar

karl johan

göran

23 aug 2008 kl. 22:05

när jag förvällde karl johan så blev en del lite gröna i färgen stämmer det eller var det någon annan svamp

0 678 visningar
4 svar

sammetssopp

hampus

23 aug 2008 kl. 21:02

är svampen på bilden bifogad, en sammetssopp? jag är nybörjare och känner att en bekräftelse eller en tillrättaviselse vore skön. Den blir rödaktig vid uppvärmning.
Är den värd att tillaga.

0 458 visningar
6 svar

Vilka svampar?

Maggan

23 aug 2008 kl. 20:43

Var ute idag och hittade lite blandad kompott. Några har jag problem att identifiera. De finns på bilderna.

Skivlingarna till vänster är mörkröda/blodröda.

De vita svamparna i mitten har en väldigt karakteristisk lukt. Nu är mitt luktsinne inte skapt för att avgöra vad det luktar. Skulle jag göra ett försök skulle jag säga sötaktig lite bitter - men ta detta med en nypa salt. Jag har aldrig kännt en svamp lukta på det viset. De växte bredvid en KJ.

Sopparna är röda und…mer…

0 583 visningar
4 svar

Röksvampar.

"JAS" Helsingborg

22 aug 2008 kl. 21:26

Är detta Skålröksvamp och är det kanske en eller 2 äggsvampar? Kompisen hitta dem i går när vi var på Järavallen. De största är lite större än en min knytnäve !? Ja hur stor nu den är, min hand passar i en handske av storlek 9 om det är till någon hjälp. 2 serier.

0 443 visningar
3 svar

Karl-Johan

Anders

23 aug 2008 kl. 19:58

Har som många andra detta år tillsammans med mina barn,hittat mycket Karl-Johan.När det är dax för torkning hittar vi ibland minimala små gula ibland vita larver i en som synes oangripen svamp.Är detta någon fara?
Nybörjare.

0 449 visningar
2 svar

Soppar??

tobias

23 aug 2008 kl. 21:42

Kan man äta rören under hatten till sopparna, eller ska man ta bort det innan tillagning

0 448 visningar
4 svar

Från brandplatsen

Lena M

23 aug 2008 kl. 19:19

Besökte platsen där de bränt marken runt granar och såg brun brandskål och som jag tror rotmurkla.
Den senare växte det rikligt utav, svampen hade ingen fot och invändigt såg det ut som den var belagd med spån eller träflis.
Ingen smak och doft. Är det vad jag tror ?

0 392 visningar
1 svar

Jippiii!!

SvampMaja

23 aug 2008 kl. 20:37

Nu är Trattisarna här! plockat en full kasse i dag,stora och fina och präktiga var dom.
*salig*

MVH SvampMaja

0 430 visningar
3 svar

vad för svamp

Leif

23 aug 2008 kl. 19:37

Detta liknar kantarell men jag är inte säker. Går den att äta?

0 404 visningar
5 svar

Vad för svamp?

Maric

23 aug 2008 kl. 19:00

Denna hittar jag lite här och där, men har ingen aning om vad det är för svamp.
Någon???

0 844 visningar
10 svar

Törs man äta

Björn Karlsson

7 aug 2008 kl. 20:07

trodde det var en fårticka,vit uppe på,mörka fläckar på ovansidan ganska hård,men har skivor under hatten,och bryter man den kommer det vit mjölk??Tänkte göra en stuvning med kantareller och använda den som utfyllnadssvamp,hittar den inte någonstans i någon beskrivning.Mvh Björn

0 389 visningar
0 svar

skiva svamp....

Birgitta F

23 aug 2008 kl. 19:39

....har jag alltid gjort med kniv, men ikväll tog jag denna

0 364 visningar
0 svar

Svar till Michaels fråga under rapporter

Totte Gbg

23 aug 2008 kl. 18:39

Hej, Michaels fråga löd : “Västergötland, Göteborg,
Vet att det är fel att skriva här. Men varför skriver inga Göteborgare här. Det är väl inte soprent på kantareller och övrig matsvamp nära Göteborg”

Jag funderar i samma banor. Kan det vara så att de vill hålla sina ställen för sig själv kanske? Eller rent av inte vet att detta forumet finns?

0 529 visningar
2 svar

Sammetssopp?

hampus

23 aug 2008 kl. 17:29

Hejsan. Har varit ute och fyndat i naturen. Några fina stensopp ligger redan i stekpannan. Hittade även dessa, på bilden bifogade, svampar. Jag vet inte vad det är förnågra. Den enda gissningen jag har utifrån min svamp bok är sammetssopp. Kan det stämma? Då jag kokade upp den i sin egen fukt så fick den en rödlila färg. Någon som vet vad det är och vad tar ni det på? Är den god att äta?

0 378 visningar
0 svar

Lila svamp??

Marianne

23 aug 2008 kl. 18:37

Glömde infoga bilderna.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone