Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 364 visningar
0 svar

???? är det nån som vet

POP

24 aug 2008 kl. 11:28

Jag har fått en hel klump med svampar i mitt gamla växthus.Där har tidigare växt nån slags champinjon.Den är änsålänge ca 15 cm hög och samma i diameter.Har vita skivor och en tydlig ring.Finns det nån som vet vad det kan va.

0 545 visningar
9 svar

Blir inte klok på

BirgittaD

23 aug 2008 kl. 17:45

En sopp som ser ut som sammetsopp på ovansidan, matt hatt, gult porlager mindre porer än pä örsopp men svampen har ett brunt ganska grovt ådernät på foten.

0 269 visningar
7 svar

Vad är det för svamp?

Jenny S

22 aug 2008 kl. 14:53

Varit ute och plockat med hunden idag och hittade massor av denna svamp. Trots svampbok och internet är jag osäker på vad det är för svamp samt om den är ätlig. Är totalt nybörjare på svamp.
Den växte i lövskog där även stora grupper svamp som enligt min bedömning var pluggskivling växte.

Det kommer vit saft från svamparna jag hittade, de doftar milt och är trattformade när de blir större

0 409 visningar
10 svar

Nu är vi många på forumet, så

"JAS" Helsingborg

22 aug 2008 kl. 20:58

Ja då är det bara att “KLICKA”! ett klick för skogen till vänster, smit inte ta ditt ansvar !!:)

0 399 visningar
0 svar

SVAMP I STHLM!

Anna

24 aug 2008 kl. 09:45

Hej!

Min kära mamma har nyss flyttat hit från Norrland och saknar plocka svamp. Jag kan tyvärr inga ställen, och undrar därför om någon här kan tipsa mig om något bra ställe? Förstår Ni ej vlil lägga ut adresser här så maila mig gärna på perlestelle@hotmail.com

Skulle verkligen uppskatta Er hjälp!

MVH
Anna

0 506 visningar
3 svar

Vaxing ??

Alf Pallin

23 aug 2008 kl. 21:23

Denna vaxing växte i vitmossa, fuktig granskog. Orangegul med vitaktiga skivor, nedlöpande glesa. Hatt 1 cm, fjällig, fot 2 mm tunn och 5 cm lång. Namnförslag.

0 586 visningar
9 svar

rodnande flugsvamp

Lotta

23 aug 2008 kl. 09:49

Har ätit och plockat mycket rodnande flugsvamp, särskilt i Italien och tyskland där den anses vara en bra matsvamp.Vågar inte locka den längre då den inte anses vara matsvamp här. Men varför? Vad är det som inte gör den till matsvamp längre?

0 1932 visningar
8 svar

Inlagd svamp?

Susanne Roberton

23 aug 2008 kl. 23:04

I Polen är det vanligt med inlagd svamp, typ pickles i ättikslag.
Aldrig stött på detta i Sverige, förekommer det här?

MVH/Susanne

0 374 visningar
6 svar

Ett riktigt Eldprov

Tina Nordberg Kolsva

20 aug 2008 kl. 10:01

för en svampnörd, det blev jag utsatt för i går. Gubben o jag skulle ut på motionsrunda. När jag försökte smussla med mig en liten plastpåse, tog han på sig “ska vi motionera eller plocka svampblicken”. Man kan väl ha lite toapapper i en plastpåse ifall, om ???? Blev tvungen att lova, inga svampar. Vi tog bilen till grannbyn, gubben visade på kartblad sin planerade slinga 6-7 km. Vilken plåga, vi passerade OBS passerade 1000-tals soppar, många champijjoner o några stoltafjällski…mer…

0 370 visningar
4 svar

En till Marianne

Marianne

23 aug 2008 kl. 18:48

Hej!
Det har tydligen tillkommit en till Marianne. Det känns konstigt. Kan inte du lägga till något mer efter ditt namn.

0 416 visningar
3 svar

Karljohanssnacks

Enelie, Linköping

24 aug 2008 kl. 01:14

Jag har inte lyckats plocka kilovis med KJ som många har gjort den här veckan men det här tycker jag låter gott.
(Jag få prova det en annan gång.)
http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/artikel.asp?ProgramID=950&Artikel=2262400

0 402 visningar
4 svar

hur ser skörden ut....

Birgitta F

23 aug 2008 kl. 19:44

....egentligen
Idag visade en stolt och svettig man upp sin skörd av kantareller den såg ut som 7 svåra år…....totalt full i jord och blöt och oaptitlig , jag hade kastat rubbet.
Jag är oxo intensiv fiskare…närmast att jämföra är väl att jag rensar min fisk och blandar den med renset ??
Ibland händer det att jag får tidsbrist med då lägger jag åtminstone dom smutsiga åt ett håll

0 372 visningar
1 svar

ticka?

stefan

23 aug 2008 kl. 18:32

har hittat en stor(40cm)i 2 våningar orange/gul fårtickeliknande svamp i sthlm.växande på en stubbe.vet någon vad det är förr svamp? har sökt på nätet utan resultat.färgas ej vid förvällning. hjälp….

0 671 visningar
1 svar

karljohan svamp

jonna

23 aug 2008 kl. 19:19

undrar ang den gröna soppen under svampen, om man ska ta bort den innan man tillagar svampen?

0 1146 visningar
7 svar

Lila svamp

Susanne Roberton

23 aug 2008 kl. 19:26

Hej!
Har varit ute o plockat svamp idag, vilket är bland det bästa jag vet.Varje år väntar jag otåligt på att svampsäsongen ska börja…
Har en fråga om en lila svamp, har ett par bilder och Ni kanske kan hjälpa mig lista ut vad den heter?
Svampen är betydligt mer lila än vad man ser på bilden, och den har lameller på undersidan. De största var ca 1,5 dm höga.
Tack på förhand!/Susanne

0 1338 visningar
9 svar

Är detta en svamp?

gunhild i Kåddis

23 aug 2008 kl. 11:01

Nej naturligtvis en växt som jag inte sett förut. Tror att den kanske får sin näring på samma sätt som svamparna den verkar sakna klorofyll helt genomskinliga blad. Den växer med tall och borde heta tallört.
Vet någon något mer om denna?

0 364 visningar
10 svar

Vad är detta för svamp?

Susanne Roberton

23 aug 2008 kl. 23:22

Hittade dem på ett gräsfält/gräsmatta…
Antar att de går att äta? Nåt man bör se upp med? Är dom goda? Hur tillagar man dem?

MVH/Susanne

0 699 visningar
2 svar

vit tryffel?

Kicki i Kungsbacka

23 aug 2008 kl. 18:41

Hur jag än kollar så får jag det till att detta är en vit tryffel…någon annan som vet vad det kan vara??
Hittade den vid en sjö här i Halland. När jag först såg den tänkte jag att det kanske va en stackars kantarell som växte där…men så hade den ingen fot utan va bara som en liten klump i jorden. Den har stark svamplukt. När jag delade på den kom jag på att den nästan ser ut som en potatis ;)
Vad gör man med en lite tryffel om det nu är det?

Snälla hjälp mej med ett sv…mer…

0 2696 visningar
6 svar

Grön vid förvällning?!

Ingela

23 aug 2008 kl. 20:11

Hej! Plockade idag en vad jag tror Rödbrun Stensopp som vid förvällning blev GRÖN på hatten? Har försökt lista ut vad annan svamp det kan vara men hittar inget annat alternativ.

Tyvärr inga bilder, men ser ut som en Stensopp och är mörk brun på hatten och har även mörkare rör. Har aldrig tidigare varit med om att svampen blir grön….
Några förslag?!! =)

0 431 visningar
3 svar

Gott om svamp!

gunhild

23 aug 2008 kl. 23:47

Dom har kommit tidigt i år beror säkert på det rikliga regnet vi haft de senaste veckorna. Det finns gott om soppar kantareller blek taggsvamp kremlor och sandsopp.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone