Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 958 visningar
8 svar

Trädgårdssvamp

Katarina

15 aug 2008 kl. 09:03

I vår gräsmatta växer i år en svamp som är krämvit, stor och rund. Den är tung och helt kompakt.

Vet någon vad det är för svamp och
om den är ätlig?

0 266 visningar
5 svar

Vilken champinjon?

Sofia, Skåne

19 aug 2008 kl. 16:23

Äntligen har jag hittat svamp i Skåne. I vår kompost!!!

Doftar champinjon. Klubbformad fot. Gulnar kraftigt vid tryck, det gula försvinner efter en stund. Ljust gammalrosa skivor. Vågar jag äta den?

0 254 visningar
5 svar

Rosenfingersvamp

Lena M

19 aug 2008 kl. 07:59

på grannens gräsmatta.

Idag skall tallhedarna mot Österfärnebo utforskas, kanske att den sällsynta fingersvampen visar sig i år igen.

0 530 visningar
10 svar

om rensning av grynsopp

Lisa

19 aug 2008 kl. 14:03

hej!

Har varit ute i två omgångar och plockat grynsopp, första gångerna jag provar den och den är GOD!

Iaf. jag rensade så noga jag förmådde, men när jag “förvällde” (kokade i egen vätska) så blev vissa bitar lite rödaktiga, vid närmare kontroll visade det sig att det var mask/larvgångar som jag inte sett när jag rensade - det ser så ut iaf. Är detta något jag bör unvika att äta eller spelar det ingen roll?

0 438 visningar
9 svar

Stensopp + Gotland = falskt?

Lars Norrby

15 aug 2008 kl. 13:46

Längtar efter karljohan men de enda jag funnit här på Gotland har varit på ekstakusten, sent på säsongen och då alltid maskätna exemplar. I Småland växte de var som helst känns det som.

Några tips på platser och eller miljö här på Gotland?

0 200 visningar
2 svar

Vad är det för ticka?

Jea

19 aug 2008 kl. 16:44

Hej. I dag i skogen hittade jag denna ticka på en fallen björk. Jag hittar inte den i mina böcker eller på nätet. Kan någon hjälpa mig? Den är 4x2 cm.

0 167 visningar
0 svar

Champinjonnärbild

Tanja V

19 aug 2008 kl. 16:58

Jag tycker att skivorna hos ängschampinjonen är SÅÅ vackra och jag tyckte den här bilden blev rätt bra! Ska försöka fota alla två (!) jag hittade i gräsmattan ännu närmare innan jag äter upp dem ;-)

0 207 visningar
7 svar

JAS, till dig.....

Affe Nv Skåne

18 aug 2008 kl. 22:51

Några Stolta fjällskivlingar finns säkert kvar till dig.
Var bara i en liten del av lokalen häromdan.
Skall försöka komma dit igen i veckan och fylla korgen.

Hade du konserverat dom tidigare?
Hur blir det i så fall?
Själv har jag bara torkat dom.

0 1267 visningar
4 svar

Skålmurkla

Tina Nordberg Kolsva

19 aug 2008 kl. 09:14

Tror det är Helvella chinensis flikig skålmurkla. Är det så?

0 271 visningar
12 svar

Några Hättor vilka då ?

"JAS" Helsingborg

18 aug 2008 kl. 18:05

Jag har sett och fotat några Hättor de senaste dagarna. Nu är det så att på en del har jag bara 1 eller 2 bilder då en del bilder blev katastrofala. En del kanske till och med är samma art men jag hoppas att någon * klan hjälpa mig eller så klart någon annan som vet. 6 serier eller som sagt enstaka bilder. Och jag hoppas nu att det är Hättor, om inte så får jag väl veta det. Serie 1 Blodhätta kanske?

0 181 visningar
5 svar

maskulin

Booze

18 aug 2008 kl. 22:25

se bild

0 424 visningar
15 svar

Någon som vet

NadaL, Umeå

18 aug 2008 kl. 22:15

Hittade för ett par dagar sedan den här lilla murklan växande på muken ved.
Är det luden skålmurkla?

0 204 visningar
2 svar

Vår tomt idag

Therese

19 aug 2008 kl. 14:18

Måste visa upp baksidan av vår tomt. Vi plockar och plockar men det kommer bara mer och mer. Extra roligt är ju också att det är helt fantastiska matsvampar.

0 273 visningar
2 svar

Karljohan larvangripen eller?

Tobias S

19 aug 2008 kl. 15:24

Hej

Var ute och letade svamp under fömiddagen men hittade endast ett par Karljohan och några futtiga taggsvampar. Tänkte höra mig för om det som syns på bilderna är larvangrepp eller om Karljohan ser ut så normalt?

Tacksam för svar

0 586 visningar
17 svar

Gulas gula...... ???

Gula

19 aug 2008 kl. 13:40

Vad är detta? Hittar inget som ens närmelsevis liknar denna sopp? Knallgul, nästan neonfärgad, växte c. 25st på andra sidan ett dike! Dom största hattarna 12cm.

0 269 visningar
3 svar

svamp PÅ en svamp !

Mille Berg

19 aug 2008 kl. 02:31

Är detta vanligt..?

0 301 visningar
5 svar

kantareller

Göran L

18 aug 2008 kl. 22:20

Var ute idag trotsade regnet kantareller, karl johan,smörsopp i massor

0 188 visningar
3 svar

blek taggsvamp...

Anders, uppsala

19 aug 2008 kl. 11:49

...är en av mina absoluta favoritsvampar. Jag har de två senaste åren knappt lyckats hitta några alls. Jag efterlyser tips om var, när och hur de växer. Kanske letar jag på fel ställen.

0 432 visningar
8 svar

Vad är detta?

Therese

19 aug 2008 kl. 10:35

Är detta en smörsopp? Den har ingen ring.

0 209 visningar
29 svar

Fröjdlistan

Nina A

17 aug 2008 kl. 11:30

dags att få till en fin balans
mellan bra och dåligt

1.att få traska på mjuka mosstuvor
2.känna hur alla bekymmer sakta rinner av en och friden infinner sig
3.att fortfarande efter fem timmar känna,“jag ska bara kolla där”
4.hitta mängder av sin “drömsvamp”
5.stanna upp och andas doften av varm/regning/somrig/höstig skog
6.och trotsa spindelnät,regn,fästingar fortfarande vilja krypa in i buskar och snår
7.lyssna på fågelsång

listan kan göras ännu längre,eller hur?;)

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone