Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 231 visningar
3 svar

Michael Krikorev

Jan A, Uppsala

18 aug 2008 kl. 23:57

Kom just på att svampen i tråden nedan, som du trodde var sammetsfotad och jag pluggskivling, kan vara kejsarskivling?

http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=100987&fnr=1&sok=&Start=50&Offset=50&2

0 174 visningar
1 svar

Hälsningar från en svunnen vän, Micke

Daniel Persson

19 aug 2008 kl. 22:42

Hittade detta tjusiga exemplar av pälsticka utanför ringmuren i en gotländsk stad som jag glömt namnet på.

Finner till mitt stora nöje att Micke K rapporterat ett exemplar av denna fina svamp på Artportalen 2004, på exakt samma lokal.

Mycelet hälsar så gott, Micke, och tackar för senast!

0 172 visningar
2 svar

Vilket ställe!!!

Elsy ske-å

19 aug 2008 kl. 21:14

Undrar just vems bajs detta är? och vilket ställe att växa upp på!!!!

0 219 visningar
2 svar

Stolt Fjällskivling

Reine

19 aug 2008 kl. 21:50

Har hittat ett flertal svamp som jag tror är Stolt Fjällskivling. Finns det någon med lite erfarenhet som kan säga att dessa är Stolt Fjällskivling ?

0 239 visningar
3 svar

Hemkommen ifrån tallhedarna

Lena M

19 aug 2008 kl. 18:22

kunde jag konstatera att där var svampfattigt,
Ett 10- tal “tallkallar ” kopparröd stensopp, några kremlor och rimfrostvaxskivling var det jag hade med mig hem.

Men det fanns rikligt av smör- gryn- och sandsopp som jag inte gjorde mig tid att plocka.
Vit flugsvamp i en koloni på ett 10-tal såg jag, vackra men farliga.

En ny tur om en vecka eller så får utvisa om det kommer något intressant där.

0 161 visningar
0 svar

röksvamp ?

Kristina

19 aug 2008 kl. 22:13

Fann i Uppsala en vit svamp som liknar en boll i foten. Foten om det nu får kallas en fot känns lite småfjunigpå toppen. Ovanpå sitter en halv boll intryckt på “foten”. Den är hälften så bred som foten och sitter intryckt som en snögubbes olika nivåer. Fick skära genom den för att se att det var en hatt. Hatten har samma vita färg som foten men känns som en lärkträdskotte. Den växer i klunga och någon av de 4 röksvamparna på bild är det inte. Den doftar precis som Bläcksva…mer…

0 191 visningar
1 svar

Storkremla?

Johan

19 aug 2008 kl. 22:05

Hej,

när jag var ute i skogen i helgen hittade jag massor av denna sort. Är det möjligen storkremla?

Mvh, Johan

0 188 visningar
2 svar

vilken svamp?

liv

19 aug 2008 kl. 20:13

se bilder!

0 184 visningar
2 svar

Champinjon???

Pelle

19 aug 2008 kl. 20:50

Är detta champinjoner eller är jag ute och cyklar

0 186 visningar
1 svar

vilken sopp?

Anna S

19 aug 2008 kl. 20:48

trodde det var smörsopp, men dom här verkar ha längre fot.

0 172 visningar
2 svar

sandsopp?

Anna S

19 aug 2008 kl. 20:55

vill bara vara säker innan jag rensar.

0 178 visningar
3 svar

Rensa

jenny b

19 aug 2008 kl. 20:21

Hej jag är absolut nybörjare med svamp.
Nu undrar jag om den måste rensas samma dag man plockar den?
Det är soppar jag hittat…

0 347 visningar
31 svar

Jas undrar?

"JAS" Nu i Västervik

2 aug 2008 kl. 11:44

Jag har sett från de flesta inlägg om dagens skörd att ni inte grovrensar svampen i skogen utan plockar hem massor med skräp. Varför? Jag tycker att det är jobbigt att sitta vid borden med icke grovrensad det tar ju evigheter att får ordning på dem och en massa mylla som smuttsar ner den svamp som var ren vid plockningstillfället.

0 147 visningar
0 svar

Uppskattning!!!

Liselott, norr om V-Ö

19 aug 2008 kl. 21:12

Måste bara få skriva min uppskattning över denna hemsidan/forumet.
I min nybörjar korg hamnar det mest oätliga svampar =) sån tur att jag kan läsa och titta här!
Men kantareller är i allafall gott!

0 340 visningar
12 svar

Vilka champinjoner...

Kristina i Lund

19 aug 2008 kl. 15:32

...hittade jag idag? Jag får det till ängschampinjon, men vill vara säker.

0 187 visningar
1 svar

Karl Johan?

Be B

19 aug 2008 kl. 20:03

Hej alla svampkunniga människor i cybern. Jag hittade några svampar som jag tror är K-J, men tyckte att de var lite mörka på foten. Såg nästan smutsiga ut. Smaken är helt ok. Har någon stött på såna? Har tyvärr inga bilder på dem för de är redan stekta.

0 212 visningar
4 svar

Vad kan detta vara

Marie

19 aug 2008 kl. 17:16

Jag är helt ny i svampvärlden och försöker lära mej lite.
I dag när jag var ute i skogen, barrskog, hittade jag dessa.
Kan det vara Citronslemskivling och Finluden stensopp? Tyckte inte den var luden men det är ju så blött i skogen nu.

0 374 visningar
1 svar

Fjällskivling ?

Alf Pallin

19 aug 2008 kl. 20:07

Tror på spenslig fjällskivling, har jag rätt.

0 182 visningar
2 svar

kan detta vara karljohan

marko

19 aug 2008 kl. 19:19

vart ute en liten sväng å plockade lite kantareller o sprang på dessa, då jag inte e så svamp kunnig så frågar ja er om det inte karljohan vad e det o går den att äta

0 190 visningar
5 svar

KarlJohan kanske?

Monica

19 aug 2008 kl. 18:54

Hej alla!
Är en tjej som alltid hållit mej till kantareller, men vill nu vidga mina vyer.Plockade idag, vad jag tror är Karljohan. Är det nån som kan bedöma om det stämmer?
Undrar oxå om man använder hela svampen eller bara delar?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone