Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fÃ¥tt etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 205 visningar
4 svar

Boktips

Värmdöbo

20 aug 2008 kl. 14:00

Hej, jag har en bok som heter “Mat med Svamp” av Signe Rolf, utgiven pÃ¥ ICA´s bokförlag. Den är fullspäckad med recept pÃ¥ grytor, gröna rätter, soppor, sÃ¥ser, pastarätter, marinader etc… nÃ¥got som jag ska prova te x är marinerad Taggsvamp (om jag nu hittar de mängderna jag brukar hitta i Ã¥r).

0 200 visningar
0 svar

Mördarsniglar...

Knut-Egon

20 aug 2008 kl. 14:32

Mördarsniglar äter upp svampen

Mördarsniglarna härjar inte bara i våra trädgårdar, de har gett sig på svampen i skogen också, rapporterar Sveriges Radio Väst. (TT)
20 aug kl 13:30

0 753 visningar
6 svar

Svampskog för dagis

Jan S

19 aug 2008 kl. 20:41

Hej!

Jag undrar om någon har några tips på bra svampskogar som ligger max 1 timme från
Stockholm?
Det är ett dagis som skall på svamputflykt.

0 169 visningar
2 svar

Grynsopp

Morgan

20 aug 2008 kl. 09:59

Det verkar vara “Grynsoppens Ã¥r” i Ã¥r, hela skogen kryllar av dem.
Är det någon annan som upplever samma sak?

0 238 visningar
4 svar

Trollen och solen

Skogsluft är livsluft

19 aug 2008 kl. 22:48

Alla som har provat att kommunicera över internet, på forum, bloggar, chattar osv.
har förr eller senare stött på fenomenet Troll.

De personer som kallas för troll, har som mål att förstöra diskussionen på en chatt,
genom att provocera och förolämpa väl valda chattdeltagare.

Oftast riktar de målmedvetet in sig på nya användare, eller på chattdeltagare som de vet reagerar starkt på provokationer.

När 60-70% av chatttexten är en reaktion pÃ¥ trollets provokationer, sÃ¥ h…mer…

0 904 visningar
1 svar

Växthastighet fjällkantarell

Lena

20 aug 2008 kl. 11:22

Var i helgen uppe i Vilhelmina för att plocka kantareller.Hittade minimalt,mycket torrt trots rikligt med regn förra veckan.Har även regnat nu i veckan.Hur långt tid kan man förvänta sig att det tar innan de kommer upp?Hur långt in i september kan man plocka?

0 244 visningar
3 svar

Ett förtydligande/skåne

Janett

19 aug 2008 kl. 22:44

Enligt min kusin finns det knappt någon skog i skåne, men det var väl ett skämt. Det var mer så jag menade:)Jag hittar nog svamp om jag hittar skog. Har faktiskt inte varit därnere på en herrans massa år och då var jag inte ute svamp. förstå mig rätt!

0 201 visningar
5 svar

Jugansbo, Sala

Hanzzon

19 aug 2008 kl. 16:31

Dagens skörd blev sammanlagt 15 liter, Smörsopp, Grynsopp, Kantarell, Karljohan, Trattkantarell och Citrongul slemskivling.
Mums
Mvh

0 13636 visningar
1 svar

rensa stolt fjällskivling??

Ann-Britt

20 aug 2008 kl. 09:55

Ska man tillaga stolt fjällskivling med skivorna eller ska man skrapa bort dem och hur gör man med ovansidan, ska den skrapas eller steker man hela surven som den är?

0 170 visningar
1 svar

Ett Tips!

"JAS" Helsingborg

20 aug 2008 kl. 10:05

Jag har tänkt att förmedla detta länge men det dyker alltid upp nÃ¥got annat men nu jäklar. När jag ger mig iväg pÃ¥ en längre svamptur och jag vet att det tar nÃ¥gra timmar innan man är hemma med godbitarna frÃ¥n skogen. Jag tar med mig ett par kylväskor, med klampar i botten och tänkta med tidningspapper och pÃ¥ det smör/ungspapper, som jag har med mig nÃ¥gra extra ark av. SÃ¥ grovrensa ordentligt lägg svampen i kylväskan och varva med ungspapper. Nu hÃ¥ller svampen även om det Ã...mer…

0 273 visningar
3 svar

inte en karl johan men

Annica

19 aug 2008 kl. 21:57

Hej vi hittade en grupp med svamp i utkanten på tomtem men vet inte vad det är. Den ser ut som en karl johan svamp förrutom att den är en skivling. Kan det vara en kremla? Började fundera när lille sonen upptäckte den, vill gärna veta vad det är innan han upptäcker världen vidare

0 345 visningar
2 svar

Goliatmusseron/matsutake

Janne i Skellefteå

19 aug 2008 kl. 12:05

I dagens Norra Västerbotten var det en stor artikel om goliatmusseron och kopplingen till Japan. Har ännu inte sett artikeln på nätet men ni som vill kan ju kan ju kanske se artikeln på biblioteket i morgon i pappersupplagan.

0 279 visningar
8 svar

Irene A, BaWa

anitha lundberg i Umeå

18 aug 2008 kl. 22:38

Hej på Er!
Jag har en fundering om Ni tänker åka till Gotland i höst också.
I så fall, kommer vi då att få lika spännande rapporter som vi fick förra året.

Tacksam för svar.

0 201 visningar
2 svar

Bra med cykelkorg!

Kristina i Lund

19 aug 2008 kl. 20:05

Tur man har korg på cykeln! Dessa hittade jag på kvällsturen. Nu är det iaf ängschampinjoner (väl?)!

0 263 visningar
4 svar

Vinter eller flamskivling.

Alf Pallin

19 aug 2008 kl. 20:22

Hittade den idag vinterskivling eller gul flamskivling? Tycker beskrivning stämmer på båda, växte till synes på marken i grupp under ganska tät gran.

0 173 visningar
1 svar

Rolig svamputflykt

Tanja V

19 aug 2008 kl. 10:16

Vi hade besök av en fransk familj och det visade sig att den 16-åriga sonen var mycket svampintresserad. Vi tog en kort tur i svampskogen och hans lycka var total när han hittade sitt livs första kantarell :-) Han sprang runt med den i glädjeyra och mamman fick ta en massa foton på honom med kantarellen. Kul att det kan vara så enkelt att roa en tonårskille ;-)
Tanja

0 243 visningar
2 svar

Sopp med tegelfärgad fot?

Enelie, Linköping

19 aug 2008 kl. 23:09

En sådan här sopp har jag aldrig hittat förut. Jag har heller inte hittat den i några böcker.
Den är tegelfärgad även på fotens fjäll.
Är det naturen som har spelat ett spratt här och färgat även foten?

Den växte tillsammans med lönn.
Fot 15 cm, Hatt 13 cm.
Mycket kraftig svampdoft (ev. med lite inslag av nöt).
Ingen smak som rå.
Färgades grå (ev. grålila) vid snitt men inte så kraftigt.

0 457 visningar
4 svar

Pris på Karljohan

Eva

19 aug 2008 kl. 15:53

Har någon nån aning om vad man kan ta för pris på Karljohan om man säljer till resturanger.

0 208 visningar
12 svar

Att äta okänd svamp!

"JAS" Helsingborg

19 aug 2008 kl. 20:39

Jag hoppas vid de sanna svamparnas totem att det inte är allt för mÃ¥nga som gör som Jenny i trÃ¥den “Märklig svamp” (Jenny). Det verkar rätt surrealistiskt att det finns människor som idag bara gör sÃ¥här, ofattbart jag blir bestört. Jösses!

0 231 visningar
3 svar

Michael Krikorev

Jan A, Uppsala

18 aug 2008 kl. 23:57

Kom just på att svampen i tråden nedan, som du trodde var sammetsfotad och jag pluggskivling, kan vara kejsarskivling?

http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=100987&fnr=1&sok=&Start=50&Offset=50&2

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone