Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 218 visningar
4 svar

Nästa svamp i Skåne!

Sofia, Skåne

20 aug 2008 kl. 20:59

Nu har en god vän också fått champinjon i gräsmattan. Tyvärr säger hon att den varken rodnar eller gulnar vilket försvårar diagnostiken. Luktar inget särskilt. Kan det vara ängschampinjon?

0 899 visningar
4 svar

Skåne KJ

Stefan HBG

20 aug 2008 kl. 21:25

Då hitta man årets första KJ, skoj.
Den första såg riktigt grotesk ut.
6 Kallar blev det, tre av dom av superkvalitet.

0 252 visningar
7 svar

total nybörjare...

P

19 aug 2008 kl. 21:59

jag och min flickvän gick ut i skogen och hittade ca en halv papperskasse karl-johan liknande svampar (alternativt björksopp)när vi rensade den så mörknade köttet något och min fråga är om det är något jag behöver oroa mig för, finns det några giftiga förväxlingssvampar till dessa?
jag vet ej om det är vanligt att det mörknar som det gör men är tacksam för ett svar =)

0 599 visningar
6 svar

Champinjoner i korgen

AnnH

20 aug 2008 kl. 15:11

Jag bor på Djurgården och har m a o i min närhet inte enorma skogar. Men ändå kan jag fylla korgen ganska bra med kremlor, riskor champinjoner, fjällig bläcksvamp med mera.

Nå, champinjoner sägs ju lagra tungmetaller, mer än andra svampar. Är det bara en myt eller ÄR det så? Och i så fall, bör man helt låta bli att äta dessa tycker ni? I vårt fall blir det några portioner varje höst. Har ett superställe med snöbollschampinjoner och har även hittat en jättelik Kungschampi…mer…

0 379 visningar
0 svar

Clavariadelphus sachalinensis

nyfiken

20 aug 2008 kl. 21:18

Har lite samma fråga som JC. kan man göra något med dessa? även kallad storsporig klubbsvamp?

0 261 visningar
12 svar

frysa in små K-J

Nina A

20 aug 2008 kl. 15:08

Kan man frysa in små ex och hattbitar av karl johan??
då menar jag direkt,utan att steka bort vätskan…

0 202 visningar
7 svar

knäpp-sopp

Birgitta F

20 aug 2008 kl. 19:09

Hittade en sån där “knäpp” sopp idag igen samt brunsopp.
Andra bilden är den beskuren
Hittade i måttband oxo

0 263 visningar
2 svar

Torr riska?

Lennart

20 aug 2008 kl. 18:16

Jag hittade de här trevliga skivlingarna bredvid en brädhög som dock bara funnits där i c:a två veckor.  Närmaste trädet är ett äppelträd några meter därifrån.

Hatt 8-12 cm, höjd 6-10 cm, lameller ljust bruna men mörknar efter tumning, kött ljusgult men mörknar även efter ett tag.  Jag trodde det var någon slags riska till en början, men den blöder inget direkt.

Någon som känner igen dem?

0 217 visningar
1 svar

Ingen djävulssopp men...

Charlie W

20 aug 2008 kl. 17:54

Besökte Alvena Lindaränge idag för att kolla om det fanns några djävulssoppar (Boletus satanas), men jag hittade inga. Däremot ett 20-tal eldsopp (B luridus), 9 rotsopp (B radicans), snövit bläcksvamp (Coprinus niveus), såpmusseron (någon variant)?, mjölskivling (Clitopilus prunulus), rodnande fjällskivling (Macrolepiota rhacodes var. hortensis - eller vad det nu kan heta idag), Syrlig fjällskivling (Lepiota cristata) (tveksamt - obetydlig ring och nästan svarta fjäll).
Ingen mat…mer…

0 756 visningar
8 svar

Michel Krikorev, röksvamp/läderboll?

Ann-Britt

20 aug 2008 kl. 10:19

Jag och barnen hittade denna i ett dike. Den såg faktiskt ut som en rutten läderfotboll, men det kom rök ur den när man tryckte på den

0 2051 visningar
11 svar

Blek ostronmussling?

Geraldine Vällingby

17 aug 2008 kl. 16:27

Är detta

blek ostronmussling
pleurótus pulmonárius

Har aldrig tidigare hittat denna svamp, och inte hört talas om den så mycket tidigare, förutom här på FORUMET.

Skickar med ett gäng bilder, både från skog och hemma.

0 334 visningar
4 svar

Vilken kremla?

Jea

20 aug 2008 kl. 19:11

Varje år bestämmer jag mig för att börja plocka kremlor. Så också i år. I dag plockade jag denna. Nu blir jag ju så osäker igen då jag läser i min bok, vilken det skulle kunna vara. Det slutar alltid med att jag tror att det är någon oätlig historia och vågar aldrig pröva. Vad säger ni?

0 187 visningar
2 svar

Jättekantarell?

Lantliv

20 aug 2008 kl. 17:14

Vad är detta för svamp som jag hittade idag? Växte i en gammal rutten stubbe. Gulare än vad som syns på bilden och mörk på ovansidan. Någon som vet?

0 478 visningar
6 svar

Karl Johan?

Jenny

20 aug 2008 kl. 13:43

Ett litet bidrag att lätta upp stämningen med :)

Två vänner (Bengan å Kjelle) från en norrländsk by sitter på den lokala pizzerian och snackar en
eftermiddag.

Kjelle säger rätt som det är:
- Jag är trött på att slita ute i
skogen, jag skall tamejtusan skaffa mig en utbildning via Komvux och få ett bra och välbetalt arbete!

Bengan tyckte det lät som en bra idé och en stund senare lämnar de pizzerian.
Dagen därpå går Kjelle till Komvux och får träffa en studievägle…mer…

0 481 visningar
9 svar

Stolt åttaåring

Jan A, Uppsala

18 aug 2008 kl. 11:42

med rodnande fynd! Vilken art det nu kan vara? Rätt lik den som ngn skickade in nyligen, men inte alls lik de jag hittar i grandungarna på betena. De här växer intill kuvösen.

0 663 visningar
6 svar

Skivling på björk

P3

20 aug 2008 kl. 14:46

Vad kan det här vara för något?

0 172 visningar
7 svar

Vilken taggsvamp?

EG

20 aug 2008 kl. 08:38

Någon som känner igen denna taggsvamp Blandskog mest barr
Smakade mjölaktigt luktade söt anis Brunaktig 17x13 cm fot ca 5cm
Taggar ljusa som mörknar går långt ned på foten som ung
Tacksam för hjälp

0 265 visningar
7 svar

vilken champinjon?

Dominika

19 aug 2008 kl. 16:19

Hej!
Hittade dem i en gräsmatta under en tall. De är ycket mörkare bruna än några i mina böcker. Den största hatten är ca 11 cm, foten ca 6 cm hög, ca 2-3 cm tjock. Jag vet inte om ringen pekade upp eller ner. Den blir svagt rosa vid snitt. Även den unga har rosa skivor.
Hoppas någon vet.

0 887 visningar
3 svar

lik en kantarell

Anna

20 aug 2008 kl. 14:47

vad är det för svamp som är snar lik enkantarell? Den är gul/orange , lite mindre med en ring på hatten. Finns massor här i värmland, men dom växer en och en lite här och där. Väldigt smal fot, men ändå kanska lik en kantarell men hatten är böjd neråt.. Väldigt tacksam för svar.

0 238 visningar
13 svar

Jag behöver hjälp!

Janett

19 aug 2008 kl. 22:31

Jag ska besöka min kusin och hans fru i Höllviken i skåne. Nu ska jag lära dem en del svampar men vart ungefär ska vi leta och vilken typ av svamp ska jag leta efter. tacksam för alla tips.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone