Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 255 visningar
0 svar

Jätteröksvamp

Salatrumpeten

21 aug 2008 kl. 08:12

Västerås
Artikeln publicerad 2008-08-20 23:11    
Katarina Pilz hittade några rejäla röksvampar i skogen.
Katarina hittade jättesvamp
I går eftermiddag överlämnade Katarina Pilz ett anmärkningsvärt svampfynd till VLT.

Hon hade hittat ett tiotal av sorten när hon var ute och promenerade på Gideonsberg.

Det bör röra sig om två exemplar av jätte­röksvamp. Svampen är sällsynt, men hittas ibland i södra och mellersta Sverige under augusti till oktober. Svamparna kan bl…mer…

0 271 visningar
1 svar

stor svamp, liten kille

Therese, uppsala

21 aug 2008 kl. 07:21

Calle med sin jättestora “Kalle-Johan”. Den här lilla killen kan redan känna igen soppor och kantareller. Underbart svampår i skogen för barnen när det finns svamp i mängder!

0 615 visningar
9 svar

Brand och svamp

Ragnhild, Vällingby

20 aug 2008 kl. 16:09

För två år sedan brann det i min lilla skog i västra Stockholm. Nu växer det stora klungor av en liten brun skivling med bruna urnupna skivor och tunn fot på förkolnade rötter och stammar. På samma ställe hittade jag rödbrun stensopp och/eller brunsopp. Gynnas dessa arter av skogsbrand? Och kommer de fler bra matsvampar där det har brunnit? Så kan jag inte låta bli att bifoga en bild på dagens skörd. Det är åtta arter, förutsatt att jag hittade både rödbrun stensopp och brun…mer…

0 259 visningar
2 svar

ätbart?

JC

20 aug 2008 kl. 18:01

Hittade en massa svampar som växte i “flock” runt en tall och som såg ut som fingrar som stack upp ur marken en och en. Tror att det är storsporig klubbsvamp men är inte säker. Om det är det….är dom ätbara för det fanns massor!! :)

0 279 visningar
2 svar

Dagens

NadaL, Umeå

20 aug 2008 kl. 23:42

Gick i skogen att kolla om svart trumpetsvamp har kommit och blev överraskade av välutvecklade trattkantareller.

0 973 visningar
15 svar

Lactarius quitecolor

Janett

20 aug 2008 kl. 22:40

Hej,
Denna vackra Blåmjölkiga riska kommer upp på samma ställe år efter år. Är det någon mer som sprungit på den?

0 249 visningar
10 svar

Blå spindling, vilken??

Alf Pallin

20 aug 2008 kl. 23:36

Den här vackert blå spindlingen hittade jag idag. En svamp växte tillsammans med många Karl-johan i ca 20 årig granplantering på mullrik bördig fd. brukad/odlad mark, blandskog tall gran asp i omgivningen, gammal fäbod. Lukt obetydlig och smak mild. Vid snitt blå i köttet som tonar i rosa efter en liten stund. Vill få hjälp med att artbestämma den.

0 238 visningar
2 svar

narrkantarell

Birgitta F

15 aug 2008 kl. 19:31

Har aldrig tidigare år sett sådana mängder i mina marker.
Månne en och annan lär göra som allas vår micke….bli lite dålig i magen

0 381 visningar
13 svar

Vilken svamp?

NadaL, Umeå

20 aug 2008 kl. 23:16

Idag hittade vi den här vackra röda svampen.
Hatt 1,5 cm, fot 6,5cm
Här någon förslag?

0 207 visningar
8 svar

Vad är detta...

Stefan HBG

20 aug 2008 kl. 21:29

för svamp, någon som vet. Växte i mossan under gran.Mild lukt smakade ej.

0 586 visningar
5 svar

Nallebjörn!

Elisabeth jansson

20 aug 2008 kl. 00:35

Huuuu!

I torsdags var det en ungbjörn i en fårhage bara några km från mig tur nog så gick fåren hemma vid ägarens hus,men det var två unghästar i hagen som betedde sig konstigt när ägaren kom dit.
Han såg sedan björnen springande framför sig cirka 100 meter på asfaltsvägen innan den vek av i skogen (mina svampskogar)

Är det några som har erfarenhet av björn i sina svampskogar,jag har läst på nätet om möte med björn!
Jag har ingen lust att ha björnpinglor på benen,jag ...mer…

0 228 visningar
5 svar

Snälla kan nån hjälpa mig?

Elsy ske-å

20 aug 2008 kl. 19:18

Kan blek taggsvamp variera så här mycket i färg? Från blek till nästan orange!
Vad jag vet så finns det ingen ej matnyttig svamp som vi kan förväxla med blek taggsvamp!
Tack på förhand!

0 411 visningar
4 svar

förvälla???

svampstaff

20 aug 2008 kl. 23:15

är det ok att frysa in kantareller utan att förvälla? Och smakar foten lika bra på karljohan? plockade 40L igår och tog bara rätt på hattarna…

0 276 visningar
3 svar

Biskopsmössa?

Michael

20 aug 2008 kl. 21:52

Min far hittade rikligt med dessa förra hösten. Även jag har hittat massor för några år sedan. Har letat men blir inte helt säker på vad det kan vara. Bilden är från förra hösten och dessa växte vid en äldre stapel med ved. Kan det vara någon murkla, biskopsmössa eller någon annan art?

0 1513 visningar
14 svar

Sandsopp eller örsopp?

Susanne i Dalarna

20 aug 2008 kl. 17:41

Hittar sällan någon av dessa så jag kan inte skillnaden, men antar att det är sand-eller örsopp.
Växte på gräsig stig i uppvuxen granskogsplantering. Mörknar ej. Den gula färgen stöter ngt mot orange i köttet.

0 178 visningar
2 svar

Är detta blodsopp?

Totte Gbg

20 aug 2008 kl. 22:14

Nu är jag lite vilse…vad är detta? Hittad i Lindomeskog.

0 240 visningar
4 svar

Eldsoppar i Gbg

Totte Gbg

20 aug 2008 kl. 21:58

Även dessa svampar hittade jag mitt i centrala gbg på samma sträng som nejlikbroskskivlingen.
Är det någon som äter eldsopp?

0 179 visningar
1 svar

Vackra svampar

Fia

20 aug 2008 kl. 22:29

Hej,

Något gott för ögat men inte för magen!

0 565 visningar
45 svar

Märklig svamp

Jenny

18 aug 2008 kl. 10:49

Vad är detta för svamp?
Är den ätbar?
Hittades i Skåne.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone