Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 579 visningar
20 svar

EFTERLYSNING

anithaumeå

19 jan 2008 kl. 22:57

Kan någon tipsa mig var jag kan få tag i boken:
Svamp: Ta till vara och laga till.
Författare: Sigri Sahlin, utgivnår:1989.

Ska gå kursen om matlagning Svamp och den finns inte ute i vanliga bokhandeln.

0 229 visningar
4 svar

Vilken ticka?

gunhild

10 feb 2008 kl. 15:58

Vilken ticka har jag på bilden? Säger inte vilket träd då blir det för lätt.

0 201 visningar
2 svar

Anitha, Umeå

Enelie, Linköping

11 feb 2008 kl. 23:01

Ett stort tack för Sandsoppen som kom med posten idag.
Ikväll har jag provsmakat den.

Jag lagade både den och Stenmurkla för att kunna jämföra och det finns likheter i smaken.
De var lika goda båda två. Så kanske att murkla är lite överskattat ändå.

Jag provade med bara smörstekt och sedan också gräddstuvad.
Grädden gjorde verkligen susen. Det blev otroligt mycket mer smak som framträdde ihop med den.

0 334 visningar
9 svar

På stenkistan

gunhild

12 feb 2008 kl. 12:50

Gick en promenad över älven i dag. Såg några små prickar på timmerstockarna på stenkistan. När jag tittade närmare upptäckte jag dessa små äggkorgar. Vad kan dom heta? Fotot är taget med min mobil kameran låg hemma för laddning. Jag måste nog dit igen.

0 277 visningar
13 svar

Dagens mussling

gunhild

10 feb 2008 kl. 12:29

Visst gör den sig bra mot snön och isen.
Vad har hänt med fågeln på tredje bilden?

0 237 visningar
7 svar

Bokhjälp

klas jaederfeldt

11 feb 2008 kl. 21:54

jag minns inte vem dt var som var så bra att hitta i in och utlänska antikvariat, jag undrar vad föjlande böcker kan vara värda

Nicolaus lund Hymenomycetum circa Holmiam crescentium 1845

Elias Fries Monographia Hymenomycetum sueciae Vol 1
nytryck 1963

tack om någon vet

0 306 visningar
2 svar

Zonticka?

NadaL, Umeå

12 feb 2008 kl. 10:49

Kan det här vara Zonticka eller? Någon som vet?

0 185 visningar
1 svar

Är detta brunkrös?

gunhild

11 feb 2008 kl. 21:00

Är detta brunkrös eller kan det vara nåt annat?

0 196 visningar
7 svar

Ett litet axplock

anithaumeå

10 feb 2008 kl. 16:56

Arten på bild nr 1, har visats förr, men jag tycker att bilden är läcker. Så det får bli en gång till.

0 231 visningar
8 svar

Lite smått

Tina N Kolsva

11 feb 2008 kl. 09:11

o gott från söndagens utflykt.
Till bild 1 vill jag säga: Det är en konst att bli vacker sedan man gått ur tiden.
Bild 2 En rejäl sittplars.
Bild 3 Dagens färgklick.

0 570 visningar
13 svar

Brunkrös och hjortticka eller?

NadaL, Umeå

10 feb 2008 kl. 20:51

På vägen till Sollefteå,stannade min man och jag vid Gideälven och
där såg vi en massa tickor.Är det här Brunkrös och Hjotticka eller? Vet någon?

0 912 visningar
6 svar

Murklor i trädgården?

Kurt

11 feb 2008 kl. 20:00

Jag åg ett Engelskt TV program där de plockade murklor (toppmurklor?) i trädgårdar. Eftersom det används så mycket barkmull och flis i trädgårdarna, så börjar murklorna yka upp i trädgårdarna. Är det någon som sett murklor i trädgårdar eller planteringar i Sverige?

0 237 visningar
10 svar

Platt-ticka?

Enelie, Linköping

8 feb 2008 kl. 18:34

Det här tror jag är platticka.
Några nadra förslag.

3 bilder.

0 246 visningar
10 svar

Är det någon som vet?

anithaumeå

11 feb 2008 kl. 18:58

Bild 1 och 2, vad kan det vara som Nada och jag hittade idag?

Är bild nr 3 en ribbgrynna?

0 195 visningar
3 svar

Talltickor

Alf Pallin

9 feb 2008 kl. 22:35

http://www.pallin.nu/cpg/thumbnails.php?album=12

Har kollat på “mina” Talltickor vid Moheds camping, räknade in 27 st, du kan se dom på länken ovan. Tre ser du här

0 379 visningar
7 svar

Dagens utflykt bland tickor

NadaL, Umeå

11 feb 2008 kl. 17:46

Ett strålande solsken med ett par plus grader och man kan inte sitta hemma.Tur att man har lärt känna på forumet någon som tänker likadant.Det räckte med en signal och då var Anitha och jag på utflykt i jakt efter tickor.Har kommer några bilder:

0 361 visningar
2 svar

Litauen

klas jaederfeldt

10 feb 2008 kl. 21:52

var med på en svampresa för 2 år sedan till Litauen, den var kul, har fått nytt mail om resor som jag nu vidarebefodrar.

Hej

Under 2006 och 2007 har Svampkonsulenterna i Sverige besökt Litauen i samband med en rikstäckande svampfestival som årligen anordnas i södra Litauen.
Tema turism http://www.temtur.lt http://www.temtur.lt , som är ett litet resebolag med inriktning på skräddarsydda paket, har stått som arrangör för dessa resor.
Även 2008 erbjuder vi nu en liknande resa. Se bifo…mer…

0 381 visningar
11 svar

Vad är "svärtingar"?

gunhild

6 feb 2008 kl. 21:43

Jag har lagt ut denna bild tidigare och fått svar att det kanske är svärtingar. Var ska jag söka efter dem?

0 432 visningar
6 svar

Svart vårskål

GG

9 feb 2008 kl. 10:29

Fann även denna jordstjärna på en annan plats Kan det vara G.fimbriatum fransig jordstjärna växte under en sälg ?

0 192 visningar
4 svar

Vilket krös ?

G.G

10 feb 2008 kl. 14:47

Växte på lind

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone