Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 213 visningar
5 svar

Upphovsrätten?

Bo Reyer

10 feb 2008 kl. 21:37

När jag gör någon form av inlägg i lokaltidningen är man väldigt noga med att uppge vem som tagit bifogad bild. Det borde vara samma sak på ett forum som detta som genererar tusentals vackra och vältagna foton år efter år. Vem som helst kan ju ta del av dessa “gratisbilder”. Jag har själv använt många bilder på forumet som skrivbordsunderlägg utan att fråga fotografen ifråga.
Förlåt Klas och Tina m.f.l.

Jag tycker att det är på sin plats att de som bifogar bilder klart och…mer…

0 234 visningar
9 svar

Vilken ticka?

NadaL, Umeå

3 feb 2008 kl. 20:01

Växer på gråal,tog hem en liten bit igår.Luktade och känndes som kork,sedan hård träig,nästan ingen lukt. Rörlager(ljusbrun färg) lika tjock som köt(gräddfärgat),väldigt tunn porytan,som blir ljusbrun vid tumning.
Någon som vet?

0 492 visningar
17 svar

Någar jag vet, några ??

"JAS" Helsingborg

6 feb 2008 kl. 19:12

Jag lägger in några blandade, en del vet jag en del har jag ingen aning om. Det är några som jag har förberett sedan tidigare och skulle vilja ha svar på och några som jag vill visa för de är fina. Så hoppas jag på svar på alla så jag får lägga in dem där de hör hemma innan jag drar på turné på söndag.

0 286 visningar
0 svar

Axplocket fortsätter

anithaumeå

10 feb 2008 kl. 17:07

Den sista bilden visar lite annat än tickor.

0 400 visningar
9 svar

så har svampsäsongen börjat

Trompette des Morts

9 feb 2008 kl. 15:20

plockade min favoritsvamp, svart trumpet, i varuhuset igår. torkad fransk 20 dkr för 30 gram på rea från 50 dkr tidigare. super fin !!!!

0 353 visningar
7 svar

Dagens ticktur

gunhild

7 feb 2008 kl. 15:28

Vi har haft en härlig tur bland tickorna vid älven, här några bildbevis.

0 233 visningar
1 svar

Stå för den du är...

Maric

10 feb 2008 kl. 13:54

Gällande svar hos andra.
Varför i helvete kan det vara så svårt att stå för den man är?
Varför skriva kommentarer öht?
Hoppas Micke snart fixar en funktion där man måste vara inloggad för att skriva.

0 1372 visningar
10 svar

Fläckkantarell!

"JAS" Helsingborg

10 feb 2008 kl. 10:44

Igår smakade jag för första gången Fläckkantarell, måste säga att det är en försummad svamp, står som ätlig i svampböckerna och det var den med råge tyckte jag. Mild och fin i smak och konsistens påminner förståss rätt mycket om Trattkantarellen. Men stöter jag på den i skogen så skall jag plocka den hädanefter. Tack till Anitha som sände mig lite torkad.

0 443 visningar
18 svar

Ordlek LATIN

Elisabeth Jansson

6 feb 2008 kl. 23:48

Hej!

Ska vi köra en variant på A-Ö
för att friska upp minnet inför kommande svampsäsong.
Jag föreslår att vi kör familjenamn på latin ex.

A Amanita flugsvampar
B Boletus soppar
  osv…..

Då börjar jag med:

A Agaricus champinjoner

0 245 visningar
2 svar

Vår eller inte!

"JAS" Helsingborg

9 feb 2008 kl. 22:17

Jag sticker i morgon och letade lite efter ett naturväsenfoto som jag har på DVD men min läsare funkar inte som den ska, Fick i alla fall fram dessa. De har några år på nacken och är inga svampbilder men jag fick en sådan längtan när jag såg dem så jag får nog ta och dela med mig av dem.

0 656 visningar
3 svar

Tickor på sälg

gunhild

9 feb 2008 kl. 17:42

Jag vill gärna veta vilka tickor som växer på dessa sälgar. Vet ngn namnet på skinnet så blir jag också glad.

0 335 visningar
31 svar

Stenmurklor, årets första?

Enelie, Linköpin

6 feb 2008 kl. 19:40

De här bilderna är tagna idag.
Det måste väl vara Stenmurklor, eller vad tror ni?
Jag har inte tagit något sporprov men är ganska säker.

Bild 1: Växtplatsen.
Bild 2: Närbild.
Bild 3: Dags att smaka.

0 190 visningar
5 svar

Ett nytt objekt som jag inte vet

anithaumeå

9 feb 2008 kl. 13:49

Dessa bilder är också från gårdagen.
Hoppas att någon ser vad det är, trots att inte skärpan är perfekt.

0 229 visningar
1 svar

Forumet har räddat mina bilder.

gunhild

9 feb 2008 kl. 16:51

Jag prisar ånyo detta förträffliga forum. Som några vet pajade min dator i somras och jag miste en del bilder. Jag har tittat tillbaka på mina inlägg under våren och hittat en del bilder som jag gärna vill behålla.
Hittade då denna “fungus elktrico” som jag gärna visar igen. Jag blev också glad åt min bild av skivtickan den är ju kul att ha kvar.

0 274 visningar
3 svar

Suddigt...

Svampe

9 feb 2008 kl. 11:01

Startar en ny s k tråd så ingen skall känna sig utpekad. Det är många bilder som trevliga att se på. Men, sen har vi de som är suddiga utav olika skäl. Rörelseoskärpa, fokus på fel ställe eller förnära objektet. Vill komma med lite konstruktiv kritik. Rörelseskärpa botas med att ha stöd för kameran. Sen har vi fel fokus och förnära ett objekt. Gissar att de flesta av oss har en helt automatisk kamera. Det är att trycka och se glad ut i ansiktet. Försök att ta ett antal bil…mer…

0 213 visningar
1 svar

Gunhild - nu kommer dom

anithaumeå

7 feb 2008 kl. 19:25

Håll till godo

0 233 visningar
6 svar

Vad har hon fångat?

gunhild Västerbotten

8 feb 2008 kl. 18:54

Fick dessa bilder på mail från Anitha hon har vandrat längs älven i dag hon tar vackra bilder, men vad har hon fotat?

0 434 visningar
11 svar

Nu blev jag arg igen. Ingen ren svamptråd!

"JAS" Helsingborg

6 feb 2008 kl. 21:50

Ja det är förskräckligt detta med cancerogena ännen i svampen (stenmurklan) med flera. Men hur kan Livsmedelsverket säga till oss att vi inte bör äta den när det fortfarande är tillåtet av staten att sälja cigg och annan tobak och tillåta färgämnen i mat och godis, man vill ju bara bli JÄTTEFÖRBANNAD över denna dubbelmoral. Och så skall man sänka växthusgasutsläppen men 30 % med att hölja bensinpriserna när de absolut största utsläppen av dessa gaser sker genom kalhyggen…mer…

0 398 visningar
1 svar

Roliga svampar

PiaFia

8 feb 2008 kl. 15:10

Hittade denna på nätet, man blir kanske rolig?!?!

0 1421 visningar
13 svar

Äntligen Blått!

Elisabeth Jansson

7 feb 2008 kl. 01:15

Hej!

Nu hade motaggsvampen legat i en låda sedan i början på november på altanen och den hade frusit, tinat,ruttnat flera gånger nu var det Dax!
Här ser ni resultatet!
Det äckligaste är de små vita larverna som är dom små risgryn som alltid finns i svampen,men vad gör man inte för att få blå färg!

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone