Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Borsttickan har varit omtänksam och lappat skadan där grenen gått av. Undrar om Imse Vimse sköter eftervården.
Nu har jag vaknat till liv igen…solen skiner och jag önskar verkligen att det full svampsäsong…Jag behöver hjälp av någon gällande hur man bäst tillreder torkad Goliatmusseron…Franco - har du nåt bra tips? (eftersom Franco lagar en vidunderlig mat…) Har sökt lite bland recepten och det verkar som enkelhet talar högst…Ni som är vana vid svampen…är det väldigt stor skillnad mellan torkad & färsk?
Vad är och hur gör man västerbottensostsmör. Gud i himlen jag skall straxt laga middag till familjen och är lite småhungrig. Kollade upp länken med Goliatrecept (dumt) så halkade jag vidare in på kända västerbottningar och där började de snacka sig varma om alla delikatesser från sina hemtrakter och nu håller jag på att drunkna i snålvatten. Många nämnde just västerbottensostsmör/glass men jag hittar inget recept på detta. Hjälp det låter supergott, nu drunknar jag, gluur…mer…
Hallå på dig Affe! Jag blev nyfiken på skinnet och så blev jag lite förvånad att du inte hade hittat några Musslingar för det bara skrek i min Musslingsradar när jag kollade in i Karlslundsparken. Vad göra jo sätta sig i bilden och kolla upp läget. Och visst är det Purpurskinn. OCH vist finns det Ostronmusslingar i parken. Så sätt dig i bilen och åk och skörda jag lämnade dem till dig säkert en 3-4 liter rensat. Du får kolla på bilderna den ena är en ren vägvisare om var l…mer…
Traskade efter lunch upp till lunden, kröp mellan nedersta taggtråden och lika taggiga krypande nyponbuskar, överlevde, och bild 1 visar hur det ser ut upp mot höjden med bl.a. ek, ask, lind, alm, asp, sälg och tall. (JAS sista bild i stubbhornsserien och denna visar att vi båda siktar uppåt!)
Bild 2 mossig bergvägg mot S. Bild 3 visar en ekknöl, en liten vril, som man inte ser så ofta.
Nästa serie börjar med bild 4 från en - av vissa - förmodad offerplats från asarnas tid, med ...mer…
Hur länge kan man ha dom liggandes i kyl egentligen?
Affärerna verkar ju ha dom i flera veckor (ser så ut ibland).
Hur tar jag vara på dom? Torkas, förvälles eller konserveras?
Tillagningssätt?
Skall prova att panera alldeles strax, vad mer passar dom till?