Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Det som är värt att nämna från dagens strapatser. Känns lite vemodigt att måsta åka hemåt imorgon, hade gärna stannat några veckor till….
Övide ängar, Eskelhem:
Cortinarius olearioides, Praktvaxing, Hasselspindling, Svavelmusseron, Grönkantad spindling.
Follingbo backar:
Rödgul trumpetsvamp, Spärrfjällskivling, Flattoppad klubbsvamp, Anisspindling, Odörspindling, Duvspindling, Blå slemspindling, Granlammticka, Svartgrön spindling, Svart taggsvamp, Diskvaxing, Fransig jords…mer…
Någon som kan ge tips om var jag kan ge mig ut för att hitta lite kantareller i helgen?? Jag har bil så jag kan köra en bit om det behövs. Har varit ute en del helger och letat men utan resultat.
Fynd värt att nämna från dagens utflykter:
Salmbärshagen:
Snövit fingersvamp, Ögonnopping, Stinkbrosking, Hasselpindling.
Hammarsänget (utanför den fårbetade delen):
Slottsspindling, Hasselspindling, Kungsspindling, Blå slemspindling, Sockelspindling.
Sankt Olofsholm:
Plattad jordtunga, Mörk svavelmusseron, Vit fjällskivling, Entoloma catalaunicum, Kragjordstjärna, Rosentrattskivling, Fnasig fjällskivling, Rosenmusseron, Ängsfingersvamp, Blekröd dvärgchampinjon + massor med o…mer…
någon som vet var jag kan finna ett par liter trattis har sökt med ljus och lykta en längre tid men nu börjar det bli för dyrt köra fler mil??
Hittade idag två stora blomkålssvampar varje fyllde en korg. Har inte tillräckligt plats i frysen. Har någon torkat blomkålsvamp och blir den god torkad. Även tacksam för mer tips om recept.
Var idag ute på en kort runda i skogen. Vi fick 5 liter trattisar på mindre en en halvtimma. Fick lämna några små men dem tar vi nästa helg!! Det växer så det knakar där ute.
var hitta man mörk tuvskivling i skåne?
Hejsan !
Hur länge finns trattisarna kvar ?
Jag har, pga, jobb, inte kunnat ge mig ut på en ordentlig svampletarrrunda på 2 månader :-( Dock hann jag med en liten runda härom kvällen, efter jobb, som resulterade i 2 liter härliga trattkantareller.
Så, nästa helg är jag äntligen fri från alla förpliktelser och tänkte fylla min ryggsäck med mackor och kaffe och ge mig ut i ottan på en lång färd in i skogen !
Jag är inte för sent ute nästa helg ?
Hur länge håller sig kantar…mer…
Hej!
Jag var idag ute i skogen utanför Uppsala och hittade ganska många exemplar av vad jag tror måste vara biskopsmössor. De växte i hjulspår och i gräset runt dessa, på ett hygge som höggs för ett par år sedan. Problemet är att här finns också några exemplar som för mig ser ut exakt som stenmurklor. KAN det vara så att de blivit knasiga och tittat upp i tron att det redan är vår? Saken är att jag hittat stenmurklor i våras på exakt detta ställe. Och spelar det i så fall…mer…