Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Halloj,
Hittade lite svamp i skogen idag.
Men var år sedan jag plockade senast så känner att jag är lite dålig på att identifiera.
Är detta trattisar eller rödgul trumpetsvamp?
Länkar till bilder:
http://www.cyd.liu.se/~chrek453/tratt1.jpg
http://www.cyd.liu.se/~chrek453/tratt2.jpg
bilder från svampskogen Söderåsen Skåne SVARA
Hej Hans. har du varit uppe på Liderödsåsen, jag har haft stuga i Åröd och har i alla år hittat rätt bra med svamp där. Sedan brukar det vara rätt bra runt Brösarps backar och upp mot Forsakar. Tallskogarna runt Vombsjön var bra i fjor. I skogarna runt Maltesholm brukar åxå ge rätt bra. Har du varit där utan resultat så får du väl upp norr om Kristianstad, Hanaskog och där omkring annars är det väl Söderåsen som gälle…mer…
Har jag plockat i dag.2 fulla kassar på drygt 1 timme,får snart inte plats i frysen med mer för sammanlagt på 3 veckor har det blivit många stora lass.
Men det är ju så kul!
Jag hittade kilovis med häggdoftande trattskivling idag i Ågesta. Eftersom den inte är giftig plockade jag hem en del och försöker fundera ut hur jag ska tillaga den på bästa sätt. Någon som har bra tips? Den är ju väldig skarp i doften och jag är rädd att den tar över helt och hållet även om jag förväller den.
finns det någon man kan förväxla med grå kantarell
själv är jag ingen svamplockare men jag gissar att man har vissa grupperingar av olika sorter sedan finns det en uppsjö av olika sorter inom samma grupp. har jag rätt?
HJÄLP1
För flera år sedan fällde vi en stor gran på vår gård. Sedan har det varje höst börjat växa svampar just precis på samma plats som granen växte. Svamparna växer i en sammanhängande klunga, lika som svamparna på en gammal björkstubbe. Är dom ätbara?
Lökbrosking, du kan se en bild på tråden till Hans.
jag hittade en svamp jag aldrig tidigare sett i skogen i lördags. den var liten säg 6-8 cm hög. liten hatt som jag vill minas var nästan plat möjligen svagt uppbuktad och kanterna vek sig lite neråt inåt. hela svampen mörkt vinröd/lila. skivling bara skivor på hatten. någon hadde satt ner en glasburk brevid i den växte också denna svamp. när jag lyffte burken var det mycket skarpt blåa rot/mycel trådar i jorden. jag vet inte säkert om de hörde till svampen.
Jättebra inslag från dagens Naturmorgon i P1 som jag just fick tips om via forumet.
Det första inslaget om svamp i programmet handlar om goliatmusseron. I detta fall goliat hittad utanför Värnamo alldeles nyligen. Så för er som tror att goliat inte går att hitta i södra Svereig så kan det vara bra att lyssna på programmet.
Bifogar nedan det andra inlägget från forumet där länken finns.
Trevligt lyssnande!
“I morse så handlade en hel del om svamp i programmet Naturmorgon i…mer…
någon hjälpsam svamp älskare som kan hjälpa mig till 2 liter trattkantarell? älskar dem men finner dem inte , kanske jag kan finna till en macka vart år vad gör jag för fel???