Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 239 visningar
1 svar

fjällig bläcksvamp

rasiha

29 sep 2007 kl. 19:23

Hej,

Hittade alldeles i närheten jag bor tjogo stycken fjällig bläcksvamp. Plockade de färska, vita och fina men de som är äldre ser inte så bra ut.

Har ni någon råd på hur man behandlar dem efersom jag inte har ättit dem ännu och har inte erfarenhet o sådan svamp.
Lite orolig men när jag tittade på förväxlingsvampen verkar det inte möjligt att jag har gjort det.

Den ser ut som på bilden här under matsvampen.

Kul att hitta något.

MVH
Rasiha

0 233 visningar
2 svar

I "Allt om mat"

Brittis

29 sep 2007 kl. 17:31

“Ametistskivling

Svampen är liten och smal med lilaaktig fot och hatt. Det är en vanlig skogssvamp under sensommaren och hösten. Används som blandsvamp och som garnering.”

Jag trodde att den var oätlig och till och med en arsenikpimplare….

0 271 visningar
4 svar

Nåt att gissa på

Cicci

28 sep 2007 kl. 21:13

Här kommer en söt liten svamp ni kan gissa på. Hittad i Lagnöskogen, Stockholm häromdagen.

0 237 visningar
8 svar

Hjälp med arter i RamösaBrunnsPark.

"JAS"

28 sep 2007 kl. 12:38

Blev ingen utflyckt till svampskog men en psomenad i Ramlösa Brunnspark med kameran.

0 287 visningar
4 svar

Om larvangrepp...

Salasias

28 sep 2007 kl. 23:51

Hur kan t ex plockare i Värmland och andra delar av Sverige plocka Karl Johan som är så larvfri att den går att exportera till Italien?
Finns det larvfria, utväxta exemplar av Karl Johan?
De pyttesmå jag plockade idag (se bild) var alal mer eller mindre angripna.
Eller skiter man i larverna och äter ändå?

0 250 visningar
3 svar

På rad och på stubbe!

Brittis NV skåne

29 sep 2007 kl. 13:35

Lite natur m svamp!

0 250 visningar
0 svar

Affe

Brittis

29 sep 2007 kl. 16:22

Kan du kontakta mig på brittisek@bredband.net
Jag måste fråga en sak!

0 261 visningar
2 svar

OlaH

Jonnie

29 sep 2007 kl. 12:45

Åker ni och hämtar, eller måste man bränna iväg till er..?

(om man nu skulle ha 100 kg eller så)

0 2817 visningar
6 svar

torka champinjoner

Lena M

29 sep 2007 kl. 13:56

går de bra ?

Där jag plockade ett tjugotal för en vecka sedan hade det kommit massor och nu skulle jag vilja torka dem, någon som vet om de går bra.

0 261 visningar
6 svar

Flugsvamp

Brittis NV skåne

29 sep 2007 kl. 13:34

Men vilken? Är dålig på dem! Vacker är den iaf!

0 344 visningar
4 svar

ID-hjälp, tack!

Salasias

29 sep 2007 kl. 12:56

Vad är detta? De ser förfärligt giftiga ut… Växte i gamma, mörkl granskog i barrmattan. Ingen speciell doft.

0 304 visningar
8 svar

Ätlig?

Putte

28 sep 2007 kl. 14:03

Jag har träffat på väldigt mycket av denna svampen i skogarna i år och undrar vad den heter och om den är ätlig.

0 270 visningar
1 svar

Experter på mykologi

"JAS"

28 sep 2007 kl. 21:53

Vad har hänt? varför denna skepptisitet(HETER DET SÅ?) mot mykologiexperterna som bruklar utala sig på denna sida, Jag har haft en dust angående tungmetaler i svamp i urbaniserade områden med några av dem och det blev en hätsk dikusition men de har faktiskt en gedigen erfarenhet. Gå in och kolla på nätet, några av dem uppger tyvärr inte sitt fullständiga namn men de som gör det har egna hemsidor eller finns länkade till olika intresanta sidor och tidsskrifter de är ju inte någr…mer…

0 250 visningar
5 svar

jag vet inte

Lena M

29 sep 2007 kl. 09:15

var jag skall söka, bland musseroner kanske ?
De växte i gräsmatta, granskog och hästhage och ni får gärna tipsa mig eller tala om vad det är.

0 424 visningar
30 svar

Vågar man ha lite roligt?

Babsan

28 sep 2007 kl. 15:22

“Pojkvännen kom hem med en packe kondomer i olika smaker å undrade om hon vill leka “gissa smaken i mörkret"leken. En stund senare hörs:
-“Mmmm,Gorgonzola”
-“Vänta,jag har inte satt på någon än—-”

0 204 visningar
0 svar

Svamptramp klas

Gunhild

29 sep 2007 kl. 09:21

Tänk om man fick följa med på svamptramp och kolla tickor och annat skräp som du skriver i ditt svar på Michaels förfrågan.
Jag skulle också byta bort många av dom goliat som nu står helt förstörda och luktar purk på hedarna här uppe mot lite av alla trattkantareller man hör talas om söderut. Jag fruktar att vår svampsäsong är över nu efter alla frostnätter. Ja en och annan streckmusseron och fläckkantarell finns och man kan hoppas att frostvaxingen kommer.
Men som sagt du ...mer…

0 525 visningar
16 svar

OK, vilket är ditt "rekord" i liter eller kilo?

SvampMaja

27 sep 2007 kl. 22:13

Vad har du som mest plockat under en säsong och vilken/vilka sorters svampar var det?

0 260 visningar
4 svar

2007-09-24

Göran H

29 sep 2007 kl. 00:52

Måste erkänna att jag följt med i tråden som handlat om Franco och sv. doktorander. Har ingen synpunkt, givetvis, men är ändå intresserad av surret. Nu till något betydligt viktigare.

Vid rubricerade datum påstod en av våra mer eminenta Trattkantarellkännare att en viss förnedring skulle infalla detta datum. Påståendet gjordes närmare bestämt kl.17:11:36 nämnda datum.
Hur blev det då? Jo, torskfrossan infann sig och resultatet lät inte vänta på sig. Den grönvita röran åt…mer…

0 208 visningar
10 svar

Trevlig svampläsning

Hanna

27 sep 2007 kl. 22:27

Jag fick i dag mitt mitt provnummer av Natur & Trädgård. En mycket välskriven och läsvärd tidning, extra kul att de skriver om svamp.

Passa på att få ett gratis provnummer om du inte provat. Bara att klicka på symbolen till vänster på startsidan här.

0 208 visningar
5 svar

premiärätit

Lena M

28 sep 2007 kl. 17:44

goliatmusseron och visste var den mycket god, men jag vet inte om jag skulle betala sådana summor som den betingar på marknaden.

Champinjoner och karljohan tycker jag är lika gott, tur nog för mig annars skulle jag väl ruinera mig. :o)

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone