Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 218 visningar
5 svar

Svamp idag

PiaFia

30 sep 2007 kl. 17:25

Idag har det blivit en hel hög av dessa :)

0 271 visningar
7 svar

Tror inte att

Lena M

30 sep 2007 kl. 17:13

någon vet vad de här är som växte i gammal granskog. ingen doft/ smak.

Likaså den här som jag sett i hästhagen, försökte med brun trattskivling men de gav inga resultat.

Och så den tredje som jag sett både uppe i samhället och idag i två olika gamla granskogar, påminner om syrlig fjällskivling men utan fjäll, såg att de fanns en som hette ” vit fjällskivling” vad tror ni om det ?  För fjällen kan väl inte ha ramlat bort på svamparna både här och där ?

0 429 visningar
15 svar

svampmjöl

Ragnhild

28 sep 2007 kl. 20:18

Har någon ett bra tips på hur man gör svampmjöl? Med mixern blir det svamp i hela köket och när jag försöker med morteln händer ingenting med svampen.

0 334 visningar
7 svar

Rapport fr v Stockholm

Ragnhild

30 sep 2007 kl. 17:30

In min lilla skog i västra Stockholm finns det nu mycket lärksopp, röksvamp och jordmusseron eller liknande. En och annan citrongul slemskivling, mjölskivling och smörsopp samt en hel del som jag inte vet namnet på. Och dagens fynd som ni ser en del av på bilden.

0 233 visningar
3 svar

Foton

Geraldine Palm

22 sep 2007 kl. 19:25

Ingen hacker, hur lägger man upp bilder på FORUMET?

0 216 visningar
0 svar

Konst i svampskogen

Tina N Orsta

30 sep 2007 kl. 19:45

När man inte hittar så jättemycket att äta kan man ju ägna sig åt det konstnärliga skapelserna. Tror det är en Vedmussling.

0 248 visningar
6 svar

Någon som vill byta svamp med mig?

Eva K

19 sep 2007 kl. 14:55

Jag kan skicka lite torkad (eller frysta bitar) Goliat till dem som har lite Blomkålssvamp att skicka mig. Jag verkar inte hitta någon sådan här uppe.. Men jag hittade 4 torra Goliat på heden igår (dem lät jag stå kvar)...
Jag vill smaka på den där Blomkålssvampen.

0 310 visningar
6 svar

Till Karin Hedén...

Affe Nv Skåne

28 sep 2007 kl. 14:48

Karin, jag konserverade för första gången svamp i går.
Missade en detalj, lagen var inte avsvalnad, spelar det egentligen någon roll?

Funkar konservering på all svamp, tänkte försöka med trattkantareller i helgen.

0 1421 visningar
3 svar

murklor om hösten

kylan

29 sep 2007 kl. 23:56

jag har slutat att plocka och äta dem, kan någon svampkunnig ge ett råd, kanske kan man äta dem i alla fall.

0 276 visningar
8 svar

Svamp för de som vill gissa

Franco Matli

29 sep 2007 kl. 19:51

Här har en bild med många hattar.
Vad kan det vara ?

0 285 visningar
6 svar

Äntligen lite liv i skogen

Evus

29 sep 2007 kl. 18:44

Vill visa lite bilder på svampar som jag såg i dag på min promenad här i Norsborg.

Från att ha varit kusligt tomt på svamp m.a.o INGENTING i skogen, så blev man ju hur glad som helst när det hade poppat upp så mycket sen sist.

Kvalitén på bilderna är kanske inte dom bästa, tagna med mobilen,
men det behövs ingen artbestämning, vill bara visa på att det äntligen finns svamp nu här i krokarna.

0 289 visningar
8 svar

Vad är detta för svamp?

Lasse

29 sep 2007 kl. 12:01

Plåtade denna med min kassa mobilkamera, nån som vet vilken sort?

0 700 visningar
12 svar

Vilken art?

Nybörjare

29 sep 2007 kl. 11:21

Har sökt i min svampbok men hittar den inte där. Kan någon hjälpa mig?

0 266 visningar
8 svar

Trumpetoljan Susanne?

Nina H, Sthlm norr

29 sep 2007 kl. 08:52

Hur gick det med din trumpetolja. Nyfiken på resultatet.
Det vore värt att pröva nu när man lärt sig att tryffeloljan bara är bluff.

0 258 visningar
1 svar

Maric

Babsan

30 sep 2007 kl. 00:17

Snällt om du vill lämna ut din E-Post adress.Vill gärna prata med dig,men inte i detta .

0 249 visningar
5 svar

Svampar vid stigen

Irene A

29 sep 2007 kl. 22:42

Längs den här stigen dräller det av svampar just nu:

0 701 visningar
10 svar

Gråmusseron eller vad?

Lena M

29 sep 2007 kl. 17:50

De växte i barrförna i kohagen och det ser ut som ett spindelvävstunnt hylle emellan hatt och fot ?

0 596 visningar
12 svar

Små lila svampar

Novisen

29 sep 2007 kl. 17:01

Hej!
Är det någon som vet vad en lia svamp heter. Liten och mycket vacker. Växer ensam.

0 619 visningar
14 svar

svampskog i skåne

mig

13 sep 2007 kl. 19:03

är det någon som vill dela med sig av en bra svampskog nere i skåne

0 231 visningar
4 svar

Vad är detta?

Roger E

29 sep 2007 kl. 15:08

Hej!
Hittade i fjol denna mystiska svamp. På bilderna ser den sladdrigare ut än den var riktigt färsk. Foten var uppbyggd av ett förgrenat system av längsgående ribbor, hatten var mest som en slät kantig skinnbit. Funnen i V Sörmland, jag tror det var i en barrskog.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone