Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 251 visningar
1 svar

Spindling?

SvenD

26 aug 2007 kl. 20:38

Spindling fömodar jag. Några tips?

0 292 visningar
3 svar

kruskantarell och gråkantarell

Snapphönan

26 aug 2007 kl. 10:10

Var skriver man in dessa svampar på rapporter? är de sällsynta eller under matsvamp eller övriga?

0 544 visningar
2 svar

har någon recept på eldsopp?

andreas Hasslert

26 aug 2007 kl. 19:57

hej fick nyligen veta att man kan äta eldsopp.
finns det några tillagningstips för att få bort giftet?

0 374 visningar
2 svar

Ingen matsvamp?

Bo E

26 aug 2007 kl. 18:57

Idag hittade jag en svamp växande på gammal ekstubbe vid vägkanten.
Det var mellan Hjälmarsberg och Framnäs, öster om Örebro.
Min första tanke var att det var nån variant på fjällig tofsskivling, men den hade mindre fjäll, tyckte jag.
Vid smakprov var den otäckt besk oxå!
Vad kan det vara?
Turligt nog var fotografen Jan Nirving med och kunde ta ett par bilder!

0 265 visningar
5 svar

Trots torkan

Lena M

25 aug 2007 kl. 19:09

hade det kommit ett tiotal björksoppar i varierande storlek i hästhagen.
Den här andra soppen vill jag tro är en begynnande karljohan, om tror jag att jag skall sitta och vakta den.
Och så ett gäng bläcksvampar vid foten / rötterna av en rönn, min gissning ” stubbläcksvamp “. Är det rätt ?
Måndagen ser jag fram emot då visas regn över länet.

0 1930 visningar
2 svar

vit riska

Lena M

26 aug 2007 kl. 14:12

Dumt nog tog jag ingen bild på plats, men de växte i gräs/ mossa och granskog på sidorna, i kalkrik skog.
Hattarna var vita och kanten inrullad, mkt. täta skivor och mjölkvit saft.( svampen har gulnat )Ingen utpräglad doft men en brännande skarp smak.
Ser att det finns slät vitriska och grönmjölkig sådan, kan det vara någon av dem ?
Dålig bild bifogas.

0 293 visningar
4 svar

hjälp???

lisa

16 aug 2007 kl. 17:31

hittade en svamp igårsom vad jag vet inte sett tidigare mellan 15-30cm hatt bredd såg ut som en kantarell men den var brun och foten hade en stor brun luden strumpa ngn som vet vad det är?

0 265 visningar
1 svar

svart kantarell eller?

catarina johansson

26 aug 2007 kl. 16:38

Har ingen aning om vad det här är för svamp. Den påminner om en kantarell men ..........

0 221 visningar
0 svar

Fler okända norrlänningar

P3

26 aug 2007 kl. 16:34

Några svampar från tidigare i vår som jag undrat över. Ettan och tvåan växte på björk, trean kommer jag inte ihåg.

0 612 visningar
8 svar

Svart trumpetsvamp??

Stefan

25 aug 2007 kl. 18:13

Jag har hittat ett stor gäng svart trumpetsvamp??. Vissa är dock ganska “skrynkliga”.. Är även dessa ätbara? Bifogar bild på de som ser normala ut och de skrynkliga!.

0 322 visningar
7 svar

Soppar runt Luleå, några tips vore varmt välkommet.

Micke Brännström

23 aug 2007 kl. 17:01

Hej-å-hå svamplovers! :-)
Nu har jag avslutat min fas som total nybörjare! Nu kan jag i alla fall skilja på dom vanligaste… tror jag. :-O
Jag skulle bli riktigt tacksam om någon skulle kunna ge mig ett tips om vart jag kan hitta soppar i Luletrakten?

0 333 visningar
4 svar

Exklusiv krydda

Lars H

26 aug 2007 kl. 13:01

Från svamp till krydda
Blir inte mycket kvar
Torkat på ett dygn
Sedan malt till en exklusiv krydda

0 362 visningar
1 svar

Kantarell eller vad?

Christina Jorle´n

26 aug 2007 kl. 11:43

Jag plockadeen svamp som var ljus beige och har kraftiga krusiga åsar på undersidan av hatten Storlek 4 cm hög diam 4-5 cm. Växte i småsten och vassrester på en revel i sjön Femmern vid Femsjö i Småland.Luktar kantarell.
Har bild men kan inte infoga den. Hur?

0 246 visningar
3 svar

Rökslöjskivling

Lena M

26 aug 2007 kl. 12:53

Vill jag ha det till men är lite tveksam för jag tycker det är så tidigt. Färgen på skivorna stämmer, fotens utseende och smaken av ärter.
Har jag rätt, minns att jag tyckte mycket om den förra året ?

0 293 visningar
7 svar

Vill de inte poppa upp i år?

TezZ

25 aug 2007 kl. 22:15

Har läst att det är fler än mig som saknar soppar/Karl-Johan i år. Själv återvände jag och en kompis till ett ställe där vi förra året plockade ofantligt mycket av dessa svampar men i år gapar hela skogen tom, även i andra skogar. Har bara funnit och annan liten Karl-Johan. Är det så att det p g a väder på vissa håll fortfarande är för tidigt? Bor i Göteborgstrakten och det har varit en del regn men lite värme. Kanske det gått mkt bättre uppåt landet? Här verkar de inte…mer…

0 257 visningar
0 svar

Många kanreller blev det

Svampe

26 aug 2007 kl. 12:03

Tänk er att ni är nöjd med dagens svampskörd och är på hemväg från skogen. Ni går igenom nya trakter. På väg hem så ser ni ytterligare en massa svamp som växer där på marken. Det blir bara att börja plocka igen och det verkar aldrig ta slut. Vet inte om detta är en trevlig eller otrevlig upplevelse. Det går ju inte heller att låta bli att plocka dessa godbitar. Igår så var jag utsatt för detta. Grannen blev mycket glad. Idag så håller jag fortfarande på att ordna med des…mer…

0 268 visningar
4 svar

Torkade trattkantareller

TezZ

26 aug 2007 kl. 10:39

Hittade torkade trattkantareller som gömt sig i skåpet. De ligger i glasburk med lock och har säkert varit där i två år. Tänkte kolla om de fortfarande är ätbara innan jag kasserar dem. Är inte så många kvar som tur var.

0 260 visningar
5 svar

Svampskörd i Småland

Johnny

25 aug 2007 kl. 17:35

Det var en givande svamprunda idag.
Kantarellerna fanns i stor mängd och jag hittade också lite trattisar och blek taggsvamp.Talle Kalle och myggen lyste med sin frånvaro.

0 276 visningar
5 svar

Äggvaxskivling?

Anttu

11 aug 2007 kl. 22:11

Är detta fynd den läckra äggvaxskivlingen?

0 305 visningar
3 svar

Eldsopp?

Mikael

25 aug 2007 kl. 20:34

Hittade denna svamp idag. Tyckte att det skulle kunna vara eldsopp. I svampböckerna ska den växa i kalkrika marker, t.ex. i parker, gärna med ek och bok. Denna växte på en skogsväg i granskog. Det kan finnas en och annan ek i och för sig, men detta är är den höglänta västsidan av Sydsvenska höglandet med sur jord.
Är det eldsopp?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone