Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Hej jag undrar hur länge batterierna till A630 räcker fina foton
Eftersom det finns mycket kunnigt folk på guiden har jag en lite annorlunda fråga.
När jag var ner i källaren för en stunds sedan satt en groda eller padda där, ca 1 dm stor, mörk i färgen. Vad lever den på, finns ju inget ätbart än lite solrosfrö på golvet.. Tänkte att den kanske ville ha lunch ? :o)
P.s jag försökte att fota den lite senare men då hade den gömt sig D.s
Jag tycker att det är övertrist att rensa svamp man har plockat. (kantareller)
Jag har fått lära mig (av någon “kunnig”) att man, inte för allt i världen, kan skölja av svamp. Stämmer det verkligen?
Hur gör ni som plockar massor med svamp? Tacksam för tips.
Till 99% säker på att jag äntligen har hittat druvfingersvamp, 24 graders värme och hög luftfuktighet i småland, men efter 2 timmars vandring med kantareller och div. kremlor så....! Nu kommer frågan: Tillagning? smör och salt för att känna smaken eller? Foten var tyvärr mycket angripen av div inkrypna smådjur, men resten var vackert rosa-lila i klar färg. Den ligger rensad och klar, men hur hur ska jag tillaga den till min man? Hjälp!
hittade svamparna i ganska stor mängd, men osäker vad den heter. Kan någon hjälpa mig vad den heter
Växter det, förutom i min gräsmatta, i tre stora ringar utanför mitt jobb. Vågar man och hur ska de i så fall tillagas?
De ser precis ut som på bilden under matsvampar.
Nina H, mycket Sthlm norr för tillfället
10 aug 2007 kl. 17:14
I gulkremlans förlovade land undrar jag hur man tillagar den?
Och vad gör jag med Goliaten?
Skulle bara vilja veta hur många av er som trots rekommendationerna, om att ínte äta stenmurkla, struntar i dessa och äter den ändå?
Tror ni jag blev glad när jag upptäckte att jag har kantareller som växer på min tomt?? Så jag har haft dom på tillväxt ett tag nu, dvs gått med vattenkannan och gött dom, tills jag en dag upptäckte att de stora var borta!!! Då blev jag riktigt sur, hur kan man klampa in på nåns tomt och sno deras svampar?? Funderar på om jag ska göra svamparna oätliga på nåt sätt…grr
Hej!
Ska ned på Nolia i helgen.Jag förstår om ingen vill svara men jag gör en chansning.Längtar så efter att få plocka kantareller.Var kan man tänkas hitta dem i Umeå-trakten.
Är det någon som kan säga ifall det finns svamp förening där man kan träffa lika sinnade,och ventilera om svamp i närheten av Göteborg??
Vilken härlig tid det är just nu, när man kan ströva omkring i skogen och stöta på svamp nästan var man än går. Jag håller mig fortfarande till de säkraste sorterna och framförallt kantareller. Igår hade jag turen att träffa på ett område med rejält med svamp (i mina mått mätt iaf). Fick syn på en gul fläck och sen en till och en till och för varje liten klunga jag plockade fick jag syn på en till. Idag regnar det tyvärr en hel del, men imorgon blir det nya utflykter. Bil…mer…