Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 271 visningar
1 svar

Ingen svamp?!

Ursula

9 aug 2007 kl. 16:13

Jag har i år letat efter dessa guldgula kanatreller. Jag har hittat sammanlagt kanske 10 stycken och ger snart upp. Alla dessa ställen som alla säger finns, men jag hittar ingen svamp. Jag har tydligen inte känslan för det även om jag inget högre önskar än att få se en liten lagom glänta med detta skimmer av kantareller som jag kan plocka.
Var finns ni små guldklimpar? Jag bor i Sundbyberg, så natur har jag ju runt knuten.

0 282 visningar
3 svar

Fjällskivling??

Bo Reyer

9 aug 2007 kl. 08:36

I morse såg jag något lustigt. zickzakmönstrad, avlång,tydliga fjäll, längd ca 60cm, 2cm på höjden. Måste vara någon form av fjällskivling. Den såg dock inte särskilt stolt ut när jag höll på att kliva på den!

0 266 visningar
2 svar

Coprinus ?

Franco Matli

8 aug 2007 kl. 08:42

Hittade denna lilla skönhet för några dagar sen.Växte bland gräs och mossa.Hittade ingen i litteraturen och på nätet, men kanske någon av är vet vad den är för art.

0 285 visningar
3 svar

Okänd skånsk svamp (trattislik)?

Svante

8 aug 2007 kl. 22:51

Hej!

Här är en svamp jag hittade när jag gick i en bok-blandskog i östra Skåne i helgen. Min första tanke var att jag hade hittat någon typ av trattkantarell eller trumpetsvamp men det känns inte rätt när jag tittade närmare efter. Jag hade inte kameran med mig så jag fick ta hem den och fota. Svampen hade en lila nyans som inte blev helt rätt på bild. Det skulle vara kul om någon kan identifiera den!

0 284 visningar
9 svar

På granstubbe?

Alf Pallin

11 jul 2007 kl. 21:26

Vad är det för klumpar på den här granstubben?

0 420 visningar
9 svar

Rapporter ... om blåmusseron

Gunilla L

6 aug 2007 kl. 12:16

Hej

Jag brukar med nöje och nyfikenhet läsa rapporterna som skickas in till detta forum.

Jag vill fråga om en speciell rapport, nämligen den som nämner blåmusseroner funna i Skåne. Kan det verkligen stämma?

För mig är blåmusseronen en riktig höstsvamp och den jag brukar hitta allra sist på året, aldrig vid den här tiden.

Men i år är ju vädret inte vad det har varit, så ...

Mvh

0 302 visningar
3 svar

Konstig lila svamp

Malla

7 aug 2007 kl. 21:15

Vad är detta för skum svamp?

0 350 visningar
5 svar

nordkoster

Sushi

3 aug 2007 kl. 14:47

min syster ska till nordkoster och undrar om det finns svamp där.
är det nån som vet

0 322 visningar
5 svar

i brist på

Lena M

8 aug 2007 kl. 18:01

svampar i skogen så får ni se vad som växer i varmkomposten. Och jag funderar på om det är fjällskivling eller bläcksvamp.
Nu är den bara ca: två cm, sedan växet foten upp, blir ca 1 dm. och hatten svartnar, skivorna är vita på de små ex.
Mer info kan jag inte ge för jag vill inte krypa ner i kompostbehållaren och säkert är det en vanligt förekommande svamp, men kul att veta namnet.

0 289 visningar
0 svar

När man minst anar...

TezZ

8 aug 2007 kl. 19:29

Jag + vän var ute igår för att mest kolla svampläget i skogarna. Åkte till en skog där vi tidigare funnit en massa Karl-Johan, soppar m.m. Det visade sig vara lite för tidig än så länge men däremot såg vi en massa spår av kommande kantareller och trattkantareller som vi inte sett innan. Helkul.

Och på samma tripp råkade jag av en slump springa på en klunga med stora välväxta kantareller. Hade vi kommit en vecka senare så hade de varit oätliga. Som den svampamatör man är b…mer…

0 383 visningar
12 svar

Håller med Irene...

gunhild

3 aug 2007 kl. 14:10

Det är verkligen kul i skogen nu. Jag var på ett underbart ställe vid en bäck i dag. Tallhed på ena sidan och fuktig mossig lövskog på den andra. OJ oj oj vad det har kommit svamp efter det rikliga regn vi fått senaste veckan !! Nu blir det blandsvampmackor.

0 293 visningar
6 svar

Bengt Sändh...

Bengt Sandh

8 aug 2007 kl. 10:52

...skulle ha medverkat i P4 just nu med anledning av att Cornelis Wreesvijk skulle ha fyllt 70 år. Det blir inte av, för enligt programledaren har Bengt förirrat sig i radiohusets korridorer. Snacka om krystad förklaring! Inte kan han väl irra omkring där i timmar utan att någon kan visa honom till studion?
Mer troligt är väl att han är på snusen.

0 345 visningar
6 svar

Hur hantera svamp?

Magnus B

8 aug 2007 kl. 14:07

Hej AllA!

Jag undrar på vilket sätt man skall plocka svampen på bästa sätt så att den skall kunna återväxa på samma plats. Vet inte ens om det är så att svamp ofta kommer tebax på samma ställe????

Kan tilläggas att jag är nybörjare på svamplockning.

0 294 visningar
3 svar

Grågröngul?

Eva D

7 aug 2007 kl. 09:50

Jag skulle vilja ha hjälå med en svamp som jag inte lyckats identifiera. Den liknar en musseron, men har lätt nedåtlöpande skivor, gyllengula, skivor som hos en vaxning. Hattens ovansida är lite oregelbunden på vuxna exemplar, lätt toppig på yngre, färg som rubriken, slät. Benen är knubbiga, påminnande om KJ, och vit mot hatten men övergår i gråbrunt längre ned mot fotbasen. Vitt kött i foten, och vid snitt syns en lätt rodnad ytterst mot fotspetsen. Frisk doft,(som en rökare…mer…

0 323 visningar
4 svar

Skålröksvamp?

Henry Å

7 aug 2007 kl. 21:08

En decimeterbred svamp jag fann flera ex av på Helagsfjället, Härjedalen, 1200 möh, frisk gräsäng, 2007-08-03. Sporer ca 5 µm och så vitt jag kan se släta. Det närmaste jag kommer är skålröksvamp. Tycker dock inte att de bilder jag sett på nätet stämmer till 100 %.

0 347 visningar
11 svar

Nu är det kul i skogen

Irene A

2 aug 2007 kl. 23:23

Dagens utflykt gav överraskande många arter, här är några som ni kan testa era kunskaper på:

Den första är pytteliten, färggrann och smakar mycket mjöl

Den andra överraskande tidig

Den tredje, en liten hätta som jag glömde att lukta på, så jag är inte säker på arten..

0 331 visningar
9 svar

Vit

Lena M

7 aug 2007 kl. 14:25

hattmurkla såg jag idag och raggluden taggsvamp får jag det till.
Iallafall var det mycket vätska i den om man kramade hatten, men att den luktar gurka vet jag inte om jag kan hålla med om. Något annat förslag på taggsvampen ?

0 725 visningar
5 svar

kadmium i gulnande champinjoner

Mattias Andersson

5 aug 2007 kl. 20:25

Hej,

Det har förekommit en del diskussion huruvida kadmium från champinjoner tas upp i kroppen eller inte. Min avsikt är inte att skrämma folk, men jag är inte övertygad om att kadmium från champinjoner inte tas upp. Jag har inte lyckats hitta någon trovärdig källa. Biotillgänglighet är svårt att mäta, och påverkas av många faktorer. Tex. så tas kadmium upp i högre grad hos äldre och om man har låga järnvärden. Det är därför oansvarigt att påstå att kadmium från guln…mer…

0 341 visningar
3 svar

mycket kantareller!

Bo Johnsson

8 aug 2007 kl. 00:49

jag lyckades plocka 2,5 kg fin svamp och när det blir så här mycket är det tidsödande att borsta rena!, 
då använder jag en liten kompressor och blåser försiktigt bort all smuts/grus.Fungerar mkt bra tycker jag!

0 287 visningar
5 svar

Ännu större

Franco Matli

8 aug 2007 kl. 08:25

Lördag när jag var ute och rastade hunden i mitt närområde, fick jag syn på denna stora svamp som verkade växa på en liten gräsmatta.
Ni får gärna gissa.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone