Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 303 visningar
2 svar

Irene

Lena M

8 aug 2007 kl. 07:45

Hej !
Du skrev att jag skulle sända in ” slät taggsvamp “( om det är den ) för analys till fytoteket i Uppsala, men hittar ingen adress när jag söker på de, kan du hjälpa mig ?

0 913 visningar
7 svar

Nyfiken på svart trumpetsvamp

Malla

4 aug 2007 kl. 22:54

Hej!

Är svampnybörjare, kan bara olika kantareller och soppar men älskar att plocka. Den svamp som jag allra helst skulle vilja få syn på är den svarta trumpetsvampen,men det verkar dömt att misslyckas. Där jag bor (Göteborg) har jag inte lyckats få span på en enda trots att jag letar som besatt kring varje ek och hasselträd som korsar min svampplockarväg. Några tips och råd som kan hjälpa mig i mitt sökande?

0 292 visningar
2 svar

Osäker på detta

gunhild

6 aug 2007 kl. 21:26

Kul med svampforumet, tidigare skulle jag aldrig brytt mig om såna här svampar, men nu kan man fota och få reda på vad det är. Det har blivit ännu mer spännande att ströva ute i skogen.Kan nån hjälpa mig med namn på svamparna? Den första kan det vara nån trattskivling? Den andra törs jag inte ens gissa på.

0 607 visningar
8 svar

Äggsvamp

Lena M

7 aug 2007 kl. 07:57

eller vad kan det annars vara?
Jag hittade den igår em. i gräs/mossa och granskog.
Tycker att den doftar färsk fisk, smak ingen och köttet är nu på morgonen oföränderligt vitt. Tips mottages !

0 297 visningar
20 svar

Art?

Brittis

7 aug 2007 kl. 08:11

Dessa växer i min rabatt, vad är det?
Ursäkta bildkvaliten, kameran e på semester! (utan mig tyvärr)

0 262 visningar
6 svar

Id please

Bengt Ohlsson

7 aug 2007 kl. 08:32

Trodde denna var en sot vaxing först men det står att den har nedåtlöpande skivor boch det har inte denna. Växte bland vitmossa i tallskog. Foten bryts lätt som på en riska. Lukt svag. Tacksam för svar tänkte ha den till frukostomeletten

Bengan

0 297 visningar
0 svar

Till Lena Melin - raggtaggsvamp

Hasse

7 aug 2007 kl. 21:49

Lena: Raggtaggsvamp är ju en art som länsstyrelserna håller på att inventera. Din Länsstyrelse vill nog gärna var du hittat dem. Rapportera gärna in fyndet till dem om du inte redan gjort det.

0 251 visningar
1 svar

Kantareller

Margareta

7 aug 2007 kl. 21:03

- finns det en del av även här i Norrbotten! Har lyckats hitta en del i år - på mycket begränsade områden. Min fråga är om jag kan förvänta mig att det kommer upp nya på samma ställe så att det är lönt att traska iväg dit om några dagar???

0 268 visningar
1 svar

Dagens skörd

Norma

7 aug 2007 kl. 20:43

Jag måste få visa dagens skörd utan att ni tycker att jag är för mallig.Hittade all svamp på en kvart ungefär.Sen lullade jag rundor en stund förstås för att njuta av skogen.Det bästa med denna sommar är väl ändå att vi slipper fästingar?! Jag brukar vara full av de små odjuren annars om åren.Det måste ha varit allt regn vi fått i år som spolat bort fästingarna.

0 542 visningar
5 svar

Ang citrongul slemskivling

Brittis

7 aug 2007 kl. 16:23

Sitter just o rensa dagens skörd. Plötsligt får jag för mig att jag läst ngn stans att man inte ska ha för mkt citrongul slemskivling när man gör blandsvamp. Men vad är för mycket?? Jag har ca 2-2,5 dl rensad o skivad sopp, o ca 1 dl rensad o skivad slemskivling, ska jag blanda ner mina kantareller o trattkantareller för jämnvikten?

0 533 visningar
6 svar

vit kantarell

Bo E

6 aug 2007 kl. 14:13

Hittade igår en grupp helt färglösa kantareller.
De smakade ungefär som den vanliga kantarellen men lite mildare.
Doften var likaledes mindre “kantarellig” än hos den vanliga.
Det var def. inte blek kantarell då den var till formen exakt som den vanliga samt växte på vägkant i ren granskog.
Enligt vad jag sett på google finns det ingen art “vit kantarell” utan det kan röra sig om en albino av den vanliga.

Växte i grupp om ca 60 fruktkroppar i olika storlekar.

0 285 visningar
0 svar

Svart trumpetsvamp

Gunsan

7 aug 2007 kl. 10:49

Jag undrar om det är någon som hittat svart trumpetsvamp i Jämtland eller om det inte är någon medning att leta efter dessa där. /Gunsan

0 693 visningar
2 svar

Angripna Kantareller

Micke

7 aug 2007 kl. 08:47

Gårdagens svamptur resulterade i en full korg. Kantareller, Trattkantareller, Svart Trumpetsvamp och Taggsvamp.
Jag har dock aldrig varit med om Kantareller i så dåligt skick. Stora vackra Kantareller, fullständigt packade med larver. Dessutom fulla med sandkorn. Är det “blötan” som bär skuld för detta ? Övriga svampar var helt ok.

0 335 visningar
13 svar

Föränderlig ?

gunhild

6 aug 2007 kl. 22:41

Är det föränderlig tofsskivling jag har på bild 1?
Bild 2 visar en storkremla dom är ju väldigt vackra eller hur?

0 357 visningar
10 svar

Jag är hungrig !!!

Svulten

5 aug 2007 kl. 21:46

Jag är hungrig ikväll så jag frågar om den här svampen är ätbar.
Doftar milt och gott.

0 305 visningar
0 svar

Ögonfröjd!

Brittis

7 aug 2007 kl. 08:21

Ber än en gång om ursäkt för kvaliten!

0 299 visningar
3 svar

Druvfingersvamp

Brittis

6 aug 2007 kl. 22:11

Vacker svamp!

0 374 visningar
5 svar

Kantareller i Uppsala

Johan

5 aug 2007 kl. 11:33

Hur är svampklimatet i Uppsala just nu? Är ruskigt sugen på att ge mig ut oh plocka mängder med kantareller, men min sambo hävdar bestämt att vi bara kammar noll just nu. Vem har rätt? Finns det gott om kantareller i Uppsala-Gävle-trakten nu eller är det bättre att avvakta lite till?

0 354 visningar
14 svar

Dagens frågetecken!

Ras Bohlin

6 aug 2007 kl. 21:53

Jag gick mig ut i skogen, utrustad med tvååring och svampkorg! Hittade också idag en del svamp och som vanligt bjöd skogen på ett par frågetecken!

Bild 1: Kan det möjligen vara sotvaxskivling?
Smakar och doftar milt och behagligt (lämnar en eftersmak som verkar passa bra med porter! ;), men skall den verkligen ha så täta skivor och ihålig fot???

Bild 2: 1. Någon spindelskivling, hette den rödbandad?
2. Verkade växa på gammal ved och doftar gummi!
3. Ingen aaaning, doftar lite s…mer…

0 335 visningar
27 svar

ABC del 2

Lena M

25 apr 2007 kl. 17:02

Ny tråd

Prickmusseron

Den andra är för lång nu tycker jag !

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone