Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Regn behövs för svamp. I början av säsongen skrek marken efter vatten, och det gör den fortfarande i vissa delar av Sverige, men på många håll har det kommit mycket nederbörd.
Hur mycket har ni fått sedan juni månad? Värmen har det ju egentligen inte varit något fel på. Det är väl bara i juli som den har varit lite frånvarande i vissa delar av landet.
Här i Sjuhäradsbygden i Västergötland har det kommit mycket regn. Vill ni gissa hur mycket det har kommit under juni och juli…mer…
Jag har hittat kantareller men flera av dem var för små att plocka, så jag tänkte komma tillbacka dit senare. Hur länge behöver jag vänta, har hört att kantareller växer sakta ...
Hejsan!
Jag har hittat några fina Lundvaxskivlingar under min eftermiddagspromenad igår och nu undrar jag hur jag bäst tillagar dem?
Det står i guiden här att de är ätliga, men inte om jag bör förkoka dem eller bara steka dem direkt. Någon som vet?
MVH
-Jonas Åstrand, Sandseryd (Småland)
Läste nyss att sign.Eva hittat rynkad tofsskivling i Stockholm. Detta är väl en svordom i klass med gul kantarell då den numera heter rimskivling.
Jag föreslår härmed att vi listar de värsta svordomarna med en kort motivering. Jag börjar lite blygsamt med 3, men förväntar mig att listan blir lång.
1. Gul kantarell (obestridbar etta)
2. Rynkad tofsskivling (möjlig tvåa)
3. Djävulssopp (borde platsa)
Hej!
Var ute och kollade om det kommit några svampar ännu,men nej!!!!
Bara en intorkad smörsopp och inget mer!
Det är för tröstlöst.Finns det någon i trakten av östra Jämtland som hittat ätbara svampar ännu?
Vi behöver mera vatten!!!
berätta för mej om din mammas grynost
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=64198&fnr=1&sok=&Start=0&Offset=50&2
I dag hittade min fru i en blomlåda i Södertälje denna svamp, jag har väl sett den några gånger, men tycker inte att den är vanlig, Svampen ser ut som en champinjon men har oföränderligt vita skivor, sporerna är vita, Svampen luktar inte gott, men den största skillnaden ser man i mikroskopet, de hyalina (vita) sporerna är dextrinoida dvs. att de färgas röda i melzers reagens (Jod) svampen gäller för att vara oätlig
Har hittat ca 2 dl. Ska ha stek till middag, såsen är redan klar. Vad gör jag med trumpetsvampen för att den ska bli god till?? Tacksam för svar innan 16 idag :o)
Är ju här man ska skriva.
Jag hittade TVÅ kantareller igår, utanför Uppsala, detta måste väl ändå nästan vara ett personligt hån mot mig bara för att jag tycker om dem så mycket.
Tror ni inte det? =)
Eller vart finns den gula marken..
Jag tycker mig se många nya namn och signaturer på forumet och även på rapporter. Det är kul att se att allt fler hittar till detta fantastiska forum. -Hjärtligt välkomna!! Jag är övertygad om att fler gamla rävar instämmer, så att detta inlägg kan bli ett kollektivt välkomnande.
Hej hittade mycket av den här idag.
Växtplats : Bland småbjörkar i blöt mossig mark strax utanför uppsala.
Saften är vit nästan genomskinlig,och smakar inte så mycket.
Lukten påminner kanske lite om trattkantarell,gott
Jag hittade dessa idag. De växte i blandskog på en stig i Örebro. Lukt och smak är mild och enligt mig god, typisk svamp liksom. På bilden ser det ut som rör men undersidan är täckt av täta ljust gula skivor. Foten är rödfärgad och aningens trådig. Hatten är brun och slät. Har någon en idé om vad det är? Kan man äta den?