Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 354 visningar
5 svar

Några svampar

Eva G

31 jul 2007 kl. 18:56

1 Växte på en murken stock
2 Växte med tall fuktig mossa

0 413 visningar
1 svar

VIOLGUBBE/GUMMA.

Bo Reyer

1 aug 2007 kl. 11:18

Eftersom jag vet att ovannämnda art är rödklassad och kommer att inventeras i Västmanlands län under hösten behöver jag lite råd och tips för “eftersök”. Jag har vid ett flertal tillfällen de senaste 35 åren sporadiskt hittat denna art väldigt nära Sala, men då det förekommit viss skogsavverkning i området är jag osäker på om beståndet finns kvar. Jag vet att det är en mykorrhizaart som i södra Sverige lever i symbios med bok (här i Sala är böcker sällsynta) och med gr…mer…

0 1177 visningar
11 svar

vattna kantareller?

Ann

31 jul 2007 kl. 21:31

På vår tomt växer några kantareller, de är små än så länge och ganska torra men tror ni att de blir större om jag tar och vattnar med vattenkannan i någa veckor?? Eller ska jag ta dom med en gång? man vill ju inte att maskarna o sniglarna ska hinna före..

0 636 visningar
11 svar

Äntligen, kantareller!

Maya K. I. Hörnefors

30 jul 2007 kl. 19:46

Var ute en liten sväng på mitt bästa ställe och hittade ca en liter kantareller, några fina smörsoppar, några björksoppar samt litet blåbär. Så i morgon blir det grillad älgstek, kantarellstuvning samt blåbärspaj hos dotter med fam. MMM

0 645 visningar
14 svar

Vita svampar

Lena M

30 jul 2007 kl. 09:05

Jag har en del svampbilder som är namnlösa, är de någon som vet vilka arter det här är ?
Nu är det en tid sedan jag fotade dem så tyvärr kommer jag inte ihåg växtplats och annan info som kan vara till vägledning.

En annan sak som jag funderat på är, att om jag får “släktnamnet” på en art jag hittat så kan jag efter bästa förmåga söka i böckerna för att kunna artbestämma och sedan fråga er * om jag träffat rätt.
Visserligen tar det tid, men jag tror att det blir en ny…mer…

0 352 visningar
9 svar

Rödgul trumpetsvamp!

Bo Reyer

31 jul 2007 kl. 16:35

Tycker nog att det är ganska tidigt. Visserligen bara ett tio-tal plockbara men många små på gång. Nu gäller det att hålla koll på dessa så att inte rådjuren hinner före.

0 368 visningar
5 svar

Underbara regn

Lena

31 jul 2007 kl. 20:30

Många tror att jag är tokig .Har längtat efter regnet hela sommaren då jag blivit svamptokig.
Tyvärr har kallarna som nu äntligen kommit ej kunnat tas tillvara pga angrepp.
Efter allt regn som nu kommer kanske jag kan hoppas på kantareller i vilhelmina fjällen i slutet av augusti.

0 305 visningar
2 svar

Tips, tack

Lena M

31 jul 2007 kl. 16:49

Gick bara en halvtimmesrunda häromkring och såg för mig tre helt nya arter. Två av dem tror jag mig tagit igen men den tredje, i vilket släkte söker jag ?
Sammetslen mörkbrun hatt ngt.ojämn , med vidfästade gräddvita täta skivor. Foten är beige med uppsvälld fotbas och ca 6-7 cm hög.

Utan kamera för tillfället, så ge mig tips hur jag skall söka.

0 338 visningar
3 svar

Några naturbilder

G.G

31 jul 2007 kl. 18:41

Från Tiveden Fagertärn

0 358 visningar
7 svar

Jätteröksvamp?

Jeanette P

31 jul 2007 kl. 17:33

Hittade nyss denna svamp på gräsmattan, den luktar gott och har ingen fot precis som det står i min bok om jätteröksvampen

kort 2 är jag bara lite nyfiken på eftersom jag inte hittade den i min bok

0 310 visningar
2 svar

Vilken cordyceps?

Stina

31 jul 2007 kl. 21:06

Har hittat en cordyceps som växte direkt på en elaphomyces i artrik blandskog med mest gran i Västerdalarna. Den liknar mycket den som Ingemar hade fotograferat tidigare. Hur ser jag skillnad på C.capitata och C.rouxii?
(Ska åka och fotografera sen)

0 322 visningar
7 svar

Vilken Svamp?

Maria Regina

31 jul 2007 kl. 12:05

Hejsan.

Jag undrar vilken typ av svamp det är på bilden jag bifogat…

-Mia

0 301 visningar
3 svar

Storkremla?

Jeanette P

31 jul 2007 kl. 17:20

Nu har jag några bilder till som jag gärna vill veta vad det är för något.
Är bild 1 & 2 samma sorts svamp, dessa växe i samma skog bland riset i en mestadels tallskog.

0 1565 visningar
2 svar

Besk Karl-Johan?

Ann

31 jul 2007 kl. 21:16

Idag var jag och min sambo ute och hittade en del kantareller, blek taggsvamp samt Karl Johan.
När vi stekte svampen så smakade Karl Johan svampen beskt!!! Har aldrig varit med om det tidigare, någon som vet varför? Är oxå väldigt säker på att det verkligen var karlJohan vi hittade.

0 273 visningar
2 svar

hjälp! vad är detta för svampar?

sara

31 jul 2007 kl. 19:21

Jag hittade dessa tre svampar i skogen idag, och blev jättenyfiken på vad det kan vara, eftersom de såg så speciella ut. Hatten och foten är mörkbruna och ludna, foten ludnare än hatten.

De växte på lite murken ved vid en stubbe i skogen här i Närke.

Är bara nyfiken och hoppas nån vet vad jag hittat för nåt!

0 280 visningar
9 svar

Äntligen tillbaks!!!

Affe Nv Skåne

30 jul 2007 kl. 23:43

Gokväll goa svampvänner!
Så har vi då äntligen efter c:a 2 månaders frånvaro av telefon och internetuppkoppling fått tillbaks det.
Vilket strul det kan bli när man flyttar…

Som tur är har jag nu c:a 10 minuters gångväg till skogen så det känns mycket bra, dessvärre så finns det ju en del att göra i huset här. Tid är något av en bristvara nu, men det blir säkert bättre.

Skall försöka läsa i kapp lite bland inläggen här.

Hur har det gått med svampguiden i cd format…mer…

0 285 visningar
4 svar

Vilka svampar är detta?

gunhild

28 jul 2007 kl. 23:47

Dagens frågetecken kan ni kanske reda ut åt mig…

0 366 visningar
4 svar

Mandelriska-druvfingersvamp

Brittis

31 jul 2007 kl. 12:17

Hur tillagar jag den? 1:a ggn jag plockar den. Likaså druvfingersvampen vad gör jag bäst med den?

0 294 visningar
2 svar

Musrån - Musseron

Brittis

31 jul 2007 kl. 13:57

0 394 visningar
2 svar

Trattöra eller vad?

gunhild

31 jul 2007 kl. 14:24

Är detta trattöra som jag hittat vid Lögdeälven i barrskogsmossan? Vet inte heller vilken kremla som växte på samma ställe i ett fuktigt dike.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone