Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
I ALLERs nr 32 kan du läsa om Svampkonsulentutbildningen, där bl a Marie Jadner och Micke Krikorev medverkar. Rubrik: “Vi plockar svamp från morgon till kväll”(och snart kan vi hålla med,efter mycket regn så har svamparna börjat komma upp även här i Västerbotten)Mer i Allers: Kerstin Bergelin, Sveriges mykologiska förening, intervjuas samt recept med svamp och förslag på vin som passar bra till svamp!
Ni har säkert andra tips för i aug börjar veckotidningarna skriva om svamp.
Jeg har fulgt lidt med på sidelinien her og har lyst til at fortælle om min svampetur i dag sammen med en god ven i en nordjysk skov. Vi plukkede på ca. 4 timer 8,7 kg. urensede kantareller, - deraf en enkelt hvid (samme sted som der blev fundet hvide kantareller for 6-7 år siden. Jeg fulgtes med PerD, som er en stor svampeekspert og et virkeligt rart og omsorgsfuldt menneske. Hvis ikke, jeg havde været af sted med ham, havde jeg nok kun fundet ganske få svampe… Jeg synes, I skal nyde et…mer…
Nu när regnet kommit börjar svamparna komma. Den första gör verkligen skäl för sitt namn. Den andra är en sopp, vilken? Den tredje en riska, vilken?
Några andra än stjärnorna kan väl svara på dessa vanliga svampar. Svar kommer.
Hittade i morse till min stora glädje denna art i bröddisken! hos min lokala ICA-handlare. Efter att jag skrapat bort de beroendeframkallande vallmOfröna avnjöt jag dessa med en stor mugg kaffe.
Finns det någon annan som har hittat en “kul svamp?”
Hej Bengt, läste i en annan tråd att ni varit i nordnorge och fiskat. Vi tänkte ta bilen upp nästnästa vecka, men jag har aldrig varit i de trakterna och undrar om du har lite tips? Vi ska ta med fiskeutrustning och svampkorg, men av vad jag förstått är det inte mycket svamp där? Någon bra kamping, eller stugor (hytter)??
Jag tar allra tacksammast emot förslag. Jag vill gärna se Lapporten på vägen upp också. Köpa en bog torkat/rökt renkött att gnaga på osv.
Jag har läst en d…mer…
Finns det förväxlingssvamp till denna+
Hittade en klunga på en fallen lövträdsstamm som jag tycker ser ut som ostronskivling- dock något ljusare än de man brukar hitta i livsmedelsaffären
Har fått nya grannar som glädjer mig mycket och vi har ett stort naturintresse gemensamt.En liten sport har vi som går ut på att plocka det det svåraste vi kan för att den andre ska få något att klura på.Igår hittade jag denna svamp i postlådan, inga ledtrådar. Min första tanka var Strumpticka men…..... Jag behöver hjälp annars blir jag mobbad ;) Åsså en färgklick.
Hejsan
Skall till fjällen och fjällvandra vid vår stuga i Storhogna, ganska precis på gränsen Härjedalen/Jämtland. Är det någon mening att kolla efter t ex kantareller ? Har fått för mig att det finns lite av dem i norrlands inland, men jag kanske har fel. Tacksam för svar
Mvh
Josefin
Jag har stått på en marknad idag.
Gör ju en del olika svampprodukter som jag har med mej.
Fram kommer en man i 70 årsåldern.
Han tittar på alla olika saker med svamp.
Frågar vad det är osv…....
Så kommer det.
MEN DU, JAG VILL HA TAG PÅ SÅN DÄR SVAMP SOM GER HALLUCINATIONER HAR DU SÅN??????
Jag höll på att trilla av stolen och trodde att jag led av akut hörselfel.
Men nädå, han hade hört att ungdomar plockade sån och han ville prova.
Jag förklarade att jag bara har matsvamp…mer…
Har ett antal köpta champinjoner som har angripits av ett spindelvävsliknande mögel, men själva svampköttet har inte blivit angripet.
Tror ni att de går bra att äta dessa?
Är det brödtaggsvamp som jag hittat? Första tanken när jag såg svampen var att där växer en brödticka, så vände jag på den och såg att det var en taggsvamp.Den växte på en bergsluttning i ett litet ravinliknande område, ganska fuktigt som ett källdrag, där växte också tibast, olvon och blåsippa, blandning mellan gran och tallskog. Tycker den stämmer in på beskrivning av brödtaggsvamp.
senaste dagarna har jag fått något som liknar en invasion på min balkong på bottevåningen
Jag har räknat till ca 20 tvestjärtar (som visserligen är ute olika tider men ändå)
av någon anledning väljer de att dessutom krypa upp i mina nytvättade kläder som hänger ute på tork
har ni några tips på hur jag får dom mer intresserade av att gömma sig på “rätt” ställen än min tvätt
de skadar ju ingen, de är bara så ohyggligt fula *brrrrr*