Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Är alla riskor som blöder vit ätliga efter avkokning? Finns det en bra nickel till riskor någonstans?
Nu har svampsäsongen börjat här i piteå trakten. Hittade igår två fina ex av Karl-Johan en sandsopp samt flera aspsoppar.Pepparriskan verkar också vara på gång.
Hittade en hel del kungschampinjoner i en park som ligger mitt i stan. Är det olämpligt att äta svamp som växer nära stadskärnan? De var så himla fina :) men jag vågade inte plocka dom ändå.
Har hittat något som är väldigt likt blek taggsvamp (som jag plockade i fjol höst och alltså borde känna igen…) Hattdiameter ca 15 cm. Men den har så oerhört korta taggar, max ½ mm. “Uppför” sig taggsvampen så som ung?
Kan någon hjälpa en nybörjare från Enköping?
Ian Rush var en av de vassaste målgörarna i den engelska ligafotbollen för ett antal år sedan. Är det honom ni snackar om här på Forumet?
Skål och välkomna!
Förbereder precis för en blöt helg på Salafestivalen.
Dricker Bellman (öl) och diggar Winnerbäck.
Vad diggar ni? :)
Mvh
Ville bara önska en trevlig helg!
Ikväll blir det blött både utvärtes och invärtes. ;)
Mvh
Hör att Mikael K är på radion just nu….
Just hemkommen från svampskogen… med mest kantareller i korgen… och en svamp som jag inte kan hitta nått namn på.
Den är mörkt brun på ovansidan av hatten, har ljusa skivor och en mörkbrun, luden fot (ser ut som sammet!)
Va kan den heta? och går den att äta??
Hej alla på svampforumet. Skickar bara en liten påminnelse om min resa till Rumänien Ukraina med något svampinslag. Det finns platser kvar. Har nu en hemsida där du kan kolla på bilder från Rumänien, svamp m.m
http://www.pallin.nu
bästa hälsningar
Förra året plockade jag så mycket svart trumpetsvamp så att det finns kvar i år, men ungefär när beräknar man att den börjar förekomma i Stockholmstrakten? Jag började plocka i mitten av augusti förra året.
En bir in från en stig i tät gran skog hittade jag massor av en svamp jag ska försöka föklara. man kan säga att svampen är kantarellformad. Den var upp till 10-13cm i diameter på hatten som var brun och mörkare brun innåt mitten på hatten, skivorna som löpte ner för foten var ljust bruna. Foten var Mörkbrun sammetslen. Växte i klungor, kanske vid mkt gamla gran stubbar, alltså istort gömda av barr. Verkade inte vara särskilt angripna. Vad kan det vara för svamp? Hoppas att det…mer…
Jag undrar vad det är för söt svamp jag hitta i skogen.jag har kollat igenom alla bilder,men inte hittat den…svart svamp med ljusare vågiga kanter,konisk i formen,“flera hattar omlott”,jag kunde inte bedömma hur den var under,kanske 2-5cm hög,växte på skogsväg.