Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 315 visningar
3 svar

Vilken kremla???

RasJ Bohlin

22 jul 2007 kl. 23:35

Hittade denna kremla som växte på gräsmatta meddelst ek. Det är ju ingen eksillkremla, så vad är det istället?
Den dofar “kryddigt” och smakar visserligen åt skaldjurshållet, men med ett tråkigt inslag av bränt gummi, något skarp smak.

Sedan undrar jag vad det är på bild nr 3? Skivorna har samma färg som hatten. Ser väl ut som någon brokskivling eller något? Doftar lite som nejlikbrosk fast mkt starkare. Tycker det är svårt att hålla isär alla dessa små skivlingar!

Tacka…mer…

0 243 visningar
1 svar

äntligen

loppelisa

23 jul 2007 kl. 23:55

äntligen är skogarna fulla av kantareller,jag plockade den sista trattkantarellen nyårsafton 06,och har räknat dagarna tills jag får ränna i skogen igen.
Plockade den första lilla pytte svampen i maj,och sen dess har det bara blivit bättre.
I dag plockade jag 1,5 kilo kantareller,de flesta fina några snigelbitna.

Nu är livet värt att leva igen,jag skiter i vilket väder det är,ju mer regn desto bättre.
Mina nära och kära tycker jag är knäpp,men jag bryr mig inte får jag bara v…mer…

0 248 visningar
1 svar

Går den att äta??

Norrländska

23 jul 2007 kl. 21:23

Hittade en svamp som växer under jordytan, är det en slags tryffel?? Luktar gott, mild svamplukt. Ser ut som en färskpotatis.

0 228 visningar
1 svar

Helena A

RasJ Bohlin

23 jul 2007 kl. 20:15

Börjar undra om du fick mitt mejl? Ville ju beställa tjärsalva!

Högaktningsfullt

0 512 visningar
11 svar

Vad har jag hittat i skogen?

Jenny

22 jul 2007 kl. 01:57

Hallå.
Delar med mig av min tur idag i Värmland.
½ kg kantareller, såg även trattkantareller vara på väg upp.
2 kg blek taggsvamp.
Det var dagens skörd.

Kan tillägga att en annan fick 2 fästingar på köpet som fick plockas.

Nu till min fråga. Hittade en konstig sak i skogen.
Har aldrig sett något liknande, vad är detta?

Bild 1.
Ser ut som en blandning mellan svamp och blomma!
Lite kladdig var dessa med.

Bild 2.
Hade ingen fot och svampen luktade verkligen KLORIN!
Va…mer…

0 263 visningar
6 svar

taggsvampar?

Freya

23 jul 2007 kl. 09:05

Hej. Er lige kommet hjem til Danmark efter semster i Värmland med en masse kantareller :-) rundt omkring står også en del af disse taggsvampar. Hvad er det for nogle og er de ätlige?

0 305 visningar
5 svar

Svamptur.

Ingen engånghändelse

19 jul 2007 kl. 12:07

i onsdags (18 juli) åkte jag upp till en god vän ,bosatt 7 mil norr om polcirkeln för svamp-plockning. På hemväg i bilradion gick programmet Studio ett,där reportern meddelade att en intervju med Svamp-Jesus strax skulle komma. Det visade sig vara Pelle Holmberg som talade om svamp och bl.a. sa att i Norrland kommer svampen först i augusti.
Vilket härmed dementeras.

0 293 visningar
1 svar

Hej

spruttan

23 jul 2007 kl. 16:29

gröngöling till svampplockare tittar in för att stanna

0 414 visningar
6 svar

för säkerhets skull

Alicia

22 jul 2007 kl. 19:08

Plockade detta tvaº sopp, verkar lika men ser annolunda ut, är det samma? tallsopp? gransopp? annat? kan man äta. Kan man förväxla de med andra, vilka?
Tack paº för hand, är nybörjare med svamp.

0 552 visningar
2 svar

et dansk svamperim

Helen, Danmark

19 jul 2007 kl. 20:41

plukker i skoven du ukendte svampe
lad først lillebror smage derpå
hvis han falder om under skrigen og krampe
er det bedst at lade svampene stå
hvis der ingenting sker med den lille
ja, så gik den ret svampe til spilde.

Dette vers stammer fra en lille bog fra 50´erne, som hedder ” barske børnerim”.

Tak for et rigtig godt svampeforum, og jeg klikker også for skoven !

0 320 visningar
4 svar

Hemma igen - dags att tampas med fästingarna!

Nina H, Sthlm norr

21 jul 2007 kl. 23:03

Efter tio dagars kursande och turistande i Skåne är jag åter hemma och här låg en burk tjärsalva och väntade. Tack Helena! Kan knappt bärga mig att komma ut i skogen. Så nu blir det en klyfta vitök (de är fina i år - blir självförsörjande i vinter)till nattamat. Så går jag upp tidigt imorgon, tar fram en gammal overall och mina gummistövlar och sprayar dem med Föllinge vildmarkspray, rollar på lite Mygga och gnider lite tjärsalva + vitlök här och där. Tjärsalva och Mygga…mer…

0 1581 visningar
3 svar

Bockspindelskivling?!

RasJ Bohlin

22 jul 2007 kl. 12:33

Jag har för mig att någon här på forumet sagt, att förekomst av ovanstående indikerar stort biologiskt värde på fyndplatsen!
Stämmer detta eller är det något som jag drömt??? =)

0 222 visningar
0 svar

Norra Dalarna

Susann

22 jul 2007 kl. 21:26

Äntligen har de börjat pluppa upp en av mina favoriter, Rimskivling. Men jag hittade bara två stycken, får ge mig till tåls nån vecka till. Plockade blåbär istället sitter och mumsar på blåbärspaj. Föresten har jag min 7 årige son med mig när jag plockar svamp han är jätteintresserad av svamp, passar på att lära honom allt jag kan.

0 207 visningar
5 svar

Kremla ?

Lena M

21 jul 2007 kl. 18:29

Ingen skog och svampletning idag men såg desa kremlor på en gräsmatta vid herrgården i Stjärnsund. Har kollat i ” Bo Nylens svampar i norden” och mest lik är den- mörkeggsstinkkremla-.
Den var inte god, bitter kanske det heter på fackspråk.
Är det den, eller vad annars undrar

0 240 visningar
1 svar

Är detta Eldsopp?

Esbjörn o Jenny

22 jul 2007 kl. 11:38

Vi var ute och plockade svamp i trollhättan, hittade gula kantareller o blek-taggsvamp. Sen fanns det en del sopp som den jag bifogar en bild på, ej säker på vilken sort det är.

0 228 visningar
4 svar

svamp

Peter. N.

21 jul 2007 kl. 22:19

Är det någon som börjat hitta nå gula kantareller i västmanland, är dom för små ?

0 251 visningar
2 svar

Hittade massor..

SvampMaja

20 jul 2007 kl. 23:50

Av Kantareller häromdagen när jag & vovven gick i skogen.Bara sprang på dom av en händelse,stora och präktiga…kuuul var det.

0 234 visningar
2 svar

Från komposten!

Ulf J

21 jul 2007 kl. 19:28

Hittade denna i min trädgårdskompost. 4-5 cm i diam. Svagt violettfärgad. Luktar sill!!!!! Men vad är det?

0 222 visningar
2 svar

Ursäkta men

Göran H

20 jul 2007 kl. 23:25

Jag låg och halvdåsade i stolen
på verandan nu ikväll och lyssnade på radion. Plötsligt strömmar det ur radion ELVIS.
If I Can Dream.
Sorry, ingen svamp i den här tråden, men gud så skönt att plötsligt få höra honom igen.

0 256 visningar
2 svar

Bland orkideer och troll

gunhild

21 jul 2007 kl. 12:15

I kväll kommer ett program om Rolf Lidberg i SVT1 20.45
Alla svampälskare vet väl vem han är. Säkert sevärt.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone