Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 429 visningar
9 svar

Lycka!

Elisabeth J

3 jul 2007 kl. 16:08

Att vara ute i en tät granskog och hitta några murkna björkar som är bevuxna med lystickor,flera gamla och en stor
fräsch.
Hem och sätta på kastrullen och lägga i betat ullgarn,resultatet syns på bilden!
Det är lycka!

0 458 visningar
6 svar

Blodticka, Timmerticka ??

Alf Pallin

21 apr 2007 kl. 16:54

Håller ni med mig om att detta är blodticka och timmerticka, fynd från dagens promenad, växer på samma tallåga.

0 438 visningar
5 svar

Kantareller NU?

Svampnörden

5 jul 2007 kl. 20:56

Pratade med en vän som är ute i sin sommarstuga i skärgården i Västervik och han sa att det fanns fullt med kantareller nu!?

Är det fler än han som har märkt det?
Jag arbetar fortfarande och har ingen bil så jag har inte kunnat komma ut till mina ställen i sthlm ännu.

0 282 visningar
2 svar

Bläcksvamp ?

Lena M

5 jul 2007 kl. 18:22

Förstår att ni blir less på alla svampbilder ifrån mig, men en sista innan jag resr bort ett par dagar.
Hos en kompis såg jag den här på em. den växte under en buske ?
De enda jag kan kan komma fram till är ” husbläcksvamp ” ???

0 345 visningar
4 svar

strimkremla ?

Lena M

5 jul 2007 kl. 15:21

Kan det vara den ? Växte på en stig med mest gran och tallskog på båda sidor.Foten på den ena var lite röd och ingen doft men kärv smak.
På en björkstudde dessa musslingar, är det blek ostronmusslingar ( igen ) ?

Och årets första nytillkomna tickor på en tallstubbe, vilka ?

0 330 visningar
0 svar

Svart nyckelpiga.

Bo Reyer

5 jul 2007 kl. 18:34

I dagens kantarellskörd hittade jag en liten, ca 4mm lång fripassagerare. Den var helt svart förutom en röd fläck på vardera vingen. Efter lite googlande kom jag fram till att det var en njurfläckad nyckelpiga vilken är en av våra nära 65 kända arter. Är det någon som vet hur vanlig den är?

0 321 visningar
0 svar

Tjoho!

RasJ

5 jul 2007 kl. 18:30

Äntligen har också jag hittat kantareller!!! :D

0 305 visningar
2 svar

tidig

Lena M

5 jul 2007 kl. 06:53

morgonfundering !

Vad händer med giftsvampar om man torkar dem ?
Som med stenmurklor att giftet delvis försvinner ?

Inte för att jag skall testa, men det vore intressant att veta om man av slarv skulle få en gifthätting med ibland ex.vis rökslöjskivlingen .

0 254 visningar
4 svar

Ticka

Lotta Kba

4 jul 2007 kl. 23:31

Tog denna bild idag på en jätte ticka!
Vad kan det vara för en?

0 319 visningar
7 svar

Bagge???

Totte Gbg

4 jul 2007 kl. 21:15

Någon som va bra på baggar kanske kan säga mig vad detta är?

0 310 visningar
4 svar

Någon som är bra på små bläcksvampar?

Mattias Andersson

3 jul 2007 kl. 21:56

Har en knepig bläcksvamp i min gräsmatta. Växer något tuvad. Skivorna når foten. Den största är 1.5 cm hög. Sporerna är ellipsoida, ca 11-12µ långa

0 271 visningar
5 svar

uppklarnande

Lena M

4 jul 2007 kl. 15:22

så det blev en promenad på småvägarna. Visst är väl fölet fint . Och vad är det för liten buske jag såg, max ½ m högt ?

Så smög jag in på en tomt och fotade två arter av kremlor som jag ev. återkommer med.

0 293 visningar
1 svar

Tarzetta pustularia

klas jaederfeldt

4 jul 2007 kl. 22:01

Liten skaftad skålvamp spm gr att hitta nu

0 354 visningar
3 svar

Rimskivling

Bo Reyer

4 jul 2007 kl. 19:18

Är det någon som har hittat denna läckra svamp ännu? Om så är fallet undrar jag i vilken del av vårt avlånga land.

0 316 visningar
4 svar

svårt

Lena M

4 jul 2007 kl. 17:48

med kremlor och svåre är det när ni inte får se skivorna / foten för jag kunde inte ta dem på någons gräsmatta.
Den ljusgröna var iallafall mild i smaken medan den lilla kremla var ” skarp “.
Är det någon som vågar sig på en gissning ?

Och varför är alla soppar jag hittar maskätna, p.g.a det torra vädret som varit ?

0 274 visningar
7 svar

Mest bär!

Lotta Weber

3 jul 2007 kl. 16:39

Dagens skörd i hällande regn består mest av blåa bär. “Mums till paj, Å en liten god svamp macka räcker det nog till. Mumsigt!

0 639 visningar
8 svar

Ormfobi!

Gunilla F

2 jul 2007 kl. 11:51

Jag älskar att gå i skog och mark och på små skogsvägar men är livrädd för ormar. Och i år har jag redan stött på sex äckliga huggormar som skrämt slag på mig. Förra året såg jag inte en enda. Hur ska jag bli av med fobin? Det konstiga är att den bara blir starkare trots att jag bott i 5 år i Afrika och haft kobror på tomten. Snart vågar jag inte gå ut och plocka svamp längre. Några tips?

0 311 visningar
9 svar

Mera gult

Lena M

3 jul 2007 kl. 13:59

ifrån hästhagen.

De här fanns det många av, trodde ett tag att det var guldskivlingen igen men ser att den har en annan gul färg på både hatt och fot.
Och den här högresta svampen med lite noppig fot var spröd i hatten.
Någon som vet vad det är ?

Sitter och hoppas på regn för det är väldigt torrt i markerna , vad olika vi har det i landet.

0 203 visningar
3 svar

kremla

Lena M

3 jul 2007 kl. 08:16

Gick en sväng i hästhagen i gårkväll och såg denna kremla b.l.a, utan färg. Kan det vara kantkremla iallafall ?
Tyckte att den smakade beskt ?

0 285 visningar
1 svar

ÄNTLIGEN!

Linda i Nynäshamn

3 jul 2007 kl. 21:06

Mina första kantareller plockade jag igår. Bleka kantareller.
Växte bredvid huset under hasselbuskarna. Mera regn så blir jag lycklig. :-)

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone