Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
hittade denna krake uppkrupen mellan krukorna på min balkong(bottenvåningen i ett hyreshusområde)
tror det är en liten gröngölingsunge av färgen att bedöma.vad ska jag göra med den? mina katter är nog alldeles för okattiga för båda var ute på balkongen, men ingen av dom visade på något sätt att det var en fågel där
(fick själv också en chock, inte riktigt väntat med en sådan bakom mina krukor)
vad gör jag nu?
Hej!
Hu förvarar jag bäst färska champinjoner som jag köper i matbutiken
Är det tidigt att hitta fullstora blek taggsvamp nu?
Mvh
Jag kommer hädanefter att kalla mig “Ras Bohlin” på detta forum!
Här i Jämtland är torkan plågsam.Semestern har börjat och inte en matsvamp i sikte.
Men å andra sidan intresserar man sej för svampar man annars bara går förbi.Svamp är ju ändå svamp.
På kvällsloven i går hittade jag en svamp i en dikeskant.Jag får det till att vara Syllsvamp.
Lukter är ju svåra att definiera,men jag tycker den luktar som en blandning av jord och Goliatmusseron.
Är det någon som kan hjälpa mej?
hej!
jag är en skivlingsfanatiker och bara älskar svamp! min absoluta favorit är den otroligt läckra Toppskivlingen! men jag tycker att de har blivit svårare och svårare att hitta. någon vänlig själ som skulle kunna tipsa om något bra område runt Lund där jag kan hitta gott om just Toppskivlingar?
Tacksam för all hjälp jag kan få!
MVH
SvampBob
Jag hittade en svamp i krukan med mispelträdet i vardagsrummet. Svampen var cirka 7 cm hög. Här är en länk till en bild: http://xrl.us/2ffn
Vet någon vad det är?
Någon som har tips eller förslag på ställen där man kan plocka kantareller i närheten av Helsingborg?
I nätupplagan publicerades i kväll en artikel med en person som vi alla känner till.
Vilken larv är det som äter sig in i kantarellen med början i foten och vidare upp mot hatten. Av dagens dryga liter var flera angripna. Har aldrig tidigare sett detta så här tidigt på säsongen. Det bådar inte gott. Larven ifråga kan bli drygt centimetern lång.