Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 723 visningar
30 svar

Nya blommor

Tina Nordberg

25 jun 2007 kl. 11:48

Lite att fundera på. De allra kunnigaste får stilla sig lite.

0 266 visningar
1 svar

lärksopp

jy

28 jun 2007 kl. 20:44

En ugn lärksopp hittade jag idag,vackert färg!

0 324 visningar
2 svar

Var hittar man?

Jonte

28 jun 2007 kl. 16:40

Var plockar man typ philosophers stone och Copelandia Cyanescens, och typ Psilocybe cubensis Huatla? Jag har letat över allt men hittar inget. Svara gära genast!
MVH Jonte

0 215 visningar
5 svar

Färsk bild på kantareller...

Evus

27 jun 2007 kl. 16:20

...för den som vill se.

Kommer nyss in från “min skog” och jag är som en dränkt katt. Det öser ner här.

Jag bifogar bild på vad jag hittade på ETT ställe.
Jag vet att dom är orensade, men det öste ner och glasögonen immade igen…..

Jag har rapporterat.

:-))

0 270 visningar
1 svar

Bästa Matsvamparna

Lena M

27 jun 2007 kl. 19:12

av Michael Krikorev fick jag idag, en utmärkt bok för de som vill lära sig mer än kantarell och karljohan.
Det fanns tre arter som jag aldrig sett här

druvfingersvampen
mandelriskan och
grå kantarell

förmodligen för långt norrut.

Läckert med den neongröna färgen på insidan av pärmen.

0 366 visningar
6 svar

Midsommaraftonsticka ?

Alf Pallin

23 jun 2007 kl. 13:08

Vad tror forumet det här är för ticka.Växer på undersidan av murken asplåga i gammal orörd fuktig granskog, med inslag stora aspar och nånon sälg.
En djärv gissning på gräddticka?

0 249 visningar
0 svar

lackticka

Lena M

27 jun 2007 kl. 19:13

Har nu i min ägo en lackticka skickad av en forumist, Ingemar.
Gissa om jag blev glad !

0 277 visningar
3 svar

Om någon

Lena M

27 jun 2007 kl. 15:14

vill hjälpa mig med de här tre, eller åtminstone ge mig en ledtråd i vilket släkte jag kan hitta igen dem.

1. växte i gräs/ mossa, bitter smak.

2. sämskinnsfärgad hatt, ingen utpräglad doft, smak. Växte på sidan grusväg.

3.Också på sidan om vägen, nerlöpande skivor.

?????

0 381 visningar
4 svar

Vilken

Lena M

27 jun 2007 kl. 12:58

murkling är det här ?
De växte på en gammal liggande al och varken smakade eller doftade något tyckte jag, men oj vad många.

På den andra bilden finns en svamp faktiskt, nu skulle någon av kamerafantasterna varit här.
Foten är ljust gul och sytråds tunn och hatten ca 2 mm är skarpt orange. Någon gissning ?

0 242 visningar
2 svar

Vilken art?

Fungus Bonus

27 jun 2007 kl. 16:59

Vad kan detta vara för svampart? Den kom upp på mittsträngen av gräs på en körväg ett dygn efter att gräset på densamma hade klippts, samt även i vägkanten. Det har det regnat 60 mm i april, 145 mm i maj och över 200 mm i juni. Kanske det har någon betydelse. Trakten är Sjuhäradsbygden i Västergötland.

0 307 visningar
1 svar

Nybörjarfråga!

John Skoglund

27 jun 2007 kl. 16:49

Vad är detta för svamp. Murkling kanske, men jag ser ingen i min svampbok. Den är ihålig i mitten.

(mobilbild)

0 281 visningar
3 svar

Fler okända

gunhild

27 jun 2007 kl. 11:50

Var ute för att hämta alticka när jag fick syn på dessa i den fuktiga mossan vid bäcken. Vad är det? Och vad har hänt med svansen?

0 207 visningar
0 svar

Svampkväll

Gunhild

27 jun 2007 kl. 11:56

Välkomna till Vindelns folkhögskola torsdag 28 juni kl. 18.00
Elisabeth Båht informerar om universitetets svamputbildningar och ni får veta hur man utbildar sig till svampkonsulent.
Vi berättar om Umeå Mykologiska Förening och ni får se det nya höstprogrammet med de utflykter som planeras.
Ni får också prova på papperstillverkning av svamp (tickor) och se hur man färgar garn med svamp, och vi visar färdiga alster som tillverkats av färgat ullgarn.
En utställning av tickor har ...mer…

0 309 visningar
3 svar

Grönkremla

Lena M

26 jun 2007 kl. 19:31

Kan det vara möjligt nu ?
Jag var inte ute på någon svampsökartur utan för att plocka lite blomster och smultron och till min förvåning stod en stor
kremla efter byvägen.
Grönvit, klibbig men tyvärr redan förstörd av insekter. Hatten var som ett kaffefat i storlek och foten grov, kanske 5 - 7 cm hög.
Ja , jag vet inte ?

0 290 visningar
5 svar

Vad är de för små

Lena M

25 jun 2007 kl. 20:50

Sitter och tittar på några bilder från idag och ser att på tallgrenen sitter två små gula svampar, kan det vara nån ” spiksvamp ” och ett foto av de små som växer i barrmattan överallt, barrbroskskivling kanske ?
Om det luktade rutten kål hade jag svårt att avgöra för mina händer doftade av smultron, betydligt trevligare.

0 294 visningar
4 svar

Som ni märker

Göran H

26 jun 2007 kl. 20:05

av mitt slafsande med bilder och signatur är jag lite upprörd. Ni får ursäkta språket, men jag blir heligt förbannad när jag hittar sådant här i “min” svampskog.

0 270 visningar
7 svar

Tryffel ?

Lena M

25 jun 2007 kl. 15:30

Kan de vara början på rodnande hartryffel, vet att jag förra året hittade en sådan på ungefär samma plats. Den var hård när jag bröt itu den och de små var vitaktiga den större hade en rödaktig färgton ?
Strax bredvid var de en stor ansamling av klubbmurkling som lyste så grant.
Och på två ställen observerade jag små kantareller för tidiga att plocka med det var många. de bådar gott !

0 456 visningar
10 svar

Gula övningskantareller till min kantarellhund

Gunilla F

22 jun 2007 kl. 11:41

Hittade idag ett tjugotal små gula kantareller. Plockade en del för att ha vid övningar med min kantarellhund. När vi övar ger hunden skall när han hittar en kantarell men när det är allvar av händer det att han i stället äter upp kantarellen. Har någon ett förslag hur vi ska få bort den ovanan? Annars verkar han ha ett otroligt luktsinne både för kantareller och svart trumpetsvamp.

0 255 visningar
6 svar

kungschampinjoner....

Gula

26 jun 2007 kl. 15:14

Nu kommer dom under fågelmataren!!!!

0 666 visningar
14 svar

Vilka blommor?

Elisabeth J

25 jun 2007 kl. 23:00

Nummer 1 är vildväxande och   sällsynt.

Nummer 2 och 3 är samma blomman.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone