Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Midsommaraftonen är räddad. Hittade 4st små kantareller strax norr om Sala i eftermiddags.
Nu blir det gult i skogarna:
I Finland verkar deras motsvarighet till Jordbruksverket jobba aktivt med svamp. Hittade länkade sida då jag sökte efter stenmurklor.
http://www.mmm.fi/sv/index/Naturresurssektor/nyheter/070611_tuoksuvalmuska.html
hittade i helgen några riktigt tydligt violetttonade bruna musslingar på murken stam av björk.
De växte som muslingar och hade väldigt likartade färgnyanser som blåmusseron.
Vill minnas att jag i vintras fick liknande bedömda till mjukmussling.
De växte på rönn och var något mindre och även diskretare violetta toner, kan det vara så att mjukmussling “blånar” med ålder och storlek, alt. fuktigare väöderlek o värme?
Är den ätlig?
Jag undrar efter namnet på den mycket illaluktande svamp som snart kommer att komma upp runt vår husknut och förpesta luften för oss. På vissa ställen kallas den även falsk penis p g a sitt utseende.Önskar vetabåde svenskt och latinskt namn.
Hann idag mellan skurarna med 2 svamppromenader.
Nr 1 Etapp 22 på Sörmlandsleden med start från Hälleforsnäshållet. Ett ställe under granarna visade ett antal små gula kantareller.
Nr 2. Utkanten av Flen. På mina vanliga ställen för bleka kantareller börjar det nu komma en hel del. Plockade ett 15-tal ganska stora (ca 20 g styck). Tyvärr mycket sniglar också. Om cirka en vecka tror jag att jag kan få ihop en hel del.
Att äta giftiga svampar säger som sig självt att det ska man inte göra. Men….
1. Exempelvis tar jag en gifthättig eller flugsvamp i handen och sedan slänger den. Då är det väl ingen fara? Var går gränserna?
2. Säg att det kommer giftsvampar bland mina matsvampar i en svampkorg ett par timmar innan jag går igenom min skörd när jag kommer hem, hur farligt är det?
John
och bara bra, eller ?
Tänker på er i södra delen av landet,Skåne, Västkusten, Halland som skulle få ordentligt med regn, blev det så ?
Här i gästrikland var det sol och runt 20 grader, idag grått och uppehåll.
Grattis till er som hittade kantareller nu till midsommar, om än små och lite men jättegott kan jag tro.
Och så Tinas och Ninas midsommarstänger som var så fina.
i skogen är ingenting jag rekomenderar. Att det dessutom duggregnar gör ju inte saken roligare. ( trodde stövlarna var i bilen )
Hittade iallafall de här svamparna där jag stannat för att plocka smultron, vad ?
De enda ätliga jag såg var föränderlig tofsskivling, oätliga sommartickor, trollsmör, vargmjölk och en liten hätta som inte ville vara med på bild.
P.s vad heter de små skivlingarna som man ser överallt i barrmattan, ca ½ cm stora D.s
Micke (Krikorev) har skrivit en utmärkt bok som får 4.9+.Den skulle fått 5+ om han tagit med Streckmusseronen som jag tycker är bland dom bästa.(Boken heter “Bästa matsvamparna”)Jag vet att boken är skriven framförallt för nybörjare,så den kanske är lite tjorvig.Men den är så mumsig så jag kan inte låta bli att nämna den.
Dessutom måste jag berömma dig Micke för ditt engagemang med Svampguiden.Innan -97 trodde jag nästan att jag var den enda svampnörden i Sverige.Men genom ...mer…
Tjo hooo ! Nu regnar det här i Kåddis utanför Umeå! Hoppas det fortsätter ett tag, här har varit så torrt så länge. Måste nog ut ett slag och känna att det är verkligt.