Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 291 visningar
2 svar

I väntan på matsvamparna

gunhild

20 jun 2007 kl. 16:12

Man får väl glädja sig åt tickor och allt som växer och blommar. Dessa eldtickor som växte på en björkrot och vallmon som invaderat min rabatt.

0 217 visningar
5 svar

?

Evus

20 jun 2007 kl. 19:49

Hej.
Någon som vet vad detta kan vara för en svamp som Helena A och jag såg i dag på två olika ställen i dom sörmlänska skogarna.
Jag har för mig att den växte på gammal ved/träd.
Rätta mig om jag har fel Helena.

0 348 visningar
0 svar

mushrooms today

jy

21 jun 2007 kl. 10:54

Found first chanterelle mushroom this year,very happy.Also some mushrooms on birch(björk),insects seem to love it:-)

0 201 visningar
2 svar

Kantarellställe

Nina H, Sthlm norr

20 jun 2007 kl. 20:00

Tittade till mitt lilla kantarellställe idag. Det växer även om det går långsamt.
Upptäckte först på bilden att ett par var naggade i kanten.
Ett tiotal meter ifrån hittade jag en pytte-pytte på stigen. Hoppas ingen plockar dem för små!!!!
Är detta bara förtruppen och kommer det en ny kull i höst månne?

0 371 visningar
24 svar

Bilder från Borneo

Michael Krikorev

17 jun 2007 kl. 22:23

Här kommer nu lite bilder från Borneoresan i feb-mars 2007 som jag har lagt upp:
http://borneo.toxino.com/

Min bok har äntligen kommit ut i butik efter att ha legat klar hos förlaget i över ett år. Den heter “Bästa matsvamparna” och finns att köpa i bokhandeln och på nätet:
http://www.adlibris.se/searchresult.aspx?&search=quickfirstpage&quickvalue=krikorev+Michael&title=krikorev+Michael&fromproduct=False

Pelle Holmbergs bok om svampar har också nyligen kommit ut:
http://www.adlibri...mer…

0 286 visningar
0 svar

Bra sida inför svampsäsongen

Karin

20 jun 2007 kl. 22:55

Vill bara tipsa om att SMHI har en väldigt bra sida (länk längst ned) där man kan se hur mycket regn som kommit en viss månad jämfört med det normala. Karta över hela landet visas. Bara att börja spekulera om vad nederbördsmängderna kan få för påverkan på svamparna…

http://www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp?d=7848&l=sv

0 376 visningar
5 svar

Trumpetsvamp

Jeanette P

20 jun 2007 kl. 00:08

Någon som vet om det finns Röd gul trumpetsvamp samt svart trumpet i Norrbotten? Jag har bott i Uppsala några år och har fått blodad tand för svamp plockning =)!
Tacksam för alla svar

0 271 visningar
0 svar

Den här

Lena M

20 jun 2007 kl. 17:49

var det tänkt. Nu har den legat inne nån timma och har bleknat och mittpartiet är ljusast. En mild doft som jag inte kan ta igen och smaklös.

0 347 visningar
9 svar

3

Lena M

18 jun 2007 kl. 14:21

oätliga svampar var allt jag såg idag. Den på första bilden växte på vedrester, ingen doft och ngt. syrlig smak, ihålig fot. Tvåan också på vedrester, den hade ljusa skivor och den tredje på hästspillning, mörkt bruna skivor.
Knapphändig information, men någon vet kanske vad det är.

0 280 visningar
3 svar

Magert på svamp

Eva G

20 jun 2007 kl. 11:46

Idag gick promenaden till en igenvuxen grustäckt hittade en enda svamp samt några växter.

0 379 visningar
7 svar

Tips ang. köp av digitalkamera.

Bo Reyer

18 jun 2007 kl. 19:30

Min drygt 2 år gamla konika/minolta dimage z3 lade av för en tid sedan, och det lönar sig inte att lämna in den för reparation enl. flera fotohandlare. Därför efterlyser jag tips och råd inför köp av ny kamera för max ca. 4000:-.

0 342 visningar
8 svar

Vilken sångare

Mossning

18 jun 2007 kl. 22:59

Ursäkta att jag lägger in en länk som inte handlar om svamp men jag vill så gärna att så många som möjligt tittar och lyssnar på det här klippet. Så mycket elände som det finns på nätet så känns det fantastiskt att det här går rakt in i hjärtat. Killen kommer in och man tror att det kommer att bli något pinsamt men vilken överraskning. Jag blev alldeles tårögd, precis som juryn och publiken.

http://www.youtube.com/watch?v=9oxTy7KIAaA&mode=related&search=

0 258 visningar
1 svar

Okunnig

Magnus

19 jun 2007 kl. 19:06

Är helt okunnig inom svamp och har aldrig letat!
Har dock börjat intressera mig för detta. Har hört att kantareller inte börjar komma förrens på sensommaren. När kan man börja ut och leta och vilken typ av skog/miljö växer dem bäst?
Bor i Växjö om någon här har koll på skogarna i närområdet…

0 227 visningar
4 svar

Doftade

Lena M

19 jun 2007 kl. 19:51

och smakade bra gjorde denna svamp och till en macka hade det räckt, men vad hittade jag ? Det växte i gräset på ett hygge och skivorna var spröda , liknade mandelspån.
Iallafall tog jag det säkra för det osäkra och lämnade dem och äter mina smultron istället.

0 243 visningar
0 svar

Lena M

Ingemar

19 jun 2007 kl. 23:01

Lena, skicka din adress till mig
fib.boras@passagen.se
så ska du få ett litet paket nästa vecka.

0 406 visningar
8 svar

Undran???

PiaFia

19 jun 2007 kl. 13:39

Jag och en kompis brukar gå ut och leta svamp, så även idag. Just nu letar vi gula kantareller och har hittat några pyttesmå. Idag ställde vi oss frågan om det finns “tidiga” och “sena” kantareller. Eftersom på vissa ställen börjar dom komma nu och på andra ställen kommer dom till hösten. I svampboken sägs inget om detta??

0 311 visningar
12 svar

Snart är det midsommar!

Elisabeth J

18 jun 2007 kl. 21:28

Hej!

Snart är det midsommar och mycket olika traditioner hur och vart man firar.
Jag brukar alltid besöka hembygdsgården där midsommarstången kläds med blommor.
Vad är det viktigaste att det finns på matbordet på midsommar afton.
Du får bara nämna en sak.

Svenska jordgubbar

0 400 visningar
9 svar

Oätbara fjolårskantareller!

Svampnörden

17 jun 2007 kl. 16:00

Igår så skulle vi festa till det lite med svampmackor med taleggio på *mums*.
Så jag gjorde som jag brukar och tog fram en påse färskfrysta kantareller och en påse färskfrysta trattkantareller. Startar med att steka på kantarellerna men vid provsmakningen så upptäcker jag att de är i det närmaste oätliga! Smaken är väldigt bäsk och inte så tilltalande. Är rädd att trattkantarellerna ska smaka samma så de kokar jag på i några minuter och steker sedan de med….de blev milda…mer…

0 276 visningar
3 svar

Bevingade

Irene A

17 jun 2007 kl. 20:40

Hemkommen efter en helg i Medelpad. Där hade det också varit torrt och dåligt med svamp, så det fick bli fjärilsjakt istället.

0 317 visningar
3 svar

Flugsvamp

Bo E

12 jun 2007 kl. 18:46

Hittade i helgen en ganska kraftig flugsvamp, mycket påminnande om den rodnande fast med oföränderligt vitt kött. Även påminnande om brun eller gråfotad flugsvamp.
Svag men tydlig doft av rå potatis.
Hatt blygrå med något mörkare grå, brunvita plättar.
Fot ljusgrå, kraftig, kött fast, helvitt.
Mycket torrt exemplar, men i gott skick, endast ett fåtal maskhål i fotbasen.

Vad kan det ha varit?

Gråfotad eller ett grått ex. av brun?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone