Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 358 visningar
116 svar

505!!!

Kristina i Lund

23 mar 2007 kl. 16:18

Jag trodde knappt mina ögon!

0 246 visningar
4 svar

klick ;)

hanzzon

23 mar 2007 kl. 13:50

vi glömmer väl inte bort klicket!?
mvh

0 273 visningar
5 svar

Goliatmusseron!

Affe Nv Skåne

22 mar 2007 kl. 23:36

Idag fick den ännu ett nytt användningsområde.
Provade att göra fläskpannkaka innehållandes denna underbara svamp, vilken smak!

0 286 visningar
4 svar

Ny dag

Lena M

24 mar 2007 kl. 07:26

och nya möjligheter att ge sig ut och söka vårsvampar och i södra delen av landet är väl chanserna störst. Kanske att vi får se nya bilder under dagen ?
Suttit här på morgonkvisten och tittat på mina tickbilder, hela arton arter och jag som trodde att det bara fanns klibb- och fnösktickor här. Drömmen är att få se en lackticka och lysticka vore också kul att hitta.
Ha en bra dag i skogen alla som tänkt sig ut !

0 371 visningar
21 svar

Ett ord på vägen....

Gula

21 mar 2007 kl. 13:39

....till alla flitiga skribenter….
“Förtala är silver men förtiga är guld”

Dassboken

0 377 visningar
16 svar

Vad göra ......

Tina Nordberg

23 mar 2007 kl. 12:59

med kossor som envisnas med att ständigt komma på besök. Grannen som är grävare har ett 20 tal nötkreatur. Eftersom han reser runt i landet och arbetar har han ingen koll på djuren.Inte lagar han stängslet.De går som de vill och förflyttar sig på trafikerade landsvägar.Jag behöver väl inte beskriva hur det ser ut i trädgården? De har varit här tre ggr denna vecka.Detta har pågått i två år.Djuren börjar bli ganska stora och går inte gärna undan.De med pisstofs börjar få ...mer…

0 282 visningar
3 svar

En historia

Tina Nordberg

23 mar 2007 kl. 22:44

En kvinna står i badrummet och torkar sig efter badet. Hennes 4 åriga dotter betraktar henne tankfullt och utbrister:
-Mamma pappas nya tjej har större tuttar än du.
Detta är mer än hon kan tåla och ilskan stiger, hon samlar sig och säger:
-Jasså.
Tösen ser moderns irritetion och säger tröstande:
-Men dina är längre mamma.

0 408 visningar
21 svar

Fredagsmiddag!

Gula

23 mar 2007 kl. 10:30

Idag skall jag laga korvstroganoff enligt recept från Go’kväll! Fick tag på finsk korv på ICA ; blir mycket bättre med den!!!

0 556 visningar
14 svar

Får jag

lena M

23 mar 2007 kl. 19:10

avsluta en stressig eftermiddag med att visa att våren även kommit till Gästrikland, om än bara mot en södervägg.
Ha en trevlig / skön helg !

0 315 visningar
10 svar

knut

cicki T Belgien

23 mar 2007 kl. 13:22

visst är han bra söt!

0 307 visningar
6 svar

Klas J

Helena A

22 mar 2007 kl. 14:19

Aha, antar att du har varit i dessa krokar idag o kollat.
Av kända skäl har ju inte jag hunnit dit.
Men kanske kan åka o titta på dom imorgon eller så.

0 347 visningar
4 svar

visst är det billigt

klas jaederfeldt

23 mar 2007 kl. 14:26

men det kanske tar lite jobb från svenskar, skylten sitter vid väg 57 vid Björnlunda gml.ålderdomshem

0 298 visningar
6 svar

Dagens svamp

Eva

22 mar 2007 kl. 22:23

Fanns gott om denna lilla svarta vårskål

0 281 visningar
1 svar

Murklor

Morgan

23 mar 2007 kl. 11:02

Några murkelrapporter?
Nån som har hittat?

0 739 visningar
43 svar

Vilken kändis har du mött?

Susanne E

20 mar 2007 kl. 20:51

Jag var hos frissan nyligen. När jag var på väg därifrån mötte jag Susanna Kallur. Jag var just på väg att säga “hej” när jag kom på att jag faktiskt inte kände henne…kunde iofs hejat ändå...men jag blev lite ställd och bara log mot henne i stället, och jag hoppas att hon förstod
att jag tycker hon är jätteduktig!

Vilka kändisar har ni mött och hur gick det till?

0 365 visningar
17 svar

Titta den som kan

Tina Nordberg

22 mar 2007 kl. 09:57

och skriv på !!!!!!! Hemskt

Fruktansvärt! Skriv under du med och skicka vidare i hela ditt nätverk!!
Är det någon av er som visste om detta??

Längst ner i mailet finns två länkar. Den första till filmen och den
andra till att skriva på en protest till Japans regering.

PLEASE, PLEASE DON’T DELETE THIS…

PLEASE TAKE 2 MINUTES TO WATCH THESE POOR DOLPHINS, IT’S HARD BUT
  THAT’S THE REALITY. (THE FIRST LINK)
  AND 1 MINUTE TO SIGN THE PETITION (THE SECOND LINK)
  THANK YOU ALL
...mer…

0 302 visningar
7 svar

Vedsvampar idag

Joachim Krumlinde

22 mar 2007 kl. 16:45

Tre bilder från dagens skogspromenad
1) ved som grönfärgats av skålsvampen Chlorociboria aeruginascens
2) samma skålsvamp i närbild
3) en gammal plattticka angripen av gallmygga. Den har fått ett lustigt utseende, ser nästan ut som den hade fått plisserad kjol.

0 992 visningar
11 svar

Bra korg?

Carin

20 mar 2007 kl. 21:53

Jag vet att det fanns många bra tips på bra korgar i höstas, men nu hittar jag dem inte. Jag skulle vilja köpa en till maken i födelsedagspresent. Gärna något med lock, och gärna något som går att dela upp i segment. Kanske också något som går att fälla ihop. Fast det är inte nödvändigt. Några tips?

0 248 visningar
6 svar

Än är det

Lena M

22 mar 2007 kl. 14:44

långt till vårsvamparna kommer för det ligger mycket snö på vissa ställen. Men fint väder och blommande tibast såg jag, liksom någon mussling på gammal björkstam, tickor på en rönn och säg inte att det sista är en klibbticka för de tycker jag är betydligt färggrannare.

0 461 visningar
46 svar

Ingen middag...

Gula

21 mar 2007 kl. 15:40

Klockan är halv fyra och jag har ingen aaaaning om vad det ska bli för middag!! Spagetti med pulverbearnaise????? Rester?? Finns inte tillräkligt…

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone