Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 191 visningar
5 svar

Tre lättare svampar

gunhild

23 jan 2007 kl. 20:26

Dom första växte vid landsvägen nånstans i Jämtland.
Den andra i barrskog.
Den tredje på en mossklädd granstubbe.

0 442 visningar
20 svar

Vem har målat..........

Tina Nordberg

23 jan 2007 kl. 13:28

björken under barken? Har någon något förslag.

0 231 visningar
27 svar

55

Totte Gbg

19 jan 2007 kl. 01:04

aha en ny siffra…

0 201 visningar
2 svar

Är detta en svamp?

gunhild

23 jan 2007 kl. 17:33

Jag tror det är en björk som har brutits av

0 195 visningar
7 svar

Två att gissa på

gunhild

23 jan 2007 kl. 16:56

Känner ni till dom här två?

0 520 visningar
13 svar

3 oätliga svampar

Irene A

22 jan 2007 kl. 12:56

Den första finns i lite rikare granskog, luktar likadant som bockspindling.

Den andra är en riska som kan hittas i gräsmattor under gamla björkar.

Den tredje behöver jag hjälp med. Jag har en idé själv, men vill gärna ha förslag…
Den växte under asp på kalkrik mark. Bilderna visar ett ungt exemplar (det enda som fanns där), ca 8 cm bred och helt slät hatt. Skivorna har en mycket svag rosa ton, mjölksaften är vit och smaken skarp.

0 617 visningar
9 svar

På björk och rönn

gunhild

18 jan 2007 kl. 23:32

det första växte på den sågade sidan av en björk somk legat några år, den andra växer på en rönn skulle vilja vara säker på vad det är

0 185 visningar
10 svar

Ja se de´ snöar

Evus

20 jan 2007 kl. 18:01

Nu vräker det ner här söder om Sthlm…. och cykeln är under tak.

Kul för alla ungar tycker jag. Hoppas det får ligga kvar några dar i alla fall.

Trevlig lördagskväll på er alla

0 247 visningar
7 svar

19 jan

Lena M

22 jan 2007 kl. 18:56

såg jag flera tickor på en död alstam, de var grågröna på ovansidan och ljusare bruna på undersidan, vad var/är det för art?

0 192 visningar
6 svar

Gissa svamp

Tina Nordberg

22 jan 2007 kl. 21:23

Det är nog svårare att hitta denna fingersvamp i Januari än att klura ut vad den heter.Lite frostskadad men det går nog att känna igen den ändå.

0 191 visningar
7 svar

Svampkollage

gunhild

21 jan 2007 kl. 12:12

Det här är roligt, jag kanske ska anmäla mig till en kurs i bildhantering i photoshop, fast man kan ju klura ut sjäälv också.
Vet ni vilka svampar jag har med på min bild?

0 212 visningar
12 svar

5 svampar

Irene A

20 jan 2007 kl. 16:58

1. en mycket vanlig art
2. uppges som sällsynt, men är relativt vanlig i parker och liknande miljöer med gamla träd, speciellt i Bergslagen. Den kan ses bl.a. på lönn, poppel, alm och björk.
3 (storväxt, ganska sällsynt) och 4 (liten, mycket sällsynt) hör till samma släkte. Växtmiljön uppges ofta vara ädellövskog för båda arterna, men det är inte nödvändigt. Kalk- och näringsrik mark är det viktigaste.
5. vill ha gammal barrskog på kalkrik mark.

Imorgon ska jag avslöja ...mer…

0 207 visningar
7 svar

Åter till brottplatsen

gunhild

22 jan 2007 kl. 17:14

Nu skiner solen igen det är -15 grader och jag har återupptagit mina promenader efter att bara ha hämtat posten i nära två veckor. Vi har inget skidföre precis men härligt ändå.Jag återvände till platsen där jag föll så illa och tog ett kort med mobilen, av den slänt jag kanade utför.

0 225 visningar
6 svar

I väntan på

Lena M

22 jan 2007 kl. 09:51

våren skulle jag vara tacksam om ni kan hjälpa mig med artbestämmningen av flera frågetecken. Endel har jag skrivit ? efter, nån har ” kanske ” framför namnet och endel är namnlös, beror nog på slarv från min sida i sommras / höstas. Tänkte, att nu är det ju relativt lungt så jag chansar på att få hjälp.

0 320 visningar
83 svar

Ingen vinter?

Susanne E

18 jan 2007 kl. 12:49

Börjar tro att det inte blir mer vinter än så här. Lite snö har kommit men så här års brukar det vara det bra mycket mer. Och is finns inte heller… De här änderna såg jag i morse. De sitter på vägen och vilar sig eftersom det inte finns någon is i år.
Har sjöisarna frusit hos er?

0 384 visningar
33 svar

GRATTIS TINA!

Susanne E

21 jan 2007 kl. 11:19

Grattis på födelsedagen Tina önskar forumvännerna. Hoppas du får en fin dag!

0 280 visningar
33 svar

Tävling-vilken stad?

Susanne E

18 jan 2007 kl. 16:08

En liten tävling för dem som vill :-)

-Vilken stad?

För många är det nog lätt, så jag börjar med ett par bilder. Men om det behövs fler ledtrådar så kommer det ikväll eller i morgon.

Good luck!

0 228 visningar
9 svar

unika ting

hanzzon

22 jan 2007 kl. 10:37

unika ting länken fungerar inte.
mvh

0 191 visningar
2 svar

svampfilm? :)

hanzzon

21 jan 2007 kl. 13:14

denna kan man ju inte missa.. eller..  :)
http://www.king.se/multimedia/tvbutts/svamp.gif
mvh

0 267 visningar
16 svar

Dax för semlor

Tina Nordberg Orsta Kolsva

19 jan 2007 kl. 16:32

Varsågoda nybakade.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone