Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 1376 visningar
57 svar

Ljus i mörkret

Tina Nordberg

14 dec 2006 kl. 12:00

Den här blomman blommar varje år till jul. Fick ett skott av en granne 1978. På tredjedje året kom första blommorna och den bara fortsätter.De små blommorna är endast 12 mm, men många.
Har ni någon ljusspridare i fönstret så dela med dig.
Vill ni gissa namn?

0 233 visningar
4 svar

Fjällskivling???

Gunhild

17 dec 2006 kl. 19:02

Kan detta vara en gul fjällskivling? Träden i bakgrunden är stammar av benjaminfikus.

0 355 visningar
5 svar

Fjunhätta ?

Birgitta F

18 dec 2006 kl. 07:46

Kan detta vara fjunhätta ? Hattfärg samma som foten , hattdiameter under 1 cm.

0 221 visningar
5 svar

Fingersvamp 17 dec

Elisabeth Jansson

17 dec 2006 kl. 23:27

Hej!
Ute i vår hästhage hittade jag växande ängsfingersvampar, har den på gräsmattan där det försvunnit för längesedan.
Natten som var kom det frost och i natt verkar det bli ännu kallare.
Svampen heter på latin Clavulinopsis corniculata.
Den doftar vetemjöl och har vitfiltad bas tämligen allmän bland gräs skogsängar, naturbeten, och jord i lövskog.
Ingen Ramaria alltså!

Vaxskivlingarna hade också börjat om på gräsmattan gula, vita, röda.
Jag tror att jag ska börja stud…mer…

0 293 visningar
8 svar

4 olika

Birgitta F

17 dec 2006 kl. 12:22

På jakt efter vinterskivling så hittade jag dessa i blandad lövskog , ek , bok, asp mm
1. Förmodligen någon mussling , växte på ek
2. Väldigt rosa på stubbe av lövträd
3. Vit sak på stubbe av lövträd , blodfärgad vid snitt, alltså inte jag som skurit mig
4. Någon ticka tror jag.

0 429 visningar
2 svar

Svampar på Bokollon

Hasse Ö

17 dec 2006 kl. 16:30

Vad kan det vara för svampar som växer på Bokollon.Dom är upp till 20mm långa hatten är 5-6mm bred skivorna är glesa hela svampen är ljus det brukar vara 3-5st på varje bokollon fynden är gjorda i skåne

0 395 visningar
7 svar

Tickor och skinn ??mm

Alf Pallin

17 dec 2006 kl. 17:41

Ursäkta snart tröttnar ni väl på alla mina frågor och bilder på tickor.Här kommer dock några till som jag har gissningar och ?? på.Bild 1 sotticka på tallstubbe, 2 kuddticka på sälg, 3 lönnticka på lönn, 4 tickmussling på granstubbe, 5 och 6 invid marken på granstubbe ??, 7 skinn på tallåga ? 8 under fnöskticka på björk ? 9 gissar på början till knölticka på granlåga.

0 265 visningar
4 svar

3 tickor

Morgan

17 dec 2006 kl. 13:55

3 tickor, 3 tickor från ****land??
Vad är det för några??
Alla växte på björk.

0 224 visningar
3 svar

Hantverkarsidan

Helena A

17 dec 2006 kl. 21:28

Ni som vill vara med på våran
trevliga hantverksmailinglista
här kommer adressen igen
http://uk.groups.yahoo/group/hantverkare
Uppstår det problem för att gå med
maila mej
vargkramare@hotmail.com

0 267 visningar
3 svar

Två stora tickor...

Salasias

17 dec 2006 kl. 12:17

..alltså det är sicko, men jag var ute idag också.. -2 C, och klirrande trattkantareller och några “gula”.
Men… två tickor undrar jag över. Nåja, den tl höger är väl en betydligt större fnöskticka då, enligt nedanstående inlägg, och den andra till vänster har jag sett då och då här på forumet, men inte lagt märke till namnet. DEn är 24 x 15 cm…
Hjälp?
Kan man torka dem? Fnöske….

0 192 visningar
0 svar

Maric

Evus

17 dec 2006 kl. 17:40

Ingen fara på taket, angående kryddorna. Jag har hunnit beställa en omgång kryddor, och även skickat i väg en omgång till som är på väg.
Snyggt blev det där dom står, gott, billigt och bra.
Tänk vilka tips man får av olika karaktär på detta suveräna forum.
:-))

0 215 visningar
1 svar

Ticka eller ?

Alf Pallin

17 dec 2006 kl. 16:54

Undrar vad detta är. Hittade den på en liten rönn långt in i ett fuktigt granbestånd blandat med gamla 150åriga tallar efter som blivit kvar efter tidigare avverkning. Storlek ca 4cm ggr 4cm, känner ingen lukt och smakar som att tugga på ved, mjuk och svampig innuti.

0 631 visningar
32 svar

Julpyssel

Morgan

14 dec 2006 kl. 19:01

Så här i julestöket med skinkkokning och pepperkaksbak så finns det annat trevligt man kan sysselsätta sig med.
Man kan göra smycken och små prydnadssaker i cernitlera t ex.
Små soppar som örhängen etc etc… Nån som har erfarenhet av detta? (bilder tack)

0 348 visningar
8 svar

Ticka från mig också...

Salasias

16 dec 2006 kl. 22:12

Det värsta med detta forum är att man får så himla mycket att titta på i skogen så man hinner knappt plocka svamp….
T o m jag hittade en ticka idag. Vad är det?
Den är lite grågrönare i verkligheten än på bilderna. Den är stenhård. Växte på en död björk.
Jag Googlade på björkticka, men de så mer enfärgande ut än den här randiga.  Men björkticka liggre ju nära till…
Hjälp!

0 218 visningar
4 svar

Jordstjärnor

Joachim Krumlinde

16 dec 2006 kl. 22:13

Den här skönheten fotograferade jag idag i Falsterbo. Det fanns säkert hundratals av dem. Jag har aldrig sett så många jordstjärnor på en gång förr.

0 342 visningar
3 svar

Ljusalstrande mycel?

Göran H

16 dec 2006 kl. 19:58

Tidigare i veckan såg jag ett inslag i “Mitt i naturen” där man påstod att mycelet från Honungsskivlingen skulle kunna göra delar av värdträdet självlysande. Trodde jag hade hört fel, men nyss för fem minuter sedan i samma program
(repris i 24:an) kunde jag konstatera att jag hört rätt.
Nå´n av Forumets eminenta svampplockare som sett detta fenomen? Kanske nå´n asterisk kan sprida ljus över detta påstående?
Det skulle alltså handla om att Honungsskivlingens mycel innehåller ...mer…

0 599 visningar
2 svar

Trattkantareller i Piteå 9 December

Carina

16 dec 2006 kl. 18:28

Såg att någon hittat trattkantareller den 9 December i Piteå
Det är nog inte så vanligt

0 213 visningar
3 svar

Fel adress

klas jaederfeldt

16 dec 2006 kl. 14:31

de som inte hittar in på min sida här är den rätta adressen

http://www.jaederfeldt.com/~klas.jaederfeldt/

0 244 visningar
15 svar

kom o titta

klas jaederfeldt

15 dec 2006 kl. 18:07

jag håller på att bygga mej en ny hemsida, det är många svampbilder lilagda redan så varse go att titta

http://www.jaederfeldt.com/~klas@jaederfeldt.com/

0 232 visningar
10 svar

liten promenad idag

Birgitta F

15 dec 2006 kl. 16:24

1 Någon typ av raggskinn kanske , vit slät undersida , på björk

2 Någon mussling , alla var väldigt gröna på ovansidan , mellanbruna skivor, lövträd

3 Någon typ av skinn melerad i brunt med vågig mörk violett ytterkant , på stubbe av ek

4 Ser ut som gullkrös men var helt orange i skogen , på kvistar av något lövträd , ej björk

5 9 cm hög hätta , hatt lika fotfärg, ljusbrun , skivor något mörkare i granskog

6 Silvergrå hatt och fot , skivor glesa och vita , hattsto…mer…

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone