Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
1 Någon typ av raggskinn kanske , vit slät undersida , på björk
2 Någon mussling , alla var väldigt gröna på ovansidan , mellanbruna skivor, lövträd
3 Någon typ av skinn melerad i brunt med vågig mörk violett ytterkant , på stubbe av ek
4 Ser ut som gullkrös men var helt orange i skogen , på kvistar av något lövträd , ej björk
5 9 cm hög hätta , hatt lika fotfärg, ljusbrun , skivor något mörkare i granskog
6 Silvergrå hatt och fot , skivor glesa och vita , hattsto…mer…
Har läst att man ska dricka mjölken/kefir i 20 dgr och sen göra uppehll i 10 dgr. Är det ngn som vet varför?
Japp det har jag efter den fantastiska svampsäsong i år.Plockat även nu i December och det har jag faktiskt aldrig gjort nån gång förrut.
So long alla svamplovers!
:-)) Tack för det jätte söta halsbandet som som låg i min brevlåda i dag. (vinst i en av geografiftävlingarna). Det ska jag vara rädd om.
Jag är lite nyfiken på vad det är för svamp….jag gissar på en taggsvamp, men är inte säker.
Tack igen.
:-)
Önskar Er alla en trevlig Luciakväll med allt vad som hör till.
...mitt i vardagen kan skänka lycka om man bara har förstånd att njuta av det i stunden.
Min stund i dag var kort men intensiv och fylld av glädje. Nu undrar du kanske vad jag har varit med om så gör mig så lyrisk? Mitt svar är: ingenting särskilt frånsett att vår butik hade utmärkt blandfärs till ett pris av 30:-/kg. (OK, egentligen var det 29.90 men vi konsumenter är lättlurade att tro att 29.90 är SÅÅÅ mycket billigare än 30:00).
Nåväl, jag kunde inte motstå frestels…mer…
Rekordsäsongen 2006 går nu mot sitt slut (fast faan vet när), , ,
iallafall så var jag ute idag, bara för att se om det var sant som vänner påstod, att det skulle växa bra med kantareller fortfarnde, trots att vi passerat Lucia..
Och visst var det sant, vanlig kantarell, trattkantarell (försås) men också en taggsvamp hittades, och förevigades naturligtvis genom foto, ,
Rekordsäsong för mej på många sätt, största mängden någonsin 44, 5 kilo på en och samma dag, och även n…mer…
Idag sneddade jag igenom ett område med mycket sly, mest asp och björk och på de mossbelupna stubbarna fanns dessa.
1. en seg sak i gulvitt, den under visar baksidan och jag kan inte bedömma om det är porer.
2. dessa växte på ovansidan på en annan stubbe och var omöjliga att ta loss. Kändes slät på undersidan och en häftig färg i gul/orange.
3 är iallafall tickor, men vilka.
Kanske någon vågar sig på en gissning ?
Mina svamppolare på jobbet hittade både trattkantareller och gula i helgen utanför Umeå. Får man kalla vanliga kantareller för “gula” eller är det fortfarande tabu?
Hej! Läste häromdagen att det fanns trattisar i Sövde. Tror Ni om de finns kvar. Är sugen på att ta sista chansen. Jag bor i Malmö. Vill Ni tipsa om det finns chans att hitta några trattisar i närheten. Kristianstad är lite långt. Har någon hittat lite närmare. Tacksam för svaret så jag kan fråga om vägbeskrivning. Det är ljust så få timmar så man har inte tid att snurra runt. Mycket tacksam för tips.