Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 194 visningar
1 svar

Alf & Gunilla...

Totte Gbg

20 nov 2006 kl. 12:58

...o så kom posten med paket idag…som på julafton, en härlig doft av torkad svart trumpetsvamp spred sig i köket när jag öppnade de ena paketet o det andra en härlig kalender med många vackra svamp motiv tusen tusen tack många kramar på er båda !!! :)

0 198 visningar
3 svar

blåmusseroner?

silva

20 nov 2006 kl. 09:20

Jag tror att detta är blåmusseroner, men vill vara säker!

0 228 visningar
2 svar

Hantverkare

Lena M

20 nov 2006 kl. 08:14

Tyvärr vägrar “outlook express”  att samarbeta med mig sedan igårfm. , så jag kan inte skicka och ta emot e-post. Hoppas att det löser sig !

0 232 visningar
6 svar

vetgirig 3

Birgitta F

19 nov 2006 kl. 16:56

0 357 visningar
52 svar

På mitt spor igen

Gunilla

16 nov 2006 kl. 21:31

Vilken stad? Den extra duktiga talar dessutom om vad grisrasen heter, och namnet på restauranten, och vad som finns i glaset!

0 242 visningar
11 svar

Hjälp!

Bengt Sandh

19 nov 2006 kl. 18:11

Eftersom man tydligen kan skriva om vad som helst så undrar jag vad det är för fel på min bil. Den bluppar på fullgas och ryker och luktar och låter kadunkgabbedunkhischhyschparapysh.Kan någon laga den? Den är blå och är skattad.

0 207 visningar
2 svar

Har fåglarna rätt och.....

Willy D

19 nov 2006 kl. 19:38

flyga mot värme och sol, i väntan på vår och värme ..... Bilderna fångades idag.

0 222 visningar
2 svar

Tre ljusa tickor

Gunhild

19 nov 2006 kl. 16:30

dessa har jag inget namn på.
Den första är från mitten av maj vid en bäck.
Den andra är från mitten av augusti.
Den tredje (misstänkt blåticka och suddig bild) är från mitten av november.
Tacksam för svar

0 241 visningar
2 svar

Till Hans och Elisabeth

Kristina i Lund

19 nov 2006 kl. 18:52

Grattis på namnsdagen och till skörden (läste just er rapport). Kan ni skicka ner den däringa Melker hit till Lund, så han kan spåra trattkantareller åt mig?

0 282 visningar
12 svar

Dagens bildskörd

Irene A

19 nov 2006 kl. 17:08

Hade hoppats på sol under dagens utflykt, men den höll sig envist bakom molnen, så det blev inte så lätt att ta bilder. Så här blev de i alla fall:

0 383 visningar
35 svar

snart kommer de goda

klas jaederfeldt

18 nov 2006 kl. 18:56

snart kommer de goda murklorna för oss som är modiga nog att äta dem

0 299 visningar
21 svar

är det fler än jag som......................

loppelisa

11 nov 2006 kl. 23:01

Tycker att en varm sommar som denna , bara är en pina och enbart en väntan på “Den vår den svage kallar höst”(E.A Karlfeldt)?

Har gått vilse så in i bänken, men när jag väl ser bilen, vänder in i skogen som en vansinnig igen, för att jag inte var riktigt klar med det stället?

Föredrar granskog före Mallorca?

Kör bil sakta på skogsvägar, hängandes ut genom rutan och spanar i kanterna?

Hittar kantareller, och i stället för att plocka direkt, kollar runt om ifall där står…mer…

0 518 visningar
12 svar

vetgirig

Birgitta F

19 nov 2006 kl. 16:19

Testa vad du vet om lanskapssvampar här:
http://www.vetgirig.nu/qchoose.php?no=4120
Ta knappen “snabben” jag hade 88 % rätt , tror också att man missat helt på en bild…

0 392 visningar
7 svar

Kantareller?

Birgittta

19 nov 2006 kl. 19:40

Var ute i skogen idag i Åstorp/Skåne och skulle plocka trattkantareller. Jag är novis vad gäller kantareller har mest plockat soppar innan. Har hittat fyra olika svampar som jag vill ha hjälp med. Samtliga har åsar 1) Tunn hatt ca 1 cim i diameter rund fot brun med inslag av oliv, undersidan gul eller grå. Hatten har en krusad kant med en inbuktning i mitten. Inte ihålig fot. 2) gråsvart bred fot, gråsvart undersida, brunsvart ovansida, inte ihålig fot. 3) gråsvart bred fot men klarg…mer…

0 250 visningar
9 svar

Kantarellser

Birgitta

19 nov 2006 kl. 19:57

Vad har jag hittat?

0 221 visningar
0 svar

Kantareller?

Birgitta

19 nov 2006 kl. 19:51

Försöket ladda upp bilder till föregående inlägg med rubriken “kantareller?” Vad har jag hittat

0 215 visningar
0 svar

Har fåglarna rätt......

Willy D

19 nov 2006 kl. 19:31

... och flyga mot solen över havet där värmen och kanske svamp och…..., vem vet, tog dessa bilder idag.

0 192 visningar
0 svar

Kantarell?

Birgitta

19 nov 2006 kl. 19:28

Hittade idag En kantarells om växte bland trattkantareller i mossig granskog i Skåne. Foten är gråsvart, åsratna gråsvarta och hatten gråsvart. Inte ihålig fot. Vad har jag hittat

0 356 visningar
24 svar

Det var väl själva den också....

Salasias

18 nov 2006 kl. 22:02

..om jag inte skulle lära mig en ny svamp i år! P g a tråkigt dödsfall i våras har jag kommit igång med svamp först nu! och plockar trattkantareller till tusen - tack för dem! Men jag har inte hunnit lära mig någon ny svamp i år, som jag alltid brukar.
Nu laddar jag på frostskivling!
I min ensamhet i skogen vågar jag inte.
Ge mig tre SÄKRA kännetecken på frostvaxing!

För det är väl den enda svamp som man kan se fram emot på några månader?

0 206 visningar
0 svar

Hjälp trattis?

Birgitta

19 nov 2006 kl. 19:23

Vad är det för svamp jag hittat. Den växte bland trattkantareller. Plockad idag i Åstorp - Skåne. Mossig barrskog. Den har åsar. Foten är gråbrun, undersidan är gul eller grå. Hatten har en krusad kant, det är en urgröpning mitt på hatten.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone