Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
...o så kom posten med paket idag…som på julafton, en härlig doft av torkad svart trumpetsvamp spred sig i köket när jag öppnade de ena paketet o det andra en härlig kalender med många vackra svamp motiv tusen tusen tack många kramar på er båda !!! :)
Tyvärr vägrar “outlook express” att samarbeta med mig sedan igårfm. , så jag kan inte skicka och ta emot e-post. Hoppas att det löser sig !
Svenska svampar här:
http://www.vetgirig.nu/qchoose.php?no=3568
Grattis på namnsdagen och till skörden (läste just er rapport). Kan ni skicka ner den däringa Melker hit till Lund, så han kan spåra trattkantareller åt mig?
Tycker att en varm sommar som denna , bara är en pina och enbart en väntan på “Den vår den svage kallar höst”(E.A Karlfeldt)?
Har gått vilse så in i bänken, men när jag väl ser bilen, vänder in i skogen som en vansinnig igen, för att jag inte var riktigt klar med det stället?
Föredrar granskog före Mallorca?
Kör bil sakta på skogsvägar, hängandes ut genom rutan och spanar i kanterna?
Hittar kantareller, och i stället för att plocka direkt, kollar runt om ifall där står…mer…
Testa vad du vet om lanskapssvampar här:
http://www.vetgirig.nu/qchoose.php?no=4120
Ta knappen “snabben” jag hade 88 % rätt , tror också att man missat helt på en bild…
Var ute i skogen idag i Åstorp/Skåne och skulle plocka trattkantareller. Jag är novis vad gäller kantareller har mest plockat soppar innan. Har hittat fyra olika svampar som jag vill ha hjälp med. Samtliga har åsar 1) Tunn hatt ca 1 cim i diameter rund fot brun med inslag av oliv, undersidan gul eller grå. Hatten har en krusad kant med en inbuktning i mitten. Inte ihålig fot. 2) gråsvart bred fot, gråsvart undersida, brunsvart ovansida, inte ihålig fot. 3) gråsvart bred fot men klarg…mer…
Försöket ladda upp bilder till föregående inlägg med rubriken “kantareller?” Vad har jag hittat
... och flyga mot solen över havet där värmen och kanske svamp och…..., vem vet, tog dessa bilder idag.
Hittade idag En kantarells om växte bland trattkantareller i mossig granskog i Skåne. Foten är gråsvart, åsratna gråsvarta och hatten gråsvart. Inte ihålig fot. Vad har jag hittat
..om jag inte skulle lära mig en ny svamp i år! P g a tråkigt dödsfall i våras har jag kommit igång med svamp först nu! och plockar trattkantareller till tusen - tack för dem! Men jag har inte hunnit lära mig någon ny svamp i år, som jag alltid brukar.
Nu laddar jag på frostskivling!
I min ensamhet i skogen vågar jag inte.
Ge mig tre SÄKRA kännetecken på frostvaxing!
För det är väl den enda svamp som man kan se fram emot på några månader?
Vad är det för svamp jag hittat. Den växte bland trattkantareller. Plockad idag i Åstorp - Skåne. Mossig barrskog. Den har åsar. Foten är gråbrun, undersidan är gul eller grå. Hatten har en krusad kant, det är en urgröpning mitt på hatten.