Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 239 visningar
2 svar

Vad hette dessa

Kjell

26 okt 2006 kl. 18:39

det fanns hur mycket som helst….banne mig överallt

0 2021 visningar
7 svar

Svamp i Spanien?

Nina H, Sthlm norr

26 okt 2006 kl. 14:46

Komma iväg ett tag och få bort svampen-på-hjärnan.
Men ändå.... Någon som vet något om svamp på Costa del Sol? Uppe mot Sierra Nevada kanske???

0 305 visningar
4 svar

tickor

Lena M

26 okt 2006 kl. 08:12

Jag förmodar att tickorna på björkstammen är björktickor, låter logiskt iallafall.
Den andra, lilla bruna växte på en gren på marken och den hade en slät baksida, den skulle vara roligt att veta vad den heter.

0 336 visningar
12 svar

Rödgul trumpetsvamp

Salasius

26 okt 2006 kl. 18:28

...plockade jag igår. Men de sr inte riktigt ut som de jag hittar på Google….
Mina ser som bifogad bild, men de jag hittar på nätet ser för mig ut som trattkantareller med gulorange fot.
http://www2.nrm.se/kbo/images/cantlute.jpg

0 1521 visningar
65 svar

Namnhistoria

Anna-Karin

24 okt 2006 kl. 15:29

Jag undrar om någon här på forumet vet något om ordet kantarell. Vilken historia har ordet, varifrån har det kommit och utifrån vilka ord har det utvecklats?
MVH,
Anna-Karin

0 224 visningar
3 svar

Lycogala conicum

Franco Matli

26 okt 2006 kl. 10:42

Denna lilla pytten har fotograferats med hjälp av stereoluppen.
Blev identifierad som Lycogala conicum, kanske Hans eller Klas har synpunkter om den.

0 261 visningar
3 svar

Är detta en ticka?

Gunhild

26 okt 2006 kl. 18:26

tyckte tvillingarna var så gulliga och har trott att det var tratt-ticka, kan kanske få ett riktigt svar här på forumet.Torkad är den 5 cm hög och fortfarande jättegullig.

0 262 visningar
2 svar

svamptorkshjälp?

Susanne E, Dalarna

26 okt 2006 kl. 18:24

Har lånta en svamptork och undrar hur många grader den ska stå på. Vet någon? Jag har lagt fullt i alla lager. Torkar det då?I natt har de legat på tidningar.  Har redan fått slänga två stora skördar som jag inte lyckades torka i rumsvärme. Vill inte att den här också ska gå åt fanders.

Glad som bara den:) hittade nästan 15 liter trattisar igår :). Nu ska det lyckas.

0 231 visningar
1 svar

Vilken mussling?

Gunhild

26 okt 2006 kl. 18:00

Kan det vara en stinkmussling? Den är ganska isig ovanpå.

0 846 visningar
2 svar

Är grå trattskivling ätlig?

Selma

25 okt 2006 kl. 22:48

Misstänker att jag hittade grå trattskivling idag.. trodde nog det var trattkantareller först men efter Irenes identifikation nedan (Under Brrr” tror jag), så är det nog grå trattskivling.
Måste jag gå igen hela korgen med trattisar och ta bort dem?

0 320 visningar
4 svar

Svampar

Lena M

24 okt 2006 kl. 17:23

handlar det nästan ingenting om numera.Förstår ingenting av dessa fåniga debatter som mest verkar gå ut på, vem har rätt. Vore kul om det blev som förra säsongen, sakliga frågor, sakliga svar. och gärna med en instickare av lite humor, inte fel !

0 233 visningar
2 svar

Annorlunda "mjölskivling"

H-G

26 okt 2006 kl. 16:35

Tog en lov runt golfbanan hemavid, fandt en massa röksvamp. Men sedan såg jag en ansamling som såg ut som mjölskivling, hade platt, ihålig, nästan tudelad fot. Några förslag vad jag kan söka på i svampboken gott folk?

0 368 visningar
6 svar

Identifiering utan bild?

Maggan

25 okt 2006 kl. 18:24

Jag har hittat en skum svamp, men varje gång jag går den vägen har jag glömt kameran hemma.

Iaf, svampen är orange. Hatten ganska skarpt orange, som en apelsin ungefär, foten är ljusare och mer åt det gulbrunaktiga hållet. På yngre exemplar är skivorna skyddade av en hinna som ser ut som ödleskinn. På större exemplar har hinnan släppt och hänger runt foten som ett strumpeband.

Den luktar inte mycket och avger ingen vätska. Jag har frågat på vårt dagis, som ligger i närhete…mer…

0 231 visningar
2 svar

Sämsta turen nånsin

Niklas

26 okt 2006 kl. 16:21

Var just ute i min närbelägna “skog”. En liten grej på, säg, 0.1 km^2, med rätt mycket hus runt omkring.

Tänkte att “något finns väl”. Hittade massa grejer som jag inte vågade plocka, eftersom jag e nybörjare. Saker som såg ut som vax, många som jag tyckte påminde om blåmusseroner osv.

Hittade en 10 stycken soppar, men alla utom en var riktigt dåliga. Den här är bara dålig. Är det en brunsopp? Och är den ok att äta eller är den för maskäten?

0 1747 visningar
5 svar

Porslinsskivling

Joachim Krumlinde

25 okt 2006 kl. 20:04

Bifogar 2 bilder på porslinsskivling (Oudemansiella mucida).

0 246 visningar
0 svar

Tickboken Annika

Gunhild

26 okt 2006 kl. 14:29

Tack för tipset, jag har tickboken liksom en massa andra svampböcker och jag funder på att gå kursen vedlevande svampar en gång till.
Vad jag behöver lära mig är nog hur jag artbestämmer svamparna.

0 220 visningar
4 svar

Frostsvampar?

Gunhild

26 okt 2006 kl. 12:34

Dessa tre kunde jag inte motstå.Utseendet beror på några nätters minusgrader (-4)
Det första är en pepparrisa
Den andra är giftkremla
Tredje bilden visar frostvaxskivling

0 1867 visningar
7 svar

Vinterskivling

Lena M

13 jan 2006 kl. 07:24

Ni pratar om vinterskivlingen, som jag tror är detsamma som vinternagelskivling?.
Är den God ? Det står att hatthuden är slemmig.  Lena

0 267 visningar
6 svar

per D

Bo Reyer

25 okt 2006 kl. 20:08

Det finns snart inte ett enda seriöst menat inlägg som inte förpestats av Per D:s sarkasmer. Hur ska vi bli av med fanskapet?
Han verkar ju inte ha den minsta självbevarelsedrift, då han ständigt utsätter sig för andras vrede.

0 282 visningar
6 svar

Vad?

SvenD

25 okt 2006 kl. 18:47

Skulle detta kunna vara grönköttig
spindelskivling (Cort. malicorius)
eller är det “bara” vanlig kanelspindelskivling? Enl. Rymans
“Svampar” är den grönköttiga ovanlig men denna hittar jag ganska ofta vid denna tid på året i mossig granskog.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone