Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 314 visningar
1 svar

Kanelspindling ?

Alf Pallin

7 okt 2006 kl. 23:54

Jag tror att det här är någon art av kanelspindling ?

0 271 visningar
2 svar

25 år jubileum

Franco Matli

7 okt 2006 kl. 22:44

Söderort svampförening hade 25 års jubileum idag.Vi åkte till Saltarö naturreservat.Det regnade hela tiden
men deltagarna håll ut till kl.14.00.Blöta ochfrysna men med korgarna fulla åkte sen alla tillsmmmans till en klubblokal med kök.Efter klädsombyte och torking, rensade vi svamparna som sen blev olika maträtter som med stor entusiasm blev förtärda av de deltagande medlemmarna med hjälp av en god Chardonné.Hädergäst en av grundarna, Karl Soop.Det blev en lyckad och blöt svam…mer…

0 655 visningar
13 svar

Vilken champingjon ??

Birgitta F

7 okt 2006 kl. 13:56

Hittade denna idag . Jag har ett förslag på vad den heter men vill gärna ha fler. Tror också att storleken är rätt unik. Diameter 18, 5 cm , höjd 18 cm

0 433 visningar
0 svar

Grisöron igen

Krabberödarn

7 okt 2006 kl. 23:56

Just nu översvämmas lämpliga stubbar i västsverige av fina kolonier av öronmusslingar. Har någon någon erfarenhet av att torka svampen ? Bra recept frånsett den vanliga smörstekningen??
Den eventuella giftigheten har i varje fall inte hittills satt några spår i rapporteringen till Giftinformationscentralen.  Man är där kritisk och frågande inför bristfälliga uppgifter från Japan.

0 274 visningar
1 svar

Svart (vit) trumpetsvamp

Franco Matli

7 okt 2006 kl. 22:33

Denna skönhet hittades idag.
Men vem har målat undersidorna?

0 229 visningar
6 svar

ringmärkt ticka vilken sort?

Gunhild

7 okt 2006 kl. 18:05

denna ticka växte vid roten av en granstubbe, kolla in ringen upptäckte den just, måste nog tillbaka och kolla, vilken ticka är det?

0 238 visningar
4 svar

Samlar svamp

Tina Nordberg

7 okt 2006 kl. 16:10

Denna glada svampgubbe hittade jag på ett loppis. Såg i somras att någon samlade på svampprylar. Finns det intresse av attt adoptera honom är det bara att höra av sig. Först till kvarn…..
Skickar med bilder på “våra” vackra gula o scharlakansröda vaxingar.

0 244 visningar
1 svar

Franco

Annette Landin

7 okt 2006 kl. 19:14

Ha en riktigt trevlig resa, har precis bokat resa till Gambia över höstlovet…undrar om det finns matsvamp där???

0 247 visningar
2 svar

Svamp i Stockholm

Kjell i Karlstad

7 okt 2006 kl. 12:44

Jag ska åka till Stockholm på teater om några veckor. Tänkte då passa på och titta i butikerna vilken svamp som säljs. Jag undrar därför om någon kan tipsa mig om bra “svampbutiker” i Stockholm?
Jag har intresse både av färsk och torkad svamp, alltid kul att se vad som finns och hur priserna ligger.

Jag har höst att Cajsa Warg på söder ska vara en väldigt speciell butik.

0 318 visningar
1 svar

Hur torkar man kantareller?

Mika

7 okt 2006 kl. 21:27

Jag är nybliven svampplockare och vill nu veta alla möjliga förvaringssätt. Koka bort vattnet har jag lärt att man ska göra på kantarellerna. Men är det nödvändigt?

Hur Torkar man kantareller? Tar det lång tid?

0 232 visningar
2 svar

Vad växer på stubben?

Gunhild

7 okt 2006 kl. 18:16

Hittade detta intressanta på en murken granstubbe vad kan det utvecklas till?

0 670 visningar
25 svar

Svamp-utflykt i Bohuslän

Birgitta F

25 sep 2006 kl. 20:44

En planerad svamp-utflykt mitt i Bohuslän är planerad till den 7 Oktober. (Birgitta-dagen)
Anmäl er på 0524-232 30 dagtid.
Självkostnads-pris till vår sakunniga 100:-/ person

0 230 visningar
7 svar

Vad är detta för sort?

Nalle

7 okt 2006 kl. 16:50

Påminner om kantarell, lite rosa hatt, vit undersida, vit fot?

MVH

Nalle

0 1318 visningar
2 svar

karl johan svamp

ela

7 okt 2006 kl. 17:39

någon som vet vad karl johan svamp heter på engelska eller franska?

0 252 visningar
4 svar

Taggsvamp

Ronnie M

7 okt 2006 kl. 16:23

Ska man som med kantarellen förvälla taggisarna och när man rensar den, ska man i så fall skrapa bort taggarna innan förvällning?

0 277 visningar
3 svar

Hur ska jag göra?

Ronnie M

7 okt 2006 kl. 16:32

Står här med massa taggsvamp!
Hur ska jag ta hand om den?
Vet ju att den är god.
Ge mig gjärna ett recept oxå!

0 210 visningar
2 svar

Två små skönheter

Tina Nordberg

6 okt 2006 kl. 20:26

Denna svamp (bild 1) har jag inte lykats hitta i mina böcker. Hittad i granskog, lite klibbig. De ljusare skivorna blir bruna vid beröring.Ingen utpräglad doft.
Bild 2 är Lilla My tillhör fam huskatter.Hittad en tidig morgon i mattes säng, tillsammans med 4 andra i olika färger.Trevlig doft och ett underbart kurrande ljud. Tacksam för hjälp med bild 1.

0 273 visningar
4 svar

Motaggsvamp?

Simon Eriksson

7 okt 2006 kl. 12:33

Hej,

Hittade något som jag tror är Motaggsvamp. Fann så stora mängder att jag tog med två hem för att kolla upp vad det var.
Då några bilder på hatten blev suddiga bifogar jag även en bild på hela “skörden”.

0 477 visningar
6 svar

Murklor

Lena M

6 okt 2006 kl. 17:47

Nu har jag guidat min syster ifrån Malmö i hemskogen och det blev som vanligt kantareller, trattkantareller och blek taggsvamp.
Men dessa murklor, den ena vit och den andra ljusbruna, är den sistnämda kanske en skålsvamp?
Båda växte på sidan om stigar, i gräset. Ha en trevlig helg allesamman.

0 289 visningar
3 svar

22 cm hög

Lena M

7 okt 2006 kl. 16:54

är denna murkla som växte på en murken stam i riktig gammelskog, tre mindre på en stubbe bredvid. Förmodar att det är samma art. Gran, asp och björk, mycket kullfallna ruttna stammar , mossa och löv. Hämtade den vita murklan och tog ett foto så ni skulle se foten, det fanns sju stycken på platsen.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone