Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 540 visningar
14 svar

Svamprim

Tina Nordberg

5 okt 2006 kl. 15:43

Trattisens beklagan

Jag är alls inte fager och inte så skön,
ej heller färggrann i röd, gul o grön.

En gång stod jag så ståtlig och rak,
djupt nere i mossan under granarnas tak.

Nu är jag torkad så vissen o grå,
Nerpackad i burk med locket på.

Hoppas innerligt jag på något sätt,
Kommer till pass i gastronomisk rätt.
                      / Tina

0 301 visningar
3 svar

Stenmurkla

Bo jörgen eriksson

6 okt 2006 kl. 18:15

Hej
Jag hittar svampar som ser ut som
stenmurklor men har en lila brun fot växer i traktorspår som kommit till i våras i sandig mark.
Vad kan det vara för svamp någon som vet
2006-10-06

0 305 visningar
5 svar

Vad är detta

Tina Nordberg

7 okt 2006 kl. 09:03

Önskar hjälp med att identifiera denna svamp.

0 285 visningar
2 svar

Hembyggd svampkorg

Nina H

7 okt 2006 kl. 11:45

Gör en egen tråd om denna eftersom det inte syns i ursprungstråden att det finns bilder. Nämligen på den som jag egenhändigt “byggde” i går kväll.
Inte att bära på ryggen, men en bit på väg.
Bild 1: Man tar en ganska mjuk korg, en liten brödkorg och ett par överblivna axelremmar.
Jag började med att ställa den lilla korgen som extra stöd i botten, kanske inte behövs om man har en mer stabil korg.
Bild 2: Så trädde jag den ena axelremmen under korgen och trasslade den runt ...mer…

0 249 visningar
2 svar

Färgförändringar

Tina Nordberg

7 okt 2006 kl. 09:29

När något blir gult säger vi att det gulnar, Svart - svartnar, blått - blånar. Men varföt heter det inte : Brunar, grönar eller gredelinar? Det skulle bli så enkelt då.

0 248 visningar
0 svar

Svamp i Gbg?

Joanna Bylund

7 okt 2006 kl. 12:14

Hej!
Jag är sugen på att bege mig ut i skogen och plocka lite svamp. Bor i Göteborg, Biskopsgården. Någon som vet en bra och svamprik skog här i närheten?

Tack!

0 223 visningar
2 svar

Giftig kontra matsvamp

Morgan

7 okt 2006 kl. 10:59

En sak som jag funderat på är när man plockar svamp så växer det ganska ofta giftig svamp i omedelbar närhet av tex. trattkantareller. (spindelskivling)
Finns det någon fara med att plocka “trattisen” (jag vet att det heter trattkantarell) som står några cm ifrån den oönskade svampen???

0 379 visningar
3 svar

Väldigt lila svamp

Morgan

6 okt 2006 kl. 14:37

Hittade den här idag och undrar vad det är för svamp.
Bilden är dålig tyvärr, men hatten var lila, kändes lite luden.
Skivorna var mörkt lila och foten ljust lila. Växte i mossa i ganska fuktig mark med mycket gran.

0 272 visningar
12 svar

Google motarbetar mykologer...

Daniel Persson

6 okt 2006 kl. 16:53

Satt och sökte svampinformation på Google nyss och Google frågade då lite försynt om jag verkligen skrivit rätt…

0 280 visningar
14 svar

Kycklingben

Morgan

29 sep 2006 kl. 18:48

Idag var en ledig fredag och vi tog kaffekorgen och begav oss till skogs. 18-19° och underbart väder. -Idag plockar vi bara svart trumpet, fårtickor och kantareller! Det var utgångsläget. Men resultatet syns på bilden….. Nu får man rensa hela natten. =)

0 347 visningar
9 svar

Lite riskhjälp önskas

Daniel Persson

6 okt 2006 kl. 11:29

Hej!
Hittade följande ståtliga svamp i blandskog häromdagen. Har nu suttit och slagit i böcker och kan inte hitta någon art som stämmer överens till 100%.

Slät eller luden vitriska ligger väl närmast till hands, men det är 2 egenskaper som inte stämmer: Mjölksaften får en violett ton då den torkar in (nedre bilden), samt mjölksaften var vid smak med tungspetsen helt mild.

Någon som kan lösa detta lilla mysterium?

0 206 visningar
2 svar

Fråga om blomkålssvamp

Lena B

6 okt 2006 kl. 19:36

Är det vanligt att de växer i klunga ?
En vän till mig hittade dessa 3 blomkålssvampar som växte så här tätt intill varandra !

0 310 visningar
13 svar

Min dag i svampskogen

Maric

4 okt 2006 kl. 19:08

Så skönt att bo på landet och ha skogen både till vänster och höger, samt framför och bakom.
Dock har vi bara bott här ett år ännu, så jag utforskar nya ställen nästan varenda dag.

Idag tog jag vovvarna och en korg med mig och traskade iväg. Och på ett helt nytt ställe för mig så *klev* jag på Trattkantareller i massor, även rödgul trattkantarell som för mig var första gången jag hittade den. Såg sen att hela skogen var full med olika svampar, både kända och okända f…mer…

0 241 visningar
4 svar

Som trupetsvamp fast grå

Marit Andersson

6 okt 2006 kl. 17:22

Jag hittade ett ställe i skogen med en massa grå svampar som ser ut som trupetsvamp. Men, de är grå och de ser jättegoda ut. man jag törs inte plocka den då jag inte vet vad det är exakt.

0 4385 visningar
11 svar

Hur spara kantareller?

Peter

13 aug 2005 kl. 21:19

Om jag vill frysa in gula kantisar - är det något jag ska tänka på?

0 348 visningar
13 svar

Norrland

Lill

5 okt 2006 kl. 17:04

Äntligen trattisar!!!!
Dom är fortfarande små, men många. En vecka till så. Bara väderet håller i sig.
Hittade även några gula kantareller, blek taggsvamp, (Fast dom var orange) Kremlor, fårtickor, rökslöjskivling, frostvaxing och olivvaxing.
Hittade även en som jag först trodde var olivvaxing, men den luktar bittermandel. Någon som vet vad det kan vara?
Hittade även många oranga risker som jag först trodde var kantareller. Vad kan det vara för riska?

0 259 visningar
14 svar

bilder till charina

cicki

6 okt 2006 kl. 14:10

hej, här kommer några bilder

0 201 visningar
3 svar

Ska den se ut så här?

Gunhild

6 okt 2006 kl. 20:04

Vet inte vilken sorts svamp eller vad som drabbat den, vet någon annan?

0 502 visningar
5 svar

Vet någon vad detta är för svamp

Uno Milberg

6 okt 2006 kl. 10:29

Växte på en björkstubbe vid Viby forngård 17 sept. Vet att jag sett den tidigare, men kommer ej på dess namn.

0 260 visningar
2 svar

Trattticka

Franco Matli

1 okt 2006 kl. 19:39

Denna vackra svamp är en Trattticka=Polyporus Melanops.
Hittade den igår vid Fagersjö skogen, sydöst om Stockholm.
Den växte på en granrot, ganska ovanlig.Oätlig

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone