Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Hittade i augusti i Skåne två kantarellfärgade, mattallrikstora svampar. En växte på en trästubbe och den andra på en levande al. Svampen liknade en ticka och hade samma färg på ovansidan som undersidan. Mellan 1, 5-3 cm tjock. Mjuk i konsistensen, ungefär som en sopp. Luktade gott.
Tyvärr ingen bild. Har letat i många svampböcker men hittar ingen som ens liknar den. Trodde det kunde vara en svavelticka men den ser inte ut som de bilder som finns på nätet heller. Någon som vet v…mer…
Varför kallas KJ, Blodsopp & co för Ädelsvamp. Jag trodde att det var tack vare den goda smaken, men i några inlägg här ser jag att så inte är fallet. Kan någon förklara?
Oftast när man finner denna svampen så kan man inte begripa varför den kallas ticka, det är en ca max 7 cm diameter vitaktig hårig boll, Svampen heter Oligoporus ptychogaster Pulverticka,
när den blir äldre så blir den bara ett brunt pulver (konidiesporer) som far iväg och sprider svampen, detta förfarande är ungefär som om man tar sticklingar av en växt, eller det klonade fåret Dolly, de nya svamparna blir kopior av originalsvamoen.
Men i bland (mycket sällsynt tycker jag) så b…mer…
Läste nyss en gammal tråd där det klagades på att forumet har blivit en frågelåda. Jag är en av de som med tacksamhet har bidragit till den utvecklingen, men jag har förståelse för klagomålet.
Hittar jag en okänd svamp vet jag ofta inte var jag ska söka, jag vet inte vad t.ex. riskor har för karakteristiska drag. Med forumets hjälp har jag lärt mig ett par nya matsvampar och plockar numera mandelskivling, som växer i stort antal på mina svampmarker.
En sak som kanske kunde mi…mer…
I ett tidigare inlägg, såg jag att vi kan sätta in pengar på ett gironummer. Sätt gärna ut det igen, för nu är det dags att betala räkningar och kanske vi på så sätt kan hjälpa denna saijt till fortlevnad. Inte vet jag, men en femtiolapp här och där gör väl nytta, om man betänker hur många som besöker svampguiden. Har jag fel ?
Har plockat svamp i hela mitt liv (närmar mej 50) men aldrig lyckats släpa hem så mycket svart trumpetsvamp på en och samma gång som idag.
Nånstans runt 100 - 120 liter är det. Merparten plockat på ett lite område ca 50 kvm.
Varför har jag ingen digitalkamera så skörden kunde förevigats?
Nu väntar ett intensivt rensningsdygn. Fast grovrensningen skedde i skogen.
Jag kanske uppfattade fel, men skulle du inte ordna så att bilderna automatiskt fick lämplig storlek, Michael?
Någon som vet vad det är för ticka?
Jag hittade en grupp av denna i princip helvita riska idag. Skivorna är aningen vitgula på de äldre exemplaren. Mjölksaften är först vit, men blir efter några minuter blyertsgrå.
Jag trodde först det var blek skäggriska, men det finns inget skägg, och mjölksaften blir som sagt grå.
Hattkanten är tidvis lite veckad. Man kan ana sig till mycket svag zonering på hatten, med god vilja.
Svampen känns som en blandning av blek skäggriska och gråriska. Färgen påminner lite om blek…mer…
Nu börjar både ätliga och oätliga svampar torka bort; visst är det trevligt med 23 grader i slutet av september men vi behöver REGN!!! Inte bara svamparna utan också växter och djur. Såg en stackars padda som kravlade omkring mitt på dagen, antagligen sökte den mat & dricka… Kan man inte BESTÄLLA regn nånstans???