Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 317 visningar
2 svar

Gul trädsvamp! ??

Nyfiken Nilsson

23 sep 2006 kl. 22:19

Hittade i augusti i Skåne två kantarellfärgade, mattallrikstora svampar. En växte på en trästubbe och den andra på en levande al. Svampen liknade en ticka och hade samma färg på ovansidan som undersidan. Mellan 1, 5-3 cm tjock. Mjuk i konsistensen, ungefär som en sopp. Luktade gott.

Tyvärr ingen bild. Har letat i många svampböcker men hittar ingen som ens liknar den. Trodde det kunde vara en svavelticka men den ser inte ut som de bilder som finns på nätet heller. Någon som vet v…mer…

0 251 visningar
3 svar

Lite ögongodis 1

Ina :o)

24 sep 2006 kl. 19:26

Om nån känner för att identifiera så varsågod! Lägger mest in bilderna för att det är så vackert med svamp!

0 739 visningar
7 svar

Ädelsvamp, varför?

CH

24 sep 2006 kl. 20:33

Varför kallas KJ, Blodsopp & co för Ädelsvamp. Jag trodde att det var tack vare den goda smaken, men i några inlägg här ser jag att så inte är fallet. Kan någon förklara?

0 527 visningar
6 svar

Fårticka

catharina

24 sep 2006 kl. 18:13

Undrar om någon vet huruvida det går bra att torka fårticka. Är det bättre att förvälla den och frysa?

0 345 visningar
2 svar

liten larvig ticka

klas jaederfeldt

24 sep 2006 kl. 17:57

Oftast när man finner denna svampen så kan man inte begripa varför den kallas ticka, det är en ca max 7 cm diameter vitaktig hårig boll, Svampen heter Oligoporus ptychogaster Pulverticka,
när den blir äldre så blir den bara ett brunt pulver (konidiesporer) som far iväg och sprider svampen, detta förfarande är ungefär som om man tar sticklingar av en växt, eller det klonade fåret Dolly, de nya svamparna blir kopior av originalsvamoen.
Men i bland (mycket sällsynt tycker jag) så b…mer…

0 308 visningar
2 svar

Önskan

Hoffman

24 sep 2006 kl. 18:07

Läste nyss en gammal tråd där det klagades på att forumet har blivit en frågelåda. Jag är en av de som med tacksamhet har bidragit till den utvecklingen, men jag har förståelse för klagomålet.
Hittar jag en okänd svamp vet jag ofta inte var jag ska söka, jag vet inte vad t.ex. riskor har för karakteristiska drag. Med forumets hjälp har jag lärt mig ett par nya matsvampar och plockar numera mandelskivling, som växer i stort antal på mina svampmarker.

En sak som kanske kunde mi…mer…

0 271 visningar
5 svar

Vad heter de här?

Kia

24 sep 2006 kl. 19:15

Kan jag få hjälp med att artbestämma. Tycker inte att jag hittar något i mina böcker som känns tillräckligt säkert. Är de ätliga? Förväxlingssvamp?

0 293 visningar
3 svar

Michael Krikorev

Lena M

24 sep 2006 kl. 19:37

I ett tidigare inlägg, såg jag att vi kan sätta in pengar på ett gironummer. Sätt gärna ut det igen, för nu är det dags att betala räkningar och kanske vi på så sätt kan hjälpa denna saijt till fortlevnad. Inte vet jag, men en femtiolapp här och där gör väl nytta, om man betänker hur många som besöker svampguiden. Har jag fel ?

0 239 visningar
5 svar

ticka?

martina

24 sep 2006 kl. 09:10

Är det nån som vet vad detta kan vara? De växer på och invid granstubbar. De är vita, inte så rödaktiga som på bilden.

0 354 visningar
4 svar

Otroliga mängder

Helena

24 sep 2006 kl. 19:16

Har plockat svamp i hela mitt liv (närmar mej 50) men aldrig lyckats släpa hem så mycket svart trumpetsvamp på en och samma gång som idag.
Nånstans runt 100 - 120 liter är det. Merparten plockat på ett lite område ca 50 kvm.
Varför har jag ingen digitalkamera så skörden kunde förevigats?
Nu väntar ett intensivt rensningsdygn. Fast grovrensningen skedde i skogen.

0 242 visningar
3 svar

Frostvaxskivling redan?

Alf Pallin

23 sep 2006 kl. 14:31

Frostvaxskivling i Hälsingland redan i September och ingen frostnatt ännu?

0 260 visningar
3 svar

Fortfarande för stora bilder

Hans v E

21 sep 2006 kl. 10:07

Jag kanske uppfattade fel, men skulle du inte ordna så att bilderna automatiskt fick lämplig storlek, Michael?

0 266 visningar
5 svar

Blomkål

Ola

23 sep 2006 kl. 20:04

Här Olof hgar du bild på en blomkål i sin miljö

0 247 visningar
2 svar

Vad 3?

Mikael

24 sep 2006 kl. 16:27

Jag fortsätter ner i högen…

0 376 visningar
8 svar

Vad är det för ticka?

Ola

23 sep 2006 kl. 20:10

Någon som vet vad det är för ticka?

0 213 visningar
0 svar

flugsvampar

Theresa WQ

24 sep 2006 kl. 17:07

Här kommer nägra bilder. Jag tycker flugsvampar är så vackra. Tyvärr har mobilen sin begränsning.

0 265 visningar
7 svar

Dagens skörd

Ola

16 sep 2006 kl. 16:22

Dena vissa avskydda och andra älskade läckerheten blomkålssvamp fortsätter “poppa” upp i rekord fart, har aldrig varit med om dess like. Hur som helst bifogar jag en bild på dagens skörd av blomkålssvamp, förutom dessa blev det någon liter kantarell, KJ, strävsopp, blektaggsvamp och trattisar.

0 224 visningar
1 svar

Vad 2?

Mikael

24 sep 2006 kl. 16:25

Nästa…

0 526 visningar
8 svar

Vit märklig riska

Tony S

23 sep 2006 kl. 20:20

Jag hittade en grupp av denna i princip helvita riska idag. Skivorna är aningen vitgula på de äldre exemplaren. Mjölksaften är först vit, men blir efter några minuter blyertsgrå.
Jag trodde först det var blek skäggriska, men det finns inget skägg, och mjölksaften blir som sagt grå.
Hattkanten är tidvis lite veckad. Man kan ana sig till mycket svag zonering på hatten, med god vilja.
Svampen känns som en blandning av blek skäggriska och gråriska. Färgen påminner lite om blek…mer…

0 264 visningar
3 svar

Höst??

gula

23 sep 2006 kl. 16:20

Nu börjar både ätliga och oätliga svampar torka bort; visst är det trevligt med 23 grader i slutet av september men vi behöver REGN!!! Inte bara svamparna utan också växter och djur. Såg en stackars padda som kravlade omkring mitt på dagen, antagligen sökte den mat & dricka… Kan man inte BESTÄLLA regn nånstans???

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone