Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fÃ¥tt etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 249 visningar
4 svar

VAR??

svampklanten

25 sep 2006 kl. 14:53

var hittar man god svamp?? har varit ute i skogen, hittar nada karljohan eller kanareller… har all svamp redan plockats eller??

0 339 visningar
21 svar

fingersvampsodling

klas jaederfeldt

25 sep 2006 kl. 10:03

jag såg detta på trädgårdsmässan

0 542 visningar
5 svar

Nya gäster i skogen

Birgitta F

23 sep 2006 kl. 12:28

Dessa har börjat dyka upp nu.
I små grupper bland mossan i granskog.
Foten är på de större exemplaren väldigt vackra med kraftigt mönster som väldigt mycket liknar mönstret på den stolta fjällskivlingens fot.
Läskigt bruna skivor

0 236 visningar
3 svar

Vad kan detta vara?

Hoffman

24 sep 2006 kl. 17:32

Foten har mörknat mellan plockning och hemkomst, de mörka fläckarna på hatten beror på att de låg uppochner i korgen, hatthuden är mindre blank, mer sidenmatt, än på bilden.

0 288 visningar
1 svar

Rävriska????

Cajsa.

25 sep 2006 kl. 14:27

Hittade en svamp som jag efter en titt i svampboken vill kalla Rävriska, Lactarius fulvissimus.Plockad i Skåne, det stod att den var sällsynt i södra Sverige.Är det någon som har någon bild månne.
Cajsa.

0 280 visningar
6 svar

vad är detta?

hjördis

24 sep 2006 kl. 18:16

Jag har bestämt mig för att lära mig känna igen några skivlingar sör att ev kunna börja plocka sånna med.
tänkte börja med att fråga vad dessa heter och om de är ätbara.

0 245 visningar
1 svar

Vit o vacker skönhet

Kia

24 sep 2006 kl. 19:37

Kunde inte motstå denna. Är den inte vacker, så säg? Jag lät den dock stå kvar..

0 344 visningar
4 svar

Lammticka?

Jörgen

28 aug 2005 kl. 23:13

Plockade idag små (6-10 cm) vita tickor på en liten torr tallhedsfläck. Bland pepparriskor och sandsopp växte en lång rad av dem som vid tillagningen senare färgades starkt gult. Det ska tilläggas att det fanns lite gran i närheten, men tickorna växte där det var som torrast. De hade även en lite gråbrun nyans på hatten.
Är det vanligt att hitta fårticka på sådan mark, eller kan det ha varit lammticka?

0 223 visningar
0 svar

Vilka äro dessa märkligheter?

Bengt Sandh

25 sep 2006 kl. 13:15

Vad är detta?

0 557 visningar
124 svar

Svampmiddagen i Götet

H-G

3 sep 2006 kl. 21:06

SÃ¥lunda blev den omtalade middagen:

Förrätt:
Jacob’s Creek Chardonnay
Smörstekta äggkremlor på
chevré-ost.

Huvudrätt
Harsadel, gräddstuvade karljohan, gratinerade brunsoppshuvuden, klyftpotatis.
Jacob’s Creek Granache

Efterrätt
Mirjas fläderbloms-sorbet på en spegel av krossade björnbär.
Sherry

Det började trevligt och eskalerade med förtäring och allehanda diskussioner. Alltihop blev mycket trevligt och synnerligen sent. Vi beslöt göra repris pÃ¥ middagen innan svampsÃ...mer…

0 270 visningar
10 svar

Försvunna trattkantareller?!?

lilla my

25 sep 2006 kl. 08:49

Hej! Lite ledsen här… kollade ett ställe i lördags strax norr om Norrköping där jag tidigare, för bara ett par veckor sedan, sett smÃ¥ trattkantareller. De var borta! Ingen hade plockat dem eller sÃ¥, där fanns inte ett spÃ¥r av stubbar, rötter eller annat spill som man normalt ser efter plockning, och platsen är svÃ¥rtillgänglig och sällan besökt av andra än mig. Därför drar jag slutsatsen att det mÃ¥ste vara torkan som gjort att de “krupit ner” igen… nÃ¥n annan som sett och ...mer…

0 335 visningar
17 svar

Vad?

Gunilla

23 sep 2006 kl. 19:10

är detta? Växte ihop med svart trumpet.

0 260 visningar
6 svar

Goliatmusseron?

Robert W

24 sep 2006 kl. 21:43

Hejsan,

Mina tidigare försök till att hitta goliatmusseron har antingen misslyckats (kommit hem med sandsopp dock) eller delvis hittat kråsmusseron.

Men nu tror jag att jag av en tillfällighet hittade goliatmusseron.  Men jag är inte helt säker, kanske ni kan hjälpa mig?

Alla svamparna växte inom en meters radie och jag upptäckte dom när jag klättrade upp för en slänt för att ta ett kort på min sambo.

Vissa av svamparna luktar sötaktigt mysk-likt… är det den säregna doft…mer…

0 580 visningar
2 svar

Kantarell-odling?

Saris & Ola

25 sep 2006 kl. 01:02

Vi hittade detta konstiga exemplar när vi var ute och plockade i Fisksätra.
Är det vanligt att denna mutation (?) sker - har någon varit med om detta?
...AlltsÃ¥ att det växer smÃ¥ kantareller pÃ¥ kantarellen själv. Och framför allt; finns det risk att det är nÃ¥gon annan svamp som har huserat pÃ¥ “värdsvampen”...?

0 511 visningar
26 svar

Min första misslyckade utflykt!

Tanja V

19 sep 2006 kl. 19:36

Ja, nu tänker jag beklaga mig sÃ¥ läs inte vidare om du inte orkar “lyssna”!! Jag har precis kommit hem frÃ¥n mitt livs första totalmisslyckade skogsutflykt! Backen där jag o min dotter skulle leta rödgul trumpet var fullständigt skövlad, som om nÃ¥n skulle dammsugit den! LÃ¥g nÃ¥gra smÃ¥ ynka trasiga svampar kvar som väl ramlat ur korgarna i rena förskräckelsen. Till rÃ¥ga pÃ¥ allt blev vi attackerade av svärmar av älglusflugor - vidriga kryp! Vi hade dem överallt, i hÃ¥ret, innanf…mer…

0 306 visningar
1 svar

Toppisar

T.Leary

25 sep 2006 kl. 00:32

Någon som sett dessa skönheter skjuta i höjden i söder ännu?

0 232 visningar
1 svar

Druvfingersvamp

Mikael Jönsson

25 sep 2006 kl. 08:20

Druvfingersvamp ??

Bekräfta gärna.

Hittade Druvfingersvamp, Gul fingersvamp, Fjällsopp, Kantareller, Svart trumpetsvamp (massor), Trattkantarell, Blek taggsvamp på samma lokal.

0 547 visningar
6 svar

Peppariska?

Carina

24 sep 2006 kl. 21:26

När jag rensar pepparriska?tar man då bort skivorna..eller kan även de användas..har hittat ganska mycket och tänkte pröva på Finsk risksallad..

0 252 visningar
0 svar

Anders Öberg/Luleå

Karl

25 sep 2006 kl. 01:18

.....du skrev exempel på svampar som kommit i Luleåregionen. VAr exakt (bor i själva stan men brukar varje år åka till Hertsöhållet) Kan det finnas där svamp - månne??
Undrar också hur det går med svamparna ifall det skulle bli några nätter då det blir frost med tanke på att säsongen är så sen. Vad säger du om det?
Tacksam för svar.

0 579 visningar
12 svar

Svampbekymmer vad kan det här vara?

Alf Pallin

24 sep 2006 kl. 21:39

Nu besvärar jag forumet igen, men jag kan inte hitta någon bra likhet i min svampbok. Den växer i mossig granskog. Tycker det är en vacker svamp.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone