Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 536 visningar
2 svar

Vit svamp på äng

Per

20 sep 2006 kl. 21:18

Jag hittade denna svampen ca 10 meter från en grusväg på ett skjutfält i NÖ Skåne. De växte på en betesäng bestående av ca 5 cm högt gräs på sandjord. Det var säkert 300 meter till närmsta träd. Jag hittade den inte i svampboken. vad är det för svamp Mvh Per

0 263 visningar
5 svar

Vadan detta?

Andreas

19 sep 2006 kl. 23:59

Hittades idag i Upplands Väsby i övervägande fuktig lite mörkare barrskog. Tror det är en riska, och doften är inte stark alls, men något kryddig.

0 224 visningar
6 svar

vackrast

pfifferling

20 sep 2006 kl. 21:13

Ja det tycker i alla fall jag, vad det nu kan vara så håll till godo

0 241 visningar
1 svar

kantarell läsning

per d

20 sep 2006 kl. 18:46

http://www.emg.umu.se/myconet/svampk2/pdf-files/SvampkII03UB.pdf

mycket intressant läsning för alla svampnördar !

en sak i materialet som jag inte skriver under på är att kantareller bara växer med 2-5 cm i månaden då jag själv förra fredagen plockade kantareller som var 5 cm höga och som jag vet inte fanns där fredagen innan. men där fanns även exempel på kantareller som nog bara vuxit 1 cm på 1 vecka !

0 254 visningar
7 svar

Stolt Fjällskivling

Per

20 sep 2006 kl. 21:31

Jag hittade den stolta fjällskivlingen inne ca 15 år gammal tät tallskog. Där växte en klunga på ca 15 st. De var konstiga i färgen. Jag är dock hundra på att det är stolt fjällskivling. Där kan inte ha kommit ner någon sol över huvudtaget till dem.

0 224 visningar
2 svar

Ängschampinjon?

Pelle

20 sep 2006 kl. 21:21

Är detta en Ängschampinjon?

0 648 visningar
10 svar

Ovanlig? ticka på kastanj

Bengt saxmark

19 sep 2006 kl. 20:53

Denna ticka växte vid foten av en levande kastanj. Lukten är svagt amoniakliknande, smaken är aromatisk och god. Delar av undersidan har mkt grunda rör. Klumpen väger ca 0, 5 kg men det finns en till på samma ställe som är 3 gånger så stor. Mycket nyfiken på vad detta kan vara och om det kan vara en matsvamp

0 250 visningar
1 svar

Sotvaxskivling runt Åkersberga

Annette Landin

20 sep 2006 kl. 19:55

Är det an svamp man kan finna här i trakten??? Franko i vilken del av “min” skog skall jag kolla extra efter den? Tycker du att den är en god matsvamp???

0 277 visningar
12 svar

Guldtofsskivling

Franco Matli

19 sep 2006 kl. 21:29

Det var lite hoj och skoj omkring denna svamp igår ( se Klas).Idag var den plöstlig framför mig, halgömnd av den höga gräset.Tog den hem och det blev portätt i min svamp laboratoriet,
för er som inte känner den.
Utan tvekan en av de våra vackraste svamp, hatten kan bli 25 cm.och hela svampen lika hög.Inte så vanlig, kan växa bland nässlor.Oätlig, har orskat förgiftningar.

0 342 visningar
18 svar

Ostronmussling eller ??

Svampe

16 sep 2006 kl. 21:47

Hej är det någon som kan hjälpa till att artbestämma den här.
Den växer i blandskog, platsen var rik på mossa m.m. växer i stor tuva/grupp men bara just där, har aldrig tidigare stött på den i skogarna runt om Järfälla, inte för att jag tror det betyder nått men bör nämnas att just detta område är rikt på Stolt fjällskivling.

0 253 visningar
0 svar

KJ i Östersund

svampen

20 sep 2006 kl. 19:51

Är det någon som plockat KJ i Östersund m. omnejd? Hittar själv bara svamp när jag åker till fjällen…

0 228 visningar
3 svar

Svampägg

Anna

19 sep 2006 kl. 18:20

Plockade massa trattisar i helgen. Vid rensningen upptäckte jag dock små vita ägg när jag delade svampen på mitten.

Är det någon som vet vad det kan vara för ägg?

0 273 visningar
6 svar

grå fin svamp

Nina A

19 sep 2006 kl. 22:01

vad kan detta vara för en svamp?

0 271 visningar
8 svar

TICKA

Sven Karlsson

20 sep 2006 kl. 14:56

Antar att det är den ticka men vad för någon? Finluden under växer i tallskog. God?

0 256 visningar
1 svar

Torkad svamp

Ulla Britt Gustafsson

20 sep 2006 kl. 17:56

Hej undrar om man kan torka fårticka, öronmussling??

0 231 visningar
2 svar

Kruskantarell

Mikael Jönsson

20 sep 2006 kl. 08:20

Vill gärna få bekräftat att detta är Pseudocraterellus undulatus (Kruskantarell). Hittade i bokskog, i Rövarekulans naturreservat utanför Löberöd igår.
Hittade även Fjällsopp och Stor klubbsvamp.

0 274 visningar
4 svar

kantarellproblem

robin

19 sep 2006 kl. 22:34

växer vanliga kantareller och narrkantarellen i anslutning till varandra, eller på helt skilda platser?

0 608 visningar
2 svar

Brunkremla?

Kristina Flygare

20 sep 2006 kl. 14:54

Idag har jag plockat stora bruna kremlor med glesa skivor och vit fot som dock får brunröda fläckar tillsasmmans med foten när man plockat dem. De smakar milt och gott men är ovanligt stora för att vara kremlor, den största som är 15 cm bred över hatten.
Är det ok att äta dem?

0 384 visningar
6 svar

Svampar i gräsmattan ???

Lena B

19 sep 2006 kl. 18:04

Vad är det för svampar som växer i vår gräsmatta ?

0 1250 visningar
11 svar

Ni som går i uppsala skogarna!

Maria G

19 sep 2006 kl. 08:12

Hej!
Ni som går i skogarna kring uppsala i närheten av fyrvepplingen är ni inte lite små rädda att stöta på björnen som synts där??

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone