Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Hittade mycket smörsopp, fyllde min korg, så nu kan vi här uppe börja hoppas att svampen är på tillväxt..
Hej! Förstår att man inte vill avslöja sina svampställen. Men finns det någon som kan antyda för en lantis som flyttat till STHLM vart UNGEFÄR man kan ta sig? Utan bil…Bor i Hägersten.
Snälla!
Eftersom det blivit så mkt kantareller så har jag inte plats att torka mer, men hörde att det funkar i ugn. Någon som har ngt tips? Ska svampen ligga på bakplåtspapper? Vilken temperatur är den bästa? Hur lång tid tar det?
Som Helena berättade i tidigare inlägg så är det tydligen inte så svårt att få sin hund att leta svamp.
http://www.dalademokraten.se/ArticlePages/200609/03/20060903124647_DD988/20060903124647_DD988.dbp.asp
På bara två dagar har de lärt sig!
Som är duktig på kremlor & riskor?? Vill gärna ha sällskap i skogen!
Hej!
Som framgår av tråden “Nybörjarhjälp”, är jag ganska ny öht på svampplockning. Tyckte dock att det var skitkul och tänkte försöka göra en ordentlig räd någon gång snart.
Blev dock lite rädd en stund efter jag käkade min svamp, jag är rätt skrämd av giftsvampar.
Scenariot jag är rädd för är följande:
1. Jag tror till 90% att jag inte använde svampkniven för att skära i andra svampar än de jag plockade, bara petade med en pinne för att se vad det var. Och alla…mer…
Ska man ta bort rören från brunsopp innan man torkar den? Vad händer om man inte tar bort dem=
Vad kan det vara? Växer på låga, platt, vit på undersidan och över två dm i diameter.
Hej alla upplännigar!Har sökt denna svamp på nära ställen runt uppsala tex Lunsen men det har varit dött..(lite)Har den blivit utrotad..i år eller??/mvh
Jag bor i Roslagen och nu har det formligen exploderat av svamp… Norrlänning som jag är i själ och hjärta så känns det oerhört lyxigt att bara kunna gå ut 50 m bakom huset och formligen skärda både karl-johan och kantarell mm…
Tyvärr så sammanfallen älgjakten i norrland och svampsäsongen i år och som jaktänka med en treåring hemma är det svårt att komma ut även om skogen ligger bakom knuten.
I onsdags led jag av svår svampabstinens och bokstavligen sprang ut i skogen ...mer…
Har hittills inte hört någon annan kremla än mandelkremla beskrivas som brun. Undrar om det finns någon annan, mindre angenäm variant som kan anta den färgen. Har fått för mig att den mörkare fläcken i mitten är signifikativ för just mandelkremlan. Om ingen varnar mig kommer jag att fortsätta njuta av den ljuvliga smaken och får se om man får vara med till nästa säsong.
För flera år sen pratade jag med en svampexpert från Göteborgs Botaniska Trädgård som sa att man får plocka lite kruskantareller om man är noga med att inte skada myceliet. Jag tror egentligen inte att den är så sällsynt, jag tror bara den är jätte-svår att hitta. Jag vet precis var den växer men jag kan knappt se den ändå.
Är detta blek taggsvamp? När jag har hittat den förrut (uppe i Västerbotten och nere i Småland) så har den alltid varit vit/grå snarare än rosa…
Jag gick förbi hur mycket som helst av denna gul/rosa svamo förra året (är relativt nyinflyttad i Roslagen) för att jag förutsatte att det inte var blek taggsvamp men nu har jag börjat undersöka saken och kommit fram till att det inte kan vara något annat, eller???
Ber om ursäkt för att jag inte är nån bildkonstnär…
Har några ställen där jag plockar blek taggsvamp. De är klart gula, de flesta blir aldrig så värst stora och får inte så stora taggar - smakar utmärkt (det är inte rödgul taggsvamp!). På andra ställen växer den vita varianten som blir större och får grövre taggar. Smakar utmmärkt! Vad jag funderar över är om det verkligen är samma art eller om det är olika varianter av arten Hydnum repandum.