Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 206 visningar
2 svar

Till Affe - Carluccios svampkäppar

Annika Eriksson

6 sep 2006 kl. 00:02

Det här blir brott mot copyright/bildrättighet så det bara skriker om det men som undervisningssyfte hoppas jag att Carluccio har förståelse för att jag lagt boken i scannern. Sign Affe vill i annan tråd (Angripna stensoppar)att jag utvecklar delen med pinnen och här kommer svaret - dessa käppar kan man med fördel göra av sälg som är lätt att skära in fina mönster på. Utöver att man kan slå, så att ormar skräms iväg av vibrationerna, så är de även praktiska att t.ex. bö...mer…

0 501 visningar
9 svar

Rätt bok?

Ina

4 sep 2006 kl. 22:05

Min svamphandbok, “Svampar - En fälthandbok” av Marcel Bon är vid det här laget snart tjugo år gammal. Jag undrar om den fortfarande är aktuell eller om jag ska skaffa mej en ny?

Den är lite “överkurs” för mej då jag varken kollar sporer i mikroskop eller duttar järnsulfat på svampar för att artbestämma. Alltså tips om ny bok behöver inte nödvändigtvis vara på samma nivå...

0 223 visningar
9 svar

Vad är detta för en sopp?

Bengt Sandh

5 sep 2006 kl. 15:25

Hittade denna i går när jag var på Karl-Johanjakt. Har aldrig sett en sådan förr under mina 30 år i svampskogen. Den växte i samma miljö som KJ.

Michael, Klas ellr någon annan expert kan kanske hjälpa mig?

0 178 visningar
0 svar

Svampguidens pg-konto finns nu

Blyger

5 sep 2006 kl. 22:33

under Informattions-länken.
Någon mer som sätter in en slant?

0 164 visningar
5 svar

Småsopp

Lasse L

4 sep 2006 kl. 16:39

Vad kan det här vara för någonting? Grynsopp??? 5-7 cm i diameter. Något slemmig hatt.

0 160 visningar
4 svar

Valår

Bo Reyer

5 sep 2006 kl. 19:54

Med tanke på alla klanterier inför valet. Kan vi inte rösta på svenska svamppartiet? Mitt förslag på ny statsminister är Micke! Han är minst lika svampig som Göran.
OBS: detta är ett seriöst inlägg.

0 279 visningar
5 svar

Till Klas

Franco Matli

5 sep 2006 kl. 17:12

Vart kan man köpa din bok om tickor?
Dr.Francesco Bellù är intresserad.

0 258 visningar
2 svar

En bild till...

Bengt Sandh

5 sep 2006 kl. 15:33

Glömde att skicka denna bilden.

0 561 visningar
8 svar

Sandhs oidentifierade sopp

Bengt Sandh

5 sep 2006 kl. 15:54

Annika, så här ser den ut direkt efter delning.

0 274 visningar
1 svar

Såpmusseron?

Daniel Persson

5 sep 2006 kl. 19:58

Hej!
Vad är detta för svamp, tror ni? Tacksam för all hjälp!

0 810 visningar
13 svar

Vilka Kremlor/Riska är detta?

Totte

4 sep 2006 kl. 22:34

Hej!

Kan jag få hjälp med vilka kremlor och riska detta är?

0 180 visningar
0 svar

stensopp

Bo Reyer

5 sep 2006 kl. 20:07

Jag vill gärna se ett folkligare samt mer republikanskt namn på Carl Johansvamp. Mitt förslag är knugen-sopp. Det latinska namnet kan ju stå kvar. Kan man utan större protester döpa om rynkad tofsskivling till rimskivling, borde det vara möjligt

0 260 visningar
1 svar

Trevlig läsning om svamp

Eva L

3 sep 2006 kl. 20:09

Jag hoppas att alla vet att man kan få ett gratis prova på nummer av Natur & Trädgård.

Jag fick till och med två gratisnummer med en hel del trevlig svamåläsning i. Bara att klicka på bannern till vänster.

0 1923 visningar
5 svar

Blåmusseron och förväxlingssvamp

M.A

3 sep 2006 kl. 17:07

Hittade en vacker svamp i skogen som kan vara blåmusseron. Eftersom jag inte är så bra på svampar så vågade jag inte plocka. Den var blåviolett både till fot och hatt och även lite glansig. De små svamparna påminnde om fallossymboler. Foten på de små svamparna var väldigt kraftig i förhållande till hatten.

När jag kikar i svampgalleriet så hittar jag ingen bild på bäbissvamparna, bara vuxna svampar. Hur kan man veta om det man hittar är rätt? Är det ens en bra matsvampt?

0 718 visningar
4 svar

Stensopp eller Brunsopp?

Arne

5 sep 2006 kl. 19:11

Hej. Är detta en Sten- eller Brunsopp? Eller är det möjligtvis något annat?

0 261 visningar
2 svar

Mastodont svamp vad är det?

Janne Karlsson

5 sep 2006 kl. 18:55

Hittade denna och flera till i lövskog/bland skog vad är det? Ätlig?

0 491 visningar
2 svar

Puckelkremla

Uffe

5 sep 2006 kl. 17:44

En van svampkännare har gått igenom min “korg” och bland annat funnit puckelkremla.

Är det någon som känner till något mer om denna svamp; Är den ätlig? Hur tillagar man den? etc

0 231 visningar
6 svar

Karl-Johan, Karl-Johan.....

Evus

5 sep 2006 kl. 18:30

....och åter Karl-Johan. Jag har aldrig varit med om maken och heller aldrig plockat så många något år tidigare. Dom står ju ÖVERALLT! Tyvärr så är en del angripna.
Nu har jag en fråga. När man tagit bort lagret under hatten,  kan man i bland se röd/rostiga smala “spår” på ytan, men förövrigt ser det fint ut. Är hatten angripen då och ska kastas? 

0 284 visningar
6 svar

Svampidentifiering

M.A

5 sep 2006 kl. 13:14

Hittade lite olika svampar i skogen som jag skulle vilja veta vad det är.

0 396 visningar
3 svar

Kremla med skarp smak

M.A

5 sep 2006 kl. 13:34

Nu regnar frågorna från mig…. Men, jag hittade en annan kremla idag. Den såg ut som sillkremlan i boken men när jag smakade en liten bit så... ja, tvi vale för den smakade pyton. Det var som att tugga på spansk peppar (har faktiskt gjort det en gång).

När jag tittar i svampbeskrivningar så stämmer den in på krusbärskremla, men foten var inte rödtonad utan vit som på sillkremlan. Den enda röda kremla med vit fot jag hittar är giftkremla, men den här var inte klarröd utan vin…mer…

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone