Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 173 visningar
6 svar

Svart trumpet

Maria R

4 sep 2006 kl. 17:47

Hur lång tid tar det för svart trumpet att växa? Har plockat en hel del Karl-johan och soppar och kremlor runt Åkersberga och har sett väldigt små svart trumpet men det var svårt att se dem i sen eftermiddagsljus.

0 164 visningar
3 svar

Flygplan?

Nyfiken

4 sep 2006 kl. 19:24

Dum fråga förmodligen men varför har Micke och Irene en liten flygplansliknande blå stjärna efter sitt namn.

0 141 visningar
2 svar

Karljohansvamp?

Sofia

5 sep 2006 kl. 08:22

Det är Karljohansvamp, va?

Den lilla till vänster, är det en bit fosterhinna som sitter kvar det vita på ytterkanten?

Eller är det möjligtvis den där parasiten som ska göra hela svampen vit sedan gul?

Har nu sett flera Karljohansvampar som har varit helt vita och det är förmodligen parasiten. Kan gå ut och ta en bild, idag kanske.

0 172 visningar
2 svar

svamp?

Olle

4 sep 2006 kl. 18:05

hitta en konstig svamp, någon som vet vad det är?

0 4218 visningar
18 svar

Ätit Giftsvamp?

Johan

4 sep 2006 kl. 17:33

Hej, jag kan dum som jag är ha ätit giftspindelskivling, är det någon som kan försöka bekräfta en bild på några?

0 168 visningar
1 svar

Pepparriska

Leif

5 sep 2006 kl. 00:30

Vill bara säga att jag kan intyga att Pepparriskan verkligen är stark. Trodde (hoppades) det var en annan typ av riska (typ blodriska) men när den starka smaken kom så fick jag söka vidare och hittade då att Pepparriska stämde med “allt”. Återstår att se om den smakar bättre som förvälld…

0 293 visningar
2 svar

Svamp i Malmö?

Morten

4 sep 2006 kl. 16:18

Har nu hittat parkerna (Nyinflyttad), har även varit med Naturbussen ut till Torup. Men skulle vilja ha tips om svampskogar inom cykel-avstånd. Man kan ju cykla par tre mil.
Någon?

0 196 visningar
1 svar

svart Trumpet-sök!

Tratten

4 sep 2006 kl. 17:49

Hej Allihopa!
Det är helt otroligt vilket gensvar man får på detta forumet!Jag har tyvärr varit borta under helgen och inte kunnat följa med insändarna.Jeepträff, vilket är ett bra tillfälle för svampplockning, man ser ju dom från bilen!
Jag erövrade c:a 3 liter gulingar i heljen.(Inte bara från bilen)
Tack för alla kommentarer, men hur hittar jag dom, de svarte.När jag är ute så tittar jag & tittar, men ser inga.
Nu undrar jag, från er alla lyckliga som har hittat, hur hit…mer…

0 240 visningar
3 svar

Är detta kantarell?

Tomas

4 sep 2006 kl. 21:02

Är en NOVIS inom svampplockning som inte ens med säkerhet vet hur en kantarell ser ut…
Såg på beskrivningen av kantarell att den inte kunde förväxlas med giftsvampar, men efter lite mer koll så är jag inte riktigt säker på vad jag plockat…?
Ursäkta kvaliteten, rensade svempen och skulle steka den, men sen fick jag kalla fötter. Hoppas någon kan se vad det är ändå.

0 414 visningar
2 svar

illamående av tegelsopp!??

Camilla

4 sep 2006 kl. 20:53

Jag läste i bonniers svampbok att man kan må dåligt av tegelsopp.
Kräkningar o illamående.Är det någon som upplevt detta?Har precis plockat o avkokat o fryst dom.Men det är ju inte direkt något jag vill ge till barnen om det nu ligger till så!Har inte läst detta någon annanstans så man blir ju lite tveksam till denna svamp.Någon som vet nåt?

0 183 visningar
6 svar

Hannah!

Affe

31 aug 2006 kl. 21:23

Idag åkte jag dit för att kolla efter svart trumpet.
Resultatet blev:
Ingen svart trumpet, hittade inte en endaste…
Det blev i alla fall en halvfull korg med kantareller och en del citrongul slemskivling samt någon enstaka K-J, hittade också en vad jag tror rödsopp, kommer bild så småningom på den.

0 246 visningar
14 svar

Snubbel-Svamp

André

3 sep 2006 kl. 15:14

Hej, varje gång jag gått till dasset höll jag på att snubbla över bifogade svampar, går de att äta, är det Björk-Sopp?

0 479 visningar
0 svar

rävriska?

niklas

4 sep 2006 kl. 21:21

Jag plockade några små (5cm) exemplar av vad jag trodde var mandelriska idag, men väl hemma insåg jag att de inte luktade sillake. Provsmakade (utan att svälja) och då var den en brännande smak. Gick över till att tro att det var pepparriska men de tycker jag att jag känner igen med tanke på den karakteristiska pepparkaksfärgen. Kan det ha varit rävriska? Och isf är den ätlig efter avkokning? Brandriska är en annan förväxlingssvamp till mandelriskan men den hittar jag varken bil…mer…

0 155 visningar
2 svar

Viktigt!

Bert

4 sep 2006 kl. 20:35

Vad är detta för svamp ...

http://img368.imageshack.us/my.php?image=bild005uw1.jpg

Någon hävdade att han hade ätit dem ....

0 193 visningar
1 svar

Djävulssopp?

Catharina

4 sep 2006 kl. 19:46

Hittade flera exemplar av en svamp som var ofantligt lik djävulssoppen. Detta var i nackareservatet. Är det möjligt att det var den för mig veterligen ska den bara finnas på Gotland och Öland.

0 180 visningar
1 svar

Svamp i blomkrukan

Kruksvampen

4 sep 2006 kl. 20:22

Någon som känner till namnet på denna gyllengula 5 cm höga svamp som fyller min blomkruka inne i vardagsrummet?

0 188 visningar
2 svar

går de här o äta?

kjell

4 sep 2006 kl. 15:34

är de ätbara

0 273 visningar
0 svar

Irene A

Jon

4 sep 2006 kl. 19:56

Tack igen det där lättade min oro! Jag är otroligt tacksamm. Helt otroligt bra det här forumet!!! Tack igen.

0 178 visningar
1 svar

karljohan

Niklas

4 sep 2006 kl. 19:16

Ska man skära bort det som blivit gul/grönt under hatten ?om man hittar mask där i är då svampen att kassera?

0 123 visningar
1 svar

Andra svampar

Hlgssn

4 sep 2006 kl. 18:43

HEjsan. Nu i helgen fick jag och några kompisar lust att plocka svamp. Men vi är inga erfarna svampplockare och kända nästan bara till kantarellen. Någon som har något bra tips på andra goda matsvampar i södra sverige?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone