Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fÃ¥tt etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 308 visningar
4 svar

Jätte röksvamp

PB

4 sep 2006 kl. 16:49

Går det bra att förvälla röksvamp och sedan frysa in den?

0 164 visningar
1 svar

Undrande

Jon

4 sep 2006 kl. 19:22

Tack så hjärtligt Irene A. Har barn som rotar i blommkrukan, behöer jag oroa mig??? Tack på förhand.

0 138 visningar
1 svar

Undrande

Jon

4 sep 2006 kl. 19:05

Har fått svar om vad det är, men är den giftig?

0 151 visningar
7 svar

Gul sopp

Lasse L

4 sep 2006 kl. 16:45

Hittar ofta svampar typ dem på bilden. Har alltid trott att det varit smörsopp men aldrig sett någon ring. Vad kan det vara?

0 162 visningar
5 svar

rosenslemskivling

MariaB

2 sep 2006 kl. 22:27

Är det fler som hittat mycket av den i år?
Det är mängder av örsoppar också.

Visade min son idag och sa att den inte är vanlig.Sen hittade vi massor…. -“Du luras bara mamma”
Mmm.

0 635 visningar
13 svar

Mandelriska?

M.A

3 sep 2006 kl. 17:01

Hittade vad jag tror är mandelriska, iaf kan jag inte finna nÃ¥got annat i svamboken som liknar den… men boken är inte speciellt omfattande och tar bara upp de vanligaste svamparna sÃ¥ jag kan ju inte vara 100% säker.

Är det mandelriska och vad kan man i så fall göra med den? Boken nämner bara att man ska steka den hårt, men serveras till vad? Kötträtter?

0 149 visningar
1 svar

Vilken svamp?

Helene

4 sep 2006 kl. 18:18

Hittade denna svampen i halvhögt gräs precis utanför et litet skogsområde( i ett bostadsområde i värmland.) Har inte lyckats hitta namnet på svampen i någon svampbok. Kann någon svampkunnig hjälpa mig?? Är mkt nyfiken.

0 225 visningar
4 svar

Trattisar i småland?

Nikke nybörjare

3 sep 2006 kl. 19:34

Är det någon som vet om trattkantarellerna har kommit upp redan i småland? Vekar finnas på många andra ställen. Har kollat på mina vanliga platser men har inte hittat något. Någon som hittat här?

0 223 visningar
3 svar

Rodnande Fjällskivling?

AnnH

4 sep 2006 kl. 16:08

Vi har denna på tomten. Sambon var väldigt intresserad av att provsmaka och eftersom det värsta som borde kunna hända var att han fick ont i magen så fick han vara testobjekt. Den smakade enligt utsago ypperligt och han fick inte det minsta magproblem. Nu har jag också ätit av den. Mkt bra. Vad är er erfarenhet om denna svamp? Den ska ju vara 2-stjärnig men kunna förekomma som en lättare giftig variant också.

0 566 visningar
26 svar

Söka svart trumpet!

Tratten

29 aug 2006 kl. 19:25

Hej
Jag är en ganska amatörmässig plockare som mest siktar på Kantarell, taggisar, Trattisar m.m, men nu efter att ha varit på forumet ett tag tänkt satsa på nya sorter!Det är ju hur stimulerande som helst att läsa alla inlägg + kommentarerna till dessa.
Jag har absolut bestämmt mej att i som första nya satsa på SVART TRUMPETSVAMP!
Nu undrar jag, finns det knep för denna osynliga rackare, typ trattisarna, dvs sitta pÃ¥ huk och spana av näromrÃ¥det efter gula skjälkar, eller gäll…mer…

0 176 visningar
0 svar

Stensopp

Bosse

4 sep 2006 kl. 16:29

Hej
Hittade dessa i en ekskog, tror själv att det kan vara finluden stensopp, eller är jag helt ute och cyklar????

Bosse

0 222 visningar
2 svar

Undrande

Jon

4 sep 2006 kl. 15:32

Har en gul svamp i blomkrukorna inne, vet ej vad det är för svamp.

0 482 visningar
8 svar

hundsnopp!??

Carolina Strömberg

31 aug 2006 kl. 22:17

Hej!
En kollega till mig hittade en konstig svamp i skogen som såg såg ut precis som en hundsnopp. Den var långsmal, med spetsig topp. ljust rosa i färgen med toppen som ett skarpt avbrott i en mörkrosa färg. Den var ihålig som ett rör. Har tyvärr inga bilder! har sökt på nätet utan framgång. Tacksam om någon kan hjälpa mig att artbestämma.

0 376 visningar
7 svar

Vilken soppa!?

Eva

31 aug 2006 kl. 00:00

Hej
Ärligt talat sÃ¥ gÃ¥r jag alltid förbi soppor och andra svampar som sÃ¥ mÃ¥nga med mig, men idag har jag plockat lite som jag undrar vad det är…Vore tacksam för all hjälp att utvidga min svampkorg :)

0 713 visningar
3 svar

Frågor om kremlor

M.A

4 sep 2006 kl. 14:46

Jag har nu läst mig till att alla kremlor som är milda i smaken är ätliga, men hur vet man huruvida de har något matvärde? Om de tex förblir smaklösa efter tillagning så är de ju ganska meningslösa att plocka, eller är de flesta milda kremlor goda och värda att tillaga?

Dessutom. Vad gör man med kremlor om man vill förvara dem på bästa sätt? Ska de torkas eller kokas in som soppar?

0 277 visningar
0 svar

glömt namn

Kjell

4 sep 2006 kl. 15:13

har glömt namnet

0 230 visningar
1 svar

Bollmörtsskivling?

AnnH

4 sep 2006 kl. 14:45

Plockade svamp i gÃ¥r. (Helt ofattbart, en perfekt Karl-Johan var tionde meter, vi var ute i 5 timmar, ni kan gissa, jag har nog aldrig blivit blasé pÃ¥ Karl-Johan tidigare…)

NÃ¥ja, för första gÃ¥ngen sÃ¥ TROR jag att jag sett Bollmörsskivling. Hatt och fot stämde pÃ¥ utseendebeskrivning jag läst. Vad jag inte vet är om Bollmörsskivlingen växer i stora mängder tillsammans? Detta var nämligen sÃ¥. De växte ocksÃ¥ sÃ¥ att flera svampar kom upp pÃ¥ samma ställe (ur samma fot???). D…mer…

0 341 visningar
2 svar

Honungsskivling?

Bittan

4 sep 2006 kl. 14:04

Hej!
Har hittat dessa svampar idag. Diametern pÃ¥ den största hatten är ca 15 cm. Misstänker att det är honungsskivling, men jag är urusel pÃ¥ skivlingar…
Detta är ett toppenforum för sådana som jag - har plockat svamp i en massa år men behöver lära mig mycket mer. Och Svampguiden är bra mycket bättre än någon av mina svampböcker.
(Har dessutom plockat en stor Ica-pappkasse kasse full med rimskivlingar nu pÃ¥ förmiddagen när jag var ute med vovven. Orkade knappt bära hem skÃ...mer…

0 321 visningar
7 svar

Nya arter

Lena M

2 sep 2006 kl. 21:25

En champinjon, en sopp ( eld ???)och en, ett absolut frågetecken. De två första växte i gräs och den tredje på en gammal, fallkullen ek. Växte som tegelpannor, seg konsistens. Kan nämda att det var i Gysinge, ca fyra mil sydöst om Torsåker där faunan är helt anorlunda än här.
Kan någon hjälpa mig med namn.

0 159 visningar
3 svar

Torka sopphattar?

M.A

4 sep 2006 kl. 10:38

Jag har läst att man bara ska torka fötterna på soppar, och helst hyvla dem med osthyvel. Men, varför ska man inte torka hattarna? Förstör man hattarna vid torkning eller är de bara mindre matiga?

Jag har i mÃ¥nga Ã¥r fÃ¥tt torkade trattkantareller av en släkting men dÃ¥ är hela svampen torkad… Vad är skillnaden?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone